تغذیه وبی خوابی شبانه

به گزارش آسمان فارس، به هر نوع اختلال خواب در طول شب، واژه بی خوابی اطلاق می گردد. در برخی شرایط، بی خوابی شبانه موقتی است و در پی نوعی استرس و یا اضطراب پدید می آید، ولی در برخی مواقع می تواند ناشی از مسائل فیزیکی و یا مسائل روحی روانی، مسائلی از قبیل سوء هاضمه، آسم، تنگی نفس و یا کاهش قند خون باشد. مصرف

تغذیه وبی خوابی شبانه

تغذیه وبی خوابی شبانه

نویسنده: میترا زراتی

به هر نوع اختلال خواب در طول شب، واژه بی خوابی اطلاق می گردد. در بعضی شرایط، بی خوابی شبانه موقتی است و در پی نوعی استرس و یا اضطراب پدید می آید، ولی در بعضی مواقع می تواند ناشی از مسائل فیزیکی و یا مسائل روحی روانی، مسائلی از قبیل سوء هاضمه، آسم، تنگی نفس و یا کاهش قند خون باشد. مصرف الکل و بعلاوه استفاده از بعضی داروها از عوامل دیگر بی خوابی است.

تغدیه نقش عمده ای در درمان و پیشگیری از بی خوابی دارد. در این بین زمان مصرف انواع مختلف مواد غذایی هم، بسیار حائز اهمیت است.

انواع نان، ماکارونی، سیب زمینی و برنج حاوی مقادیر بالای کربوهیدرات هستند که در بدن، به آرامی هضم و سوخته می گردد. یک عصرانه حاوی مقادیر بالایی از کربوهیدرات و مقادیر کم پروتئین می تواند شما را برای داشتن خواب مناسب شبانه آماده کند.

موز، انجیر، خرما و گوشت بوقلمون حاوی مقادیر بالایی اسید آمینه تریپتوفان هستند که منجر به حالت خواب آلودگی در فرد می گردد. شیر هم مقادیر مناسبی تریپتوفان دارد. بعلاوه ماست حاوی سروتونین می باشد، به همین علت مصرف هر یک از این مواد غذایی، ساعاتی قبل از خواب شبانه توصیه می گردد. گوشت و شیر کم چرب حاوی اندازه کافی ویتامین B6 هستند که برای سنتز سروتونین در مغز لازم است.

انواع ماهی های چرب مانند ماهی سالمون و ساردین وبعلاوه تخمه کدو و تخم کتان هم به علت داشتن اسیدهای امگا -3 برای پیشگیری از بی خوابی بسیار موثر هستند.

تخمه آفتابگردان و کنجد هم دارای اسیدهای چرب امگا-6 می باشند که این نوع اسید چرب نقش عمده ای در سنتز مواد شیمیایی در مغز دارد. کمبود آهن در بدن می تواند یکی از علل عمده کم خوابی باشد.

به همین علت مصرف مواد غذایی غنی از آهن مانند گوشت قرمز، پسته، بادام و سبزیجات برگ سبز تیره و جگر توصیه می گردد. کاهو دارای ماده ای به نام Lactocarium است که محرک خواب بوده و به همین علت توصیه می گردد قبل از خواب حتما از سالاد کاهو استفاده گردد.

مصرف قهوه، انواع کولا، غذاهای سرخ شده، کره و مارگارین چند ساعت قبل از خواب توصیه نمی گردد. هیچ گاه با معده پر به رختخواب نروید، چرا که اشکال در هضم مواد غذایی هم منجر به بی خوابی می گردد. توصیه می گردد افرادی که از مشکل بی خوابی شبانه رنج می برند، در طول هفته حتما از 8-4 بار فعالیت ورزشی برخوردار شوند. استفاده از جوشانده گل ساعتی و رازک هم برای درمان کم خوابی توصیه می گردد.

منبع:نشریه دنیای تغذیه - ش100

منبع: راسخون
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1742

به "تغذیه وبی خوابی شبانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغذیه وبی خوابی شبانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید