آشنایی با غذاهای سنتی کشور آذربایجان

به گزارش آسمان فارس، غذاهای سنتی کشور آذربایجان | Azerbaijani traditional dishes

غذاها و دست پخت آذری ها در همه جای جهان زبانزد است و کسی نیست که به استان های آذری خودمان و یا کشور آذربایجان نرود و غذاهای سنتی و محلی آن ها را مزه نکند و راضی نباشد! باور کنید که اگر شما از غذاهای آذربایجانی تا به حال نخورده باشید گویی نصف عمرتان بر فنا رفته است. از آن جایی که این کشور با استان های شمال غربی ایران اشتراکات فرهنگی بسیاری دارد، این غذاها را در این مناطق هم می توانید ببینید. به همین خاطر ما امروز می خواهیم تا به شما لیستی از محبوب ترین غذاهای سنتی آذربایجان را بدهیم تا با آن ها آشنا شوید.

آشنایی با غذاهای سنتی کشور آذربایجان

شیشلیک از غذاهای سنتی کشور آذربایجان | Shashlik

شیشلیک را باید غذایی بدون مرز در دنیا و مخصوصا قاره آسیا به حساب آورد. به همین خاطر نمی توان برای این غذا حد و مرزی را به حساب آورد. شیشلیک به هر حال به عنوان یکی از غذاهای سنتی و ملی این کشور محسوب می شود. آذربایجانی ها برای پخت شیشلیک چند روش مختلف دارند و از یک روش خاص استفاده نمی نمایند. آن ها از انواع مختلف گوشت های خرد شده و یا چرخ کرده ماهی، گاو، مرغ و یا حتی مخلوط سبزیجات استفاده می نمایند. در ضمنً آن ها به همراه تکه های کباب خود سبزیجاتی همچون گوجه فرنگی، فلفل و یا قارچ را نیز به سیخ می کشند. در آخر هم کباب های شیشلیک را لای نان فطیر سرو می نمایند.

آش دوغ | Dovga

آش دوغ اصیل ترک های آذربایجانی را چه در داخل ایران و چه در مرزهای این کشور همسایه که روزی روزگاری جزئی از ایران بوده را خورده اید؟ این غذاهای سنتی کشور آذربایجان به شما طعمی جادویی از ترکیب دوغ و حبوباتی مثل نخود و سیر چنان غذای خوشمزه و اصیلی را تحویل می دهد که انگشت های دستتان را هم به همراهش خواهید خورد. برخی در این آش از برنج نیم دانه پخته شده و کوفته قلقلی های ریز هم استفاده می نمایند که آن ها هم طعم خوب این آش را دو برابر می نمایند. توجه داشته باشید که بسته به آب و هوا، این آش را هم گرم و هم سرد سرو می نمایند.

ختاب | Khotab

ختاب یا قتاب نوعی نان پهن و شکم پر است که داخلش را با پنیر، اسفناج و گوشت و گاهی کدو تنبل پر می نمایند. این غذای پر طرفدار آذری ها، در واقع نوعی دسر است که مرزها را درنوردیده و حتی ایرانی ها هم بسیار از آن میل می نمایند. برای درست کردن خمیر ختاب از آرد، نمک و تخم مرغ استفاده می شود. ختاب را با ماست چکیده محلی، سماق و سبزی میل می نمایند. اگر تا به الان ختاب نخورده اید، حتما از این دسر خوشمزه امتحان کنید و از آن بچشید.

باقلوا | Baklava

باقلوا یک نوع دسر آذربایجانی است که به وفور در ترکیه و ایران پیدا می شود اما نوع آذربایجانی آن طعم دیگری دارد. این شیرینی خوشمزه را از لایه های بسیار نازک خمیر و شربت عسل و یا هل و شکر به همراه آجیل های خورد شده درست می نمایند. باقلواهای آذری را معمولا به شکل لوزی لوزی برش می دهند و و در ایام نوروز از آن بسیار میل می نمایند.

شکر بورا | sekerbura

شکر بورا، از همه دسرها و غذاهای آذربایجانی معروف تر است. این دسر نوعی شیرینی پای است که طبق فرمول مورد علاقه آذری ها در آن گردو، بادام، مخلوط شکر و عسل و فندق می ریزند.

پلو | Plov

پلوهای آذربایجان زمین تا آسمان با پلوهای ما متفاوت است. مابین غذاهای سنتی آذربایجانی ها، با گوشت و برنج پخته می شود و پر است از فلفل و ادویه های طعم دار. البته این پلو شبیه به غذاهای مشابه دیگر در در قاره آسیا و اروپا است اما با این حال با اطمینان به شما می گوییم که پلوهای آذربایجان طعم متفاوتی دارند. برای درست کردن این غذا دستتان برای دادن ایده های مختلف باز است البته باید 4 پایه اصلی این غذا را رعایت کرد. سبزیجات معطر، برنج، دارچین و گوشت. در کنار این غذا از مخلوط میوه های تاره و آجیل هم میل می نمایند.

AZERBAIJAN WEATHER

لاوانگی | Lavangi

این غذای کاملا سنتی در واقع مرغ شکم پر است که با گردو و سبزی های محلی تازه پخته می شود.

حلوا | Halva

حلوای معروف در ایران، شکل خوشمزه دیگری در کشور آذربایجان دارد. این حلوای خوشمزه از خمیر سرخ شده، عسل و آجیل خرد شده تهیه می شود.

دلمه | Dolma

دلمه هم یکی از آن غذاهای مشترک بین ایرانی ها و آذربایجانی ها است که تقریبا می توان گفت که نه از نظر نوع و مزه هیچ تفاوتی با هم ندارند. آذربایجانی ها داخل دلمه را با گیاهان محلی، گوشت چرخ کرده، رازیانه و نعنا پر می نمایند. البته آن ها بیشتر این غذا را داخل ظرف های سفالی می پزند که بر روی طعم خوش غذا تاثیری دو چندان می گذارد. درباره دلمه آذربایجانی ها باید این نکته را بدانید که این غذا در این کشور ثبت ملی شده است.

دوشبارا | Dyushbara

طعم و عطر دوشبارای آذربایجان واقعا خوشمزه و فوق العاده است. این غذا از خمیر درست شده از آرد که داخل آن را با ترکیبی از گوشت و ادویه پر می نمایند، درست شده است. اگر به عکس دوشبارا دقت کنید خواهید فهمید که این غذا را در دیگر نقاط دنیا هم می پزند و تنها شاید اسم آن متفاوت باشد. دوشبارا را در آب گوشت می پزند.

بادام بورا | Badam bura

بادام بورا، یکی دیگر از شیرینی های آذربایجانی بسیار خوشمزه است که مخصوص شهر باکو است. این شرینی را در شکل و قیافه های مختلف درست می نمایند و با دارچین، شکر و تکه های آجیل پر می نمایند.

ماهی دریای خزر به همراه پنیر دودی | Caspian Sea fish with smoked cheese

این غذای خوشمزه و خاص آذربایجانی ها در شهر قبله پخته می شود و برای پختن آن، راه های خاص و متفاوتی وجود دارد. این غذا را که معمولا برای وعده صبحانه میل می شود، برای خوردن آن از پنیرهای شور خاصی استفاده می شود.

کوفته بزباش | vegetable balls

کوفته بزباش یکی از غذاهای محلی آذربایجان است که در بین غذاهای ملی آذربایجانی ها جا دارد. در این کوفته از سیب زمینی و نخود هم استفاده می نمایند و در سسی که از زعفران و زردچوبه درست شده، آن را آب پز می نمایند. خودِ کوفته ها نیز از گوشت و برنج که در وسطش یک آلو گذاشته شده درست می شود.

آب گوشت | piti food

از دیگر غذاهای سنتی و خوشمزه آذری ها که از لحاظ محبوبیت همانند کوفته بزباش است، آب گوشت های کشور آذربایجان است. بهترین نوع آب گوشت در آذربایجان را شهر شکی دارد. البته شکی ها در پخت این غذا به رسم ایرانی ها ان را در ظرف سفالی آن را طبخ می نمایند. هنگام خوردن این آب گوشت مخصوص آذرباجانی، هم در آن تیلیت هیا نان می ریزند و در هنگام خوردنش از کوبیده آن هم استقبال می نمایند. در کنار این غذا همانند ما ایرانی ها، آذربایجانی ها هم از ترشی ها و سبزیجات مختلف و همچنین نوشیدنی های مختلف سنتی همچون دوغ استفاده می نمایند.

از شکم گردی خود لذت ببرید!منبع: الی گشت

انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 973

به "آشنایی با غذاهای سنتی کشور آذربایجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با غذاهای سنتی کشور آذربایجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید