ترکیه بیانیه ترامپ درباره کشتار ارامنه را محکوم کرد

به گزارش آسمان فارس، سفیر ترکیه در واشنگتن در بیانیه ای اظهارات رئیس جمهور آمریکا درباره وقایع 1915 مربوط به کشتار ارامنه را فاقد ارزش و اعتبار خواند.

ترکیه بیانیه ترامپ درباره کشتار ارامنه را محکوم کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران،سردار قلیچ سفیر ترکیه در واشنگتن در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در خصوص وقایع 1915 شرح داد که این اظهارات که با ملاحظات سیاست داخلی بیان شده است، هیچ ارزشی برای آنکارا ندارد.

پایگاه اطلاع رسانی ینی شفق ترکیه گزارش کرد، قلیچ روز گذشته (جمعه) در این خصوص شرح داد که اظهارات ترامپ درباره وقایع 1915، خالی از واقعیت و بر اساس توهمات ذهنی ارامنه است که تلاش می کنند این وقایع را طبیعی جلوه دهند.

وی در بیانیه ای گفت: این اظهارنظرات که با ملاحظات سیاست داخلی بیان شده است، هیچ ارزش و اعتباری برای ما ندارد. ما این ادعاهایی که در این بیانیه مطرح شده را رد می کنیم.

سفیر ترکیه در واشنگتن ادامه داد: ما شاهد بودیم که در اظهارات ترامپ، هیچ اشاره ای به رنج بیش از 500 هزار مسلمانی نشد که در همان دوره توسط گروههای شورشی ارامنه قتل عام شدند. این نوع نگاه فاقد برابری و عدالت باید از این پس تغییر کند..

قلیچ در این بیانیه توییتری خود شرح داد که این اظهارات ترامپ، در انعکاس حوادث 1915، خالی از واقعیت بوده است و کاملاً غیرقابل قبول است.

اظهارات سفیر ترکیه بعد از آن مطرح شد که ترامپ روز جمعه، بیانیه ای را به مناسبت سالگرد وقایع 1915 منتشر کرد و بار دیگر در توصیف وقایع 1915، از واژه Meds Yeghern استفاده کرد که در زبان ارمنی به معنای فاجعه بزرگ است.

وی در بیانیه ای شرح داد: در این روز، ما شاهد استحکام و مقاومت مردم ارامنه در مقابل این تراژدی هستیم. خوشحالیم که بسیاری از ارامنه فرهنگ غنی خود را به سواحل ما آورده اند و سهم زیادی در این زمینه در کشور ما دارند.

تا کنون بیش از 30 کشور کشتار ارامنه در خلال جنگ جهانی اول به دست عثمانی را به عنوان نسل کشی ارامنه به رسمیت شناخته اند اما دولت ترکیه با اینکه وقوع چنین کشتاری را می پذیرد؛ اما آن را یک نسل کشی هدفمند نمی داند و واکنش سختی نیز در برابر این تعریف از خود نشان می دهد.

پیشتر نیز در چهارم اردیبهشت ماه 1398، دونالد ترامپ در پیامی در صفحه توییتر خود، اتفاقات سال 1915 در امپراتوری عثمانی را فلاکت بزرگ و بدترین جنایت گروهی خوانده بود.

مقامات ایروان برای سال ها تلاش می کنند کشورهای جهان، 24 آوریل هر سال را به عنوان سالروز کشتار ادعایی ارامنه در دوران جنگ جهانی اول از سوی دولت عثمانی ترکیه به رسمیت بشناسند.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 30 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 987

به "ترکیه بیانیه ترامپ درباره کشتار ارامنه را محکوم کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه بیانیه ترامپ درباره کشتار ارامنه را محکوم کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید