10 اصل مهم تغذیه کنکوری ها در ماه رمضان

به گزارش آسمان فارس، رعایت اصول تغذیه در ماه رمضان به کنکوری ها یاری می نماید تا در این دوران ضمن به جا آوردن این تکلیف شرعی واجب، احساس ضعف و ناتوانی نداشته باشند و بتوانند به راحتی به مطالعه دروس خود بپردازند. روزه گرفتن در ماه رمضان نباید مانع درس خواندن کنکوری ها در این ایام گردد. توجه به اصول تغذیه ای کنکوری ها در ماه رمضان به شما یاری می نماید تا این دوران را راحت تر و بدون دغدغه پشت سر بگذارید. در این مقاله از سرویس می توانید با نکات برترین تغذیه کنکوری ها در رمضان آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص روش مطالعه و تغذیه کنکوری ها در ماه رمضان پاسخ خواهیم داد. با همراه باشید.

10 اصل مهم تغذیه کنکوری ها در ماه رمضان

اهمیت تغذیه کنکوری ها در ماه رمضان

ایام تعطیل عید و ماه رمضان سال جاری روزهای سرنوشت سازی برای دانش آموزان کنکوری هستند. به جز تعطیلات عید برای درس خواندن کنکوری ها، پیروی از یک برنامه مطالعه و تغذیه در ماه رمضان به شما یاری می نماید تا در این دوران از نظر جسمی و روحی احساس بهتری را تجربه کنید و از درس خواندن عقب نمانید.

درواقع در طول ماه رمضان و روزه داری نباید نخوردن غذا و آب موجب کاهش توان جسمی و ذهنی شما گردد. شما می توانید با انتخاب برترین تغذیه برای کنکوری ها در رمضان بدون مشکل دوران روزه داری را پشت سر بگذارید.

اصول تغذیه کنکوری ها در ماه رمضان

انتخاب غذاهای صحیح در زمان سحری و افطار و بعلاوه مصرف سبزیجات، میوه و غذاهای مغذی در این دوران به دانش آموزان کنکوری یاری می نماید تا همیشه سطح انرژی خود را بالا نگه دارند و با روزه گفتن دچار مشکل در درس خواندن نشوند. در ادامه می توانید با توصیه هایی مهم در خصوص تغذیه کنکوری ها در ماه رمضان آشنا شوید.

1- برای سحری از کربوهیدرات های پیچیده بهره ببرید

انواع برترین مواد غذایی برای تغذیه کنکوری ها در رمضان برای وعده سحری است. خوردن غذاهای مقوی و مناسب در وعده سحری موجب می گردد تا احتیاج بدن شما در طول روز تأمین گردد و دیرتر احساس گرسنگی را تجربه کنید.

برای سحری سعی کنید از کربوهیدرات هایی مثل نان، برنج، سبوس، جو دو سر در کنار لبنیات، حبوبات، میوه و سبزیجات بهره ببرید. کربوهیدرات ها علاوه بر این که به صورت تدریجی انرژی بدن را تأمین می نمایند، موجب کاهش دفع آب از بدن می شوند.

این موضوع موجب می گردد تا فرد در طول روزه داری کمتر گرسنه و تشنه گردد و راحت تر بتواند درس بخواند.

2- مصرف غذاهای حاوی فیبر را از قلم نیاندازید

مواد غذایی حاوی فیبر به آرامی در بدن هضم می شوند و جذب راحت تری دارند. این موضوع به روزه داران یاری می نماید تا برای مدت زمان طولانی تری احساس سیری را تجربه نمایند. از طرف دیگر مصرف فیبر موجب می گردد تا افراد به علت کاهش مصرف آب در طول روز با روبرو نشوند. در ماه رمضان برای تأمین فیبر مورد احتیاج بدن بهتر است علاوه بر سبزیجات از بادام، فندق و گردو نیز بهره ببرید.

3- برای افطار غذاهای سبک میل کنید

شاید در زمان افطار بسیار گرسنه باشید، اما سعی کنید موقع افطار از غذاهای سبک بهره ببرید و معده تان را با غذاهای پرکالری سنگین و پر نکنید. شما باید تا قبل از خواب حتماً از مقدار زیادی مایعات، سبزیجات و میوه های تازه بهره ببرید. بهتر است برای افطار ابتدا مقداری آب گرم یا چای کم رنگ بخورید. این کار به و دستگاه تنفسی یاری زیادی می نماید.

4- برای افطار از قندهای طبیعی بهره ببرید

در ماه رمضان سعی کنید به جای مصرف شیرینی و شکلات و قندهای مصنوعی از قندهای طبیعی بهره ببرید. مصرف خرما، کشمش، قندهای رژیمی، دسرهایی مثل و گزینه های فوق العاده ای برای وعده افطار هستند.

5- حتماً بعد از افطار یک شام سبک میل کنید

نکته مهمی که باید در خصوص تغذیه کنکوری ها در ماه رمضان بدانید این است که حتماً بعد از باز کردن روزه و میل کردن افطار یک وعده شام سبک هم میل کنید. برای این امر باید در زمان افطار از غذاهای سبک مثل بهره ببرید.

سپس مقداری تنقلات سالم، میوه و سبزیجات میل کنید. بهتر است 2 ساعت بعد از افطار مقداری شام سبک و مقوی بخورید. برای شام پیشنهاد می گردد از نان، غلات، لبنیات کم چرب و مقداری گوشت بهره ببرید.

6- نوشیدن آب کافی در زمان سحری و افطار را از قلم نیاندازید

از مهم ترین اصول تغذیه ای و مطالعه کنکوری ها در ماه رمضان مصرف آب و مایعات زیاد است. احساس تشنگی شدید می تواند منجر به سردرد، بی حالی و کمبود انرژی در دانش آموزان گردد. سعی کنید در فاصله افطار تا سحری حتماً 8 لیوان آب میل کنید.

در طول روز در معرض گرما و نور خورشید قرار نگیرید تا بدن با کمبود آب روبرو نگردد. برای تسهیل خوردن آب می توانید از نوشیدنی هایی مثل و شربت لیمو ترش تازه بهره ببرید.

مصرف نوشیدنی هایی مثل چای، قهوه و نوشیدنی های حاوی قند بالا برای دوران روزه داری مناسب نیست و حس تشنگی را در شما افزایش می دهد.

7- برای سحری و افطار از ویتامین سی بهره ببرید

مصرف ویتامین C موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و عملکرد بهتر سلول های عصبی می گردد. سعی کنید برای سحری و افطار حتماً از مرکبات تازه، گوجه فرنگی، انار، توت فرنگی، هویج، کلم بروکلی و گریپ فروت که سرشار از ویتامین سی هستند بهره ببرید.

8- برای جلوگیری از بوی بد دهان از سبزیجات بیشتری بهره ببرید

برای این که دهان شما در زمان روزه داری بوی بدی نگیرد و کمتر خشک گردد، بهتر است در زمان سحری و افطار حتماً از میوه ها و سبزیجات تازه میل کنید. استفاده از آبمیوه های تازه مثل و آب گوجه فرنگی تأثیر فوق العاده ای بر این موضوع دارد.

9- برای تقویت حافظه در دوران روزه داری از غذاهای حاوی امگا 3 بهره ببرید

مصرف غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 می تواند به یاری زیادی کند. ماهی های آزاد مثل ساردین و سالمون سرشار از امگا 3 هستند. در کنار آن ها می توانید از آجیل، سویا، روغن زیتون، روغن بادام زمینی، شاه میگو و میگو نیز بهره ببرید.

10- مصرف غذاهای سرخ شده را به حداقل برسانید

مصرف غذاهای سرخ شده و سنگین به هیچ عنوان برای مناسب نیست و موجب افزایش سوءهاضمه، احساس تشنگی و سوزش سردل می گردد. از طرف دیگر این غذاها احساس تشنگی را افزایش می دهند و موجب می شوند دهان فرد خشک گردد و حس تشنگی بیشتری را تجربه کند.

نکاتی در خصوص برنامه مطالعه و تغذیه در ماه رمضان

*تأثیر تغذیه کنکوری ها در ماه رمضان بر مقدار یادگیری و حافظه را جدی بگیرید و اگر فرزند کنکوری در منزل دارید در این دوران غذاهای سالم و مقوی را در برنامه رژیم غذایی خانواده جای دهید.

*از سحری تا ظهر برترین زمان برای مطالعه دروس است. در این زمان انرژی شما بیشتر است و بهتر می توانید مفاهیم را درک کنید.

*سعی کنید در طول ماه رمضان حتماً به مقدار کافی بخوابید و استراحت کنید.

*برای استراحت برترین زمان بعد از ظهر تا قبل از افطار است.

*پس از خوردن افطار سبک می توانید دوباره درس خواندن را شروع کنید. در حین درس خواندن حتماً از تنقلات سالم بهره ببرید.

*بهتر است دروس سخت و مشکل را بعد از سحری مطالعه کنید و دروس عمومی و نکات نت برداری شده را بعد از ظهر مرور کنید.

سوالات متداول

با توجه به نکات ارائه شده در خصوص روش مطالعه و تغذیه کنکوری ها در ماه رمضان برترین زمان برای خواندن دروس تخصصی و عمومی چه زمانی است؟

دانش آموزان بهتر است دروس سخت و مشکل را بعد از سحری مطالعه نمایند و دروس عمومی و نکات نت برداری شده را بعد از ظهر مرور نمایند.

چرا برای وعده سحری باید از کربوهیدرات های پیچیده بهره ببرید؟

کربوهیدرات های پیچیده علاوه بر این که به صورت تدریجی انرژی بدن را تأمین می نمایند، موجب کاهش دفع آب از بدن می شوند.

منبع: افق کوروش
انتشار: 26 تیر 1401 بروزرسانی: 26 تیر 1401 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 2024

به "10 اصل مهم تغذیه کنکوری ها در ماه رمضان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 اصل مهم تغذیه کنکوری ها در ماه رمضان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید