شروع استقرار صلح بانان روسی در قره باغ، درگیری پلیس ارمنستان با معترضان، نخست وزیر ارمنستان: توافق نمی کردیم، استپاناکرت سقوط می کرد

به گزارش آسمان فارس، خبرگزاری خبرنگاران- این وزارتخانه روز چهارشنبه اظهار داشت که ارتش این کشور وارد ارمنستان شد و کار تخلیه و استقرار صلحبانان اعزام شده در قره باغ را انجام داد.

شروع استقرار صلح بانان روسی در قره باغ، درگیری پلیس ارمنستان با معترضان، نخست وزیر ارمنستان: توافق نمی کردیم، استپاناکرت سقوط می کرد

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان ارزان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران،این وزارتخانه همچنین گفت که تا به امروز 20 ففرایند هواپیما برای انتقال نیروها و تجهیزات در ارمنستان فرود آمده اند و در مجموع، تا به امروز بیش از 400 نیروی ناظر آتش بس به این منظقه منتقل شده است.

این وزارتخانه گفت: با توافق صورت گرفته در مورد مسیرهای حرکت، صلحبانان روسی حرکت به مناطقی که مأموریت های حفظ صلح انجام می گردد، را شروع کردند.

پیش از این، سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان بیانیه مشترکی را درباره آتش بس در قره باغ قره باغ از 10 نوامبر(20 آبان) تصویب کردند و بر اساس آن نیروهای حافظ صلح روسی به منطقه قره باغ اعزام شدند.

تارنمای رسمی کرملین دیروز گفت که نیروهای حافظ صلح قره باغ تنها برای نیروهای روسی پیش بینی شده است.

در این بیانیه مشترک بین روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان آمده است که نیروهای حافظ صلح روسی برای مدت 5 سال در منطقه مستقر می شوند و در صورت لزوم برای دوره های پنج ساله بعدی به صورت اتوماتیک تمدید می شوند.

براساس توافق به عمل آمده در امتداد خط حائل در قره باغ و خط دالان لاچین (متصل نماینده قره باغ به ارمنستان) یک گروه صلحبان فدراسیون روسیه به تعداد یکهزار و 960 نفر نظامی با تعداد سلاح های کم، 90 دستگاه زره پوش، 380 واحد خودرو و تجهیزات ویژه مستقر می گردد.

یک مقام وزارت خارجه روسیه که نامش را فاش نکرد گفت که براساس این سند نقش ترکیه برای کنترل آتش بس محدود است.

درگیری های نظامی میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان از 6 مهرماه گذشته شروع شده است و برغم این که با دخالت میانجیگران بین المللی سه بار توافق آتش بس میان طرفین حاصل شده، این درگیری ها بیش از یک ماه بود که همچنان با شدت ادامه داشت.

جمهوری آذربایجان در این مناقشه با تکیه بر اصل حفظ تمامیت ارضی خواهان انتها اشغالگری ارمنستان شده و از سوی دیگر طرف ارمنی با استناد به اصل حق مشخص سرنوشت خواهان به رسمیت شناخته شدن حقوق ارامنه در منطقه قره باغ شده است.

درگیری پلیس ارمنستان با معترضان به توافق قره باغ

منابع خبری از درگیری پلیس ارمنستان با معترضان به توافق سه جانبه باکو، ایروان و مسکو درباره جنگ قره باغ اطلاع دادند.

خبرگزاری اسپوتنیک از اعتراضات ضددولتی در ایروان پایتخت ارمنستان در اعتراض به توافق سه جانبه قره باغ و همچنین درگیری پلیس با معترضان اطلاع داد.

خبرگزاری فرانسه نیز گفته که پلیس ارمنستان یک معترض را در جریان این اعتراضات بازداشت نموده است.

روز سه شنبه نیز معترضان مخالف با توافق آتش بس در قره باغ با حمله به ساختمان مجلس ارمنستان، آرارات میرزویان رئیس مجلس را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

نیکل پاشینیان نخست وزیر ارمنستان امروز چهارشنبه در شرح علت پذیرش توافق اخیر با جمهوری آذربایجان در مورد منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی توضیح داد که در صورت عدم پذیرش این توافق احتمال داشت ایروان کنترل بر منطقه استپاناکرت مرکز منطقه قره باغ کوهستانی را از دست بدهد.

پاشینیان در صفحه فیس بوک خود اعتراف کرد که ارمنستان مجبور شد برای انتها دادن به جنگ در منطقه قره باغ کوهستانی و جلوگیری از سقوط نظامی، توافق با جمهوری آذربایجان را بپذیرد.

پاشینیان در این خصوص شرح داد: اگر دشمنی ها ادامه پیدا می کرد، به احتمال خیلی زیاد، استپاناکرت، مارتونی و آسکران سقوط می کرد و متعاقباً هزاران تن از سربازان ما محاصره می شدند و سقوط می کردیم. ما مجبور به امضای این توافق شدیم.

در تاریخ نهم نوامبر (19 آبان ماه)، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و نیکل پاشینیان نخست وزیر ارمنستان بیانیه مشترکی را در مورد آتش بس کامل در منطقه قره باغ کوهستانی به امضا درآورند.

روسای جمهور روسیه، جمهوری آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان بامداد سه شنبه یک توافق ده بندی برای توقف درگیری ها بر سر منطقه قره باغ کوهستانی امضا کردند.

انتها جنگ ارمنستان و آذربایجان

جنگی که از روز ششم مهرماه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان شروع شده بود، انتها با وساطت روسیه به انتها رسید و باکو و ایروان توافقی را برای برقراری آتش بس امضا کردند. نخست وزیر ارمنستان گفت توافقنامه ای را با سران روسیه و آذربایجان برای انتها دادن به جنگ در قره باغ امضا نموده است.

در سال 1988 که هنوز اتحاد جماهیر شوروی برپا بود، مجلس منطقه قره باغ از مسکو خواست که این منطقه را تحت قیمومیت ارمنستان قرار دهد. این خواست با مخالفت روبرو شد. در ماه فوریه درگیری های قومی خونینی بین آذری ها و ارمنی ها پیش آمد و در ماه دسامبر ارمنستان، منطقه قره باغ را جزیی از خاک خود گفت.

دو سال پس از شروع درگیری ها بین ارامنه و آذری ها، قره باغ اعلام استقلال و تشکیل جمهوری کرد که از سوی هیچ کشوری در دنیا به رسمیت شناخته نشد. درگیری های آن موقع با 25 هزار کشته و اشغال مناطق بیشتری از سوی ارمنستان و شکست آذربایجان انتها یافت، اما به صلح نیانجامید.

اما بار دیگر تنش در خط آذربایجان - ارمنستان، یک بار دیگر رسانه های منطقه و دنیا را به سوی خود جلب کرد. نشست شورای عالی فرماندهی نظامی جمهوری آذربایجان به ریاست الهام علی اف رئیس جمهور این کشور تشکیل شد و دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان با متهم کردن یکدیگر به حملات مستقیم به قلمروهایشان، هرگونه فشار برای برگزاری مذاکرات سازش برای برطرف اختلافات در مورد منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی را رد کردند.

تا اینکه نخست وزیر ارمنستان گفت در توافق نامه ای که میان او، رییس جمهور آذربایجان و رییس جمهور روسیه منعقد شده جنگ بین دو کشور همسایه ارمنستان و آذربایجان به انتها رسیده است.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان بامداد سه شنبه (به وقت تهران) گفت توافقنامه ای را با روسیه و آذربایجان برای انتها دادن به جنگ در قره باغ امضا نموده است.

پاشینیان در بیانیه ای گفت: توافقنامه ای را با رئیس جمهور روسیه و آذربایجان برای انتها دادن به جنگ در قره باغ امضا کردم.

او افزود: تصمیمی گرفتم که برای همه مان سخت است. آتش بس، برای مردم ما و خود من بسیار دردناک است.

رئیس جمهور آذربایجان: خوشحالم که جنگ تمام شد

الها م علی اف لحظاتی پس از امضا توافق نامه در پیامی به مردم جمهوری آذربایجان که به وسیله تلویزیون دولتی این کشور بطور زنده پخش شد ، شرایط این بیانیه مشترک را گفت .

الهام علی اف امضا این سند را دست آورد مهم برای جمهوری اذربایجان گفت .

درگیری های نظامی میان نیروهای ارمنستان و آذربایجان ششم مهم ماه شروع شده و به رغم سه بار توافق آتش بس با مساعدت میانجیگران بین المللی این درگیری ها با شدت ادامه داشت .

جمهوری آذربایجان در جریان این درگیری های نزدیک به 300 منطقه مسکونی در قره باغ را از نیروهای ارمنی خالی کرد و در گیری ها در نزدیکی شهر خانکندی مرکز قره باغ کوهستانی ادامه داشت

تا پیش از توافق صلح، ارمنستان و جمهوری آذربایجان سه بار با یکدیگر توافق آتش بس امضا نموده بودند اما هیچیک از آنها دوام نداشت اما انتظار می رود که آتش بس چهارم با توجه به حضور پررنگ روسیه در آن به نتیجه برسد.

جرئیات توافق آتش بس در قره باغ

طبق توافق حاصله میان طرفی ها، از ساعت 00: 00، امروز سه شنبه 20 آبان ماه به وقت مسکو درگیری های نظامی در منطقه مورد مناقشه قره باغ بطور کامل متوقف می گردد.

ارمنستان متعهد می گردد 15 نوامبر (25 آبان ماه) جاری منطقه کلبجر، 20 نوامبر (30 آبان ماه) منطقه آقدام و اول دسامبر (11 آذر) امسال میلادی منطقه لاچین را به جمهوری آذربایجان پس دهد.

در خط مقدم جبهه در منطقه قره باغ کوهستانی و در امتداد جاده لاچین در قره باغ نیروهای حافظ صلح روسیه به تعداد یک هزار و 960 نظامی، 90 ماشین زره پوش و 380 خودروی نظامی مستقر می گردد.

نیروهای حافظ صلح روسیه همزمان با خروج نیروهای ارمنی از قره باغ در این منطقه مستقر خواهند شد و مدت اقامت نیروهای روسی در منطقه 5 سال خواهد بود.

بر اساس این سند، آوارگان جنگی تحت کنترل کمیسریای عالی سازمان ملل متحد در امور آوارگان به منطقه قره باغ کوهستانی و شهرستانهای همجوار آن بر می گردند.

همچنین آوارگان و پناهندگان به خاک قره باغ و مناطق مجاور تحت کنترل کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل برمی گردند و تبادل اسرای جنگی، سایر افراد بازداشت شده و اجساد کشته شدگان انجام می گردد.

به همین دلیل کنترل ارتباطات حمل و نقل، با یاری مقامات سرویس مرزبانی روسیه انجام می گردد.

علاوه بر این موارد به منظور افزایش اثربخشی فرایندهای کنترلی بر روی اجرای توافقات توسط طرف های درگیری، یک مرکز آشتی برای نظارت بر آتش بس تشکیل خواهد شد.

دیگر مفاد این توافق عباتند از: تمامی محورهای مواصلاتی مالی و حمل و نقل در منطقه برطرف انسداد شده اند. جمهوری ارمنستان به منظور سازمان دهی تردد بدون مانع شهفرایندان، خودروها و کالاها در هر دو جهت، ارتباطات حمل و نقلی بین مناطق غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را فراهم می نماید. کنترل ارتباطات حمل و نقلی تحت کنترل سرویس خدمات مرزی FSB روسیه خواهد بود.

با توافق طرفین، ساخت محورهای حمل و نقل جدید برای متصل کردن جمهوری خودمختار نخجوان به مناطق غربی آذربایجان انجام خواهد شد.

استقبال پوتین و علی اف و تاسف پاشینیان

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در بیانیه ای گفت: بر اساس توافقنامه امضا شده بین سه طرف، جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در مواضع خود متوقف و نیروی حافظ صلح فدراسیون روسیه در امتداد خط تماس در قره باغ و جمهوری ارمنستان مستقر می گردد.

پاشینیان گفت: این پیروزی نیست، اما تا زمانی که شما اذعان نکنید که باخته اید، شکستی در کار نخواهد بود. ما هرگز اذعان نمی کنیم که باخته ایم و این شروع عصر وحدت ملی برای ما خواهد بود.

وی گفت: در برابر شهدای همه شما زانو می زنم. در برابر همه سربازان، افسران، ژنرال ها و نیروهای داوطلب که با جانشان از سرزمین مادری مان دفاع کردند، تعظیم می کنم.

علی اف: توافق صلح قره باغ دستاوری مهم برای باکو بود

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در بیانیه ای که از تلویزیون رسمی این کشور به طور زنده پخش شد؛ امضای توافق صلح قره باغ را دستاوردی مهم برای باکو تلقی کرد و گفت این به معنای ناکامی ارمنستان است.

به گفته وی، در نتیجه درگیری هایی که از ششم مهرماه شروع شد؛ ارتش جمهوری آذربایجان 300 منطقه مسکونی در قره باغ را آزاد نموده است.

بیانیه وزارت دفاع روسیه

وزارت دفاع روسیه گفت روسیه با هواپیمای حمل و نقل نظامی حافظ صلح، 470 دستگاه تجهیزات نظامی را به قره باغ کوهستانی اعزام خواهد نمود.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: برای کنترل آتش بس و درگیری ها در منطقه درگیری قره باغ، یک گروه صلحبان فدراسیون روسیه شامل یک هزار و 960 سرباز، 90 زره پوش، 380 واحد خودرو و تجهیزات ویژه مستقر می گردد.

مجلس ارمنستان به دست معترضان افتاد

تصمیم نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان مبنی بر امضای توافق انتها جنگ قره باغ، با واکنش منفی جمعی از مردم این کشور روبرو شد تا آنجا که معترضان، خشم خود را با ورود به ساختمان های دولتی به نمایش گذاشتند.

تازه ترین خبرها، حاکی از ورود معترضان به مجلس ارمنستان است حال آنکه شیشه های اقامتگاه رسمی پاشینیان نیز خرد شده.

ایروان-پایتخت ارمنستان- بعد از آن ناآرام شد که پاشینیان بامداد سه شنبه (به وقت تهران) با انتشار بیانیه ای گفت که این کشور با روسیه و جمهوری آذربایجان برای انتها دادن به جنگ در قره باغ توافقنامه ای را امضا نموده است.

نظارت ترکیه بر آتش بس و واکنش روسیه

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه می گوید دولت آنکارا بر فرایند صلح قره باغ نظارت خواهد نمود.

وی در این باره اضافه نمود: در حال حاضر مشغول بحث درباره نحوه نظارت بر فرایند ترک مخاصمه هستیم اما کل این فرایند به طور مشترک در همراهی با جمهوری آذربایجان انجام می گردد.

چاووش اوغلو همچنین گفت که کنترل 7 منطقه به جمهوری آذربایجان واگذار خواهد شد؛ حال آنکه باکو در حال حاضر هم بر 4 مورد از آنها کنترل دارد.

اظهارات چاووش اوغلو در حالی است که دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین، تاکید نمود که حضور صلحبانان ترکیه در قره باغ با هیچ یک از طرفین دخیل در این مناقشه هماهنگ نشده است. وی یادآوری کرد که در بیانیه مشترک روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان، به هیچ وجه به ترکیه اشاره نشده است.

طبق توافق سه جانبه، قرار است در خط مقدم جبهه در منطقه قره باغ کوهستانی، نیروهای حافظ صلح روسیه به تعداد یک هزار و 960 نظامی، 90 ماشین زره پوش و 380 خودروی نظامی مستقر شوند.

اگرچه عملی شدن صلح در میدان نبرد قره باغ را میتوان به عنوان رویدادی مثبت و امیدوار نماینده برای انتها درگیری و امنیت مردم غیرنظامی این منطقه قلمداد کرد، اما شاید این واقعه بسیار زودتر و پیش از کشته و زخمی شدن هزاران نفر در این جنگ بی فایده نیز امکان پذیر بود.

در واقع لجبازی و اصرار بی فایده هر دو طرف بر راه چاره نظامی و عدم پذیرش معاهدات برد-برد برای هر دو طرف تنها موجب خسارات و تلفات جانی سنگین به قوای نظامی و مردم غیر نظامی دو کشور شد.

به ویژه برای ارتش ارمنستان که مغلوب توان تکنولوژیک رقیب و حمایت نظامی سنگین ارتش ترکیه از جمهوری آذربایجان شده بود اما اصرار نیکول پاشینیان نخست وزیر این کشور بر مبارزه تا آخرین نفس (بر طبق بیانات رسمی شخص وی) تنها موجب شد تا جان هزاران سرباز ارمنی گرفته شده و خساراتی به ارتش این کشور وارد گردد که تا سالهای طولانی قابل جبران نخواهد بود.

نخست وزیر ارمنستان: با باکو توافق نمی کردیم، استپاناکرت سقوط می کرد

نخست وزیر ارمنستان در شرح علت پذیرش توافق اخیر با جمهوری آذربایجان گفت در صورت عدم توافق ، احتمال سقوط مرکز قره باغ کوهستانی وجود داشت.

نیکل پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در شرح علت پذیرش توافق اخیر با جمهوری آذربایجان در مورد منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی توضیح داد که در صورت عدم پذیرش این توافق احتمال داشت ایروان کنترل بر منطقه استپاناکرت مرکز منطقه قره باغ کوهستانی را از دست بدهد.

پاشینیان امروز (چهارشنبه) در صفحه فیس بوک خود اعتراف کرد که ارمنستان مجبور شد برای انتها دادن به جنگ در منطقه قره باغ کوهستانی و جلوگیری از سقوط نظامی، توافق با جمهوری آذربایجان را بپذیرد.

پاشینیان در این خصوص شرح داد: اگر دشمنی ها ادامه پیدا می کرد، به احتمال خیلی زیاد، استپاناکرت، مارتونی و آسکران سقوط می کرد و متعاقباً هزاران تن از سربازان ما محاصره می شدند و سقوط می کردیم. ما مجبور به امضای این توافق شدیم.

وی ادامه داد که تصمیم به پذیرش توافق ارمنستان با جمهوری آذربایجان بعد از رایزنی با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و حاکمیت منطقه قره باغ کوهستانی اتخاذ شد.

در تاریخ نهم نوامبر (19 آبان ماه)، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و نیکل پاشینیان نخست وزیر ارمنستان بیانیه مشترکی را در مورد آتش بس کامل در منطقه قره باغ کوهستانی به امضا درآورند.

روسای جمهور روسیه، جمهوری آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان بامداد سه شنبه یک توافق ده بندی برای توقف درگیری ها بر سر منطقه قره باغ کوهستانی امضا کردند.

در بند سوم آمده است: گروهی از نیروهای صلح بان فدراسیون روسیه شامل 1960 پرسنل نظامی، 90 نفربر زره پوش، 380 خودرو و تجهیزات ویژه در طول منطقه تماس قره باغ کوهستانی و در طول کریدور لاچین مستقر خواهند شد.

در بند چهارم هم تصریح شده است: استقرار نیروهای صلح بان فدراسیون روسیه، به موازات عقب نشینی نیروهای مسلح ارمنستان صورت خواهد گرفت. مدت زمان استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه 5 سال خواهد بود و این مدت به طور اتوماتیک برای 5 سال بعد تمدید خواهد شد، مگر آنکه هر کدام از طرفین 6ماه قبل از انقضای این دوره، قصد خود را برای انقضای این بند اعلام کند.

طبق گزارش ها، تا به امروز 20 ففرایند ایلوشن-76 به همراه فرماندهان نیروهای حافظ صلح و بریگاد پانزدهم حافظ صلح روسیه در جمهوری ارمنستان فرود آمده اند. این هواپیماها حامل تجهیزات نظامی، خودروهای زرهی و دیگر دستگاه های ارتباطی هستند.

ملاقات مقامات ارشد ترکیه با الهام علی اف

ملاقات مقامات ارشد ترکیه با الهام علی افخبرگزاری خبرنگاران- وزرای خارجه، دفاع و رئیس سازمان اطلاعات ترکیه با رئیس جمهوری آذربایجان ملاقات و درباره ایجاد و فعالیت مرکز نظارت مشترک روسیه و ترکیه بر آتش بس مصاحبه کردند.

وزیران امور خارجه، دفاع و رئیس سازمان اطلاعات ترکیه با الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان ملاقات و درباره ایجاد و فعالیت مرکز نظارت مشترک روسیه و ترکیه بر آتش بس مصاحبه کردند.

پایگاه خبری ریاست جمهوری آذربایجان گفت: مولود چاوش اوغلی ، حلوسی آکار و هاکان فیدان به ترتیب وزیران امور خارجه، دفاع و رئیس سازمان اطلاعات ترکیه دیروز (سه شنبه) با الهام علی اف ملاقات و مصاحبه کردند.

رئیس جمهوری آذربایجان در این ملاقات با اشاره به این که وی همچنین با رجب طیب اردوغان همتای ترکیه ای خود گفت و گوی تلفنی داشته و طرفین پیروزی ارتش آذربایجان در قره باغ را تبریک گفتند، اضافه نمود: در این گفت و گوی تلفنی همچنین در باره فعالیت آینده گفتگو کردیم.

در این ملاقاتعلی اف از همتای ترکیه ای و نیز مردم این کشور در رابطه با همبستگی با جمهوری آذربایجان قدردانی کرد و گفت: در این 44 روز درگیری ها همیشه حمایت های ترکیه را احساس کردیم.

رییس جمهوری آذربایجان با اشاره به این که در گفت و گوی تلفنی با اردوغان همچنین در باره فعالیت آینده مرکز نظارت مشترک روسیه و ترکیه به آتش در قره باغ، گفتگو شد، تاسیس این مرکز را گامی مهم و فرمت جدید همکاری در منطقه بیان کرد.

علی اف توضیح داد: ما همیشه می خواستیم که ترکیه و روسیه نقش یکسان در حل مناقشه قره باغ داشته باشند و در حال حاضر به ان هم نایل شدیم.

رییس جمهوری آذربایجان خطاب به وزیران امور خارجه، دفاع و رییس سرویس اطلاعات ترکیه گفت که امروز فعالیت مرکز نظارت مشترک روسیه و ترکیه بر آتش بس در قره باغ را آنالیز می کنیم و این موضوع را با طرف روسیه نیز مذاکره خواهیم کرد تا این مرکز هر چه سریع تر تاسیس گردد.

علی اف با اشاره به این که جدول زمان بندی خروج نیرو های ارمنی از سرزمین های اشغالی جمهوری آذربایجان تدوین شده است و آن ها باید تا انتها ماه جاری از تمام سرزمین های تحت اشغال خارج شوند، گفت: بنا بر این تاسیس هر چه سریع این مرکز از اهمیت خاص برخوردار است.

وزیر امورخارجه ترکیه نیز در این ملاقات ضمن تبریک پیروزی ارتش جمهوری آذربایجان در قره باغ، گفت: با وجود دستاورد های باکو در میدان جنگ، در راستای حل این مناقشه به وسیله صلح و آتش بس کوشش های لازم از خود نشان دادید، ولی متاسفانه ارمنستان از این فرصت های پیش آمده استفاده بهینه نکرد.

چاوش اوغلی ابراز امیدواری کرد که مسوولان ارمنستان از این شرایط پیش آمده نتیجه گرفته و نیرو های ارمنی طبق جدول کوتاه مدت تدوین شده از سرزمین های اشغالی باقی مانده جمهوری آذربایجان در قره باغ خارج شوند.

وزیر امورخارجه ترکیه اضافه نمود: ما همیشه گفتیم که ترکیه و رییس جمهوری آن چه در میدان نبرد و چه در پشت میز مذاکرات در کنار جمهوری آذربایجان قرار گرفته و بنا بر این گام هایی که قرار است در قالب فعالیت های آینده برداریم از جمله مربوط به تاسیس مرکز نظارت مشترک بر آتش بس را نیز آنالیز خواهیم کرد و به این منظور هم این سفر را انجام دادیم.

وزیر دفاع ارمنستان: استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه بهترین گزینه است

وزیر دفاع ارمنستان، استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه برای توقف درگیری ها بر سر قره باغ کوهستانی را بهترین گزینه خواند و از مسکو تشکر کرد.

همزمان با انتشار خبرها درباره اعزام نیروهای حافظ صلح و تجهیزات نظامی روسیه به قره باغ کوهستانی به دنبال توافق سران مسکو، ایروان و باکو، دیوید تونویان وزیر دفاع ارمنستان از روسیه تشکر کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری ریانووستی، وزیر دفاع ارمنستان درباره توافق اخیر این کشور با روسیه و جمهوری آذربایجان برای توقف جنگ بر سر قره باغ کوهستانی اظهارنظر کرد.

دیوید تونویان با اشاره به بخشی از مفاد این توافق ده بندی که درباره حضور نیروهای روسیه است، گفت: استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه، بهترین گزینه است.

بنا بر گفته وزیر دفاع ارمنستان، موضوع استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه در یک مدت بسیار کوتاه آنالیز و طراحی شد.

تشکر این مقام ارشد ارمنستانی از روسیه در شرایطی صورت گرفته که وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه گفت که 400 نیروی نظامی ارتش این کشور به همراه تجهیزات و خودروهای زرهی و نفربر با هواپیمای باری ایلوشین-76 در ارمنستان پیاده شده اند.

طبق گزارش ها، تا به امروز 20 ففرایند ایلوشن-76 به همراه فرماندهان نیروهای حافظ صلح و بریگاد پانزدهم حافظ صلح روسیه در جمهوری ارمنستان فرود آمده اند. این هواپیماها حامل تجهیزات نظامی، خودروهای زرهی و دیگر دستگاه های ارتباطی هستند.

روسای جمهور روسیه، جمهوری آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان بامداد سه شنبه یک توافق ده بندی برای توقف درگیری ها بر سر منطقه قره باغ کوهستانی امضا کردند.

در بند سوم آمده است: گروهی از نیروهای صلح بان فدراسیون روسیه شامل 1960 پرسنل نظامی، 90 نفربر زره پوش، 380 خودرو و تجهیزات ویژه در طول منطقه تماس قره باغ کوهستانی و در طول کریدور لاچین مستقر خواهند شد.

در بند چهارم هم تصریح شده است: استقرار نیروهای صلح بان فدراسیون روسیه، به موازات عقب نشینی نیروهای مسلح ارمنستان صورت خواهد گرفت. مدت زمان استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه 5 سال خواهد بود و این مدت به طور اتوماتیک برای 5 سال بعد تمدید خواهد شد، مگر آنکه هر کدام از طرفین 6ماه قبل از انقضای این دوره، قصد خود را برای انقضای این بند اعلام کند

معترضان دولت ارمنستان خواهان برکناری نخست وزیر شدند

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه روز چهارشنبه گفت: مخالفان دولت ارمنستان در میدان جمهوری ایروان در برابر مقر نخست وزیری اجتماع نموده و شعارهایی علیه نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان سر می دادند.

دهها مامور پلیس ضدشورش ارمنستان در میدان جمهوری مستقر شده و برای مقابله با هرگونه اقدام تحریک آمیز ازسوی معترضان آماده شده بودند.

شماری از مخالفان دولت ارمنستان خواهان ملاقات با پاشینیان و پاسخگویی وی در مورد توافقنامه صلح قره باغ شدند.

معترضان که شمار آنها به چند هزار نفر می رسید پلاکاردهایی با مضمون استعفای پاشینیان و رد توافقنامه صلح قره باغ در دست داشتند.

رسانه روسی گفت که بر اساس اطلاعات رسمی، در جنگ قره باغ بیش از یکهزار و 300 نفر از طرف ارمنستان کشته شدند و مخالفان دولت این کشور پاشینیان را مسوول این وضع می دانند.

مخالفان دولت ارمنستان دو روز پیش هم وارد ساختمان دولت و مجلس شده و چند ساعت به تخریب و غارت اموال پرداخته و رئیس مجلس ارمنستان را هم مورد ضرب و شتم قرار دادند.

این اعتراضات در حالی برگزار گردید که نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان دیروز گفت که ایروان تصمیم بموقع برای توقف جنگ در قره باغ گرفت.

پاشینیان سه شنبه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی روسیه1 گفت: این ناکامی عظیم برای ما و فاجعه عظیم و سوگواری عظیم برای از دست رفتن شمار زیادی از مردم است اما باور دارم که ارمنستان و قره باغ باید زندگی نمایند و تقویت شوند.

به گفته نخست وزیر ارمنستان، وی خود را در شرایط پیش آمده مسوول می داند و مسئولیت خود در مسائل را می پذیرد.

وی اضافه نمود: باید در دیدگاه های خود نسبت به مسائل مختلف بازنگری کرد. من می دانم که قبلا اجرای راه چاره های دیگر ناممکن بود.

پاشینیان گفت که اگر توافقنامه صلح قره باغ امضا نمی شد شرایط بدتر و وخیم تر می شد.

نخست وزیر ارمنستان گفت: باید این واقعیت را پذیرفت که ما افتادیم اما به پرتگاه سقوط نکردیم ما بموقع تصمیم به توقف جنگ گرفتیم.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه بامداد سه شنبه در بیانیه ای گفت: بر اساس توافقنامه امضا شده بین سه طرف، جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در مواضع خود متوقف و نیروی حافظ صلح فدراسیون روسیه در امتداد خط تماس در قره باغ و جمهوری ارمنستان مستقر می گردد.

همچنین آوارگان و پناهندگان به خاک قره باغ و مناطق مجاور تحت کنترل کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل بر می گردند و تبادل اسرای جنگی، سایر افراد بازداشت شده و اجساد کشته شدگان انجام می گردد.

درگیری های نظامی میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان از 6 مهرماه گذشته شروع شده است و برغم این که با دخالت میانجیگران بین المللی سه بار توافق آتش بس میان دو طرف حاصل شده، این درگیری ها بیش از یک ماه بود که همچنان با شدت ادامه داشت.

جمهوری آذربایجان در این مناقشه با تکیه بر اصل حفظ تمامیت ارضی خواهان انتها اشغالگری ارمنستان شده و از سوی دیگر طرف ارمنی با استناد به اصل حق مشخص سرنوشت خواهان به رسمیت شناخته شدن حقوق ارامنه در منطقه قره باغ شده است.

ترکیه کشور ضامن صلح در قره باغ نخواهد بود

فرستاده پیشین آمریکا در امور اوراسیا تاکید نمود که ترکیه ضامن صلح در پفراینده قره باغ نخواهد بود.

به گزارش اسپوتنیک، کری کاوانا، فرستاده پیشین آمریکا در امور اختلافات اوراسیا تاکید نمود که ترکیه به رغم تمایل خود برای ایفای نقش در منطقه کشور ضامن صلح در پفراینده قره باغ نخواهد بود.

کاوانا گفت: نام ترکیه در توافق ذکر نشده است. این کشور هرگز در این چارچوب ضامن صلح نخواهد بود. ضامن، تعبیر درستی برای توصیف نقش ترکیه نیست.

وی تاکید نمود که ترکیه از آذربایجان حمایت و این کشور را به ادامه جنگ ترغیب کرد.

ارمنستان و آذربایجان شامگاه دوشنبه با نظارت روسیه توافق آتش بس در منطقه قره باغ را امضا کردند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 25 آبان 1399 بروزرسانی: 25 آبان 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1251

به "شروع استقرار صلح بانان روسی در قره باغ، درگیری پلیس ارمنستان با معترضان، نخست وزیر ارمنستان: توافق نمی کردیم، استپاناکرت سقوط می کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع استقرار صلح بانان روسی در قره باغ، درگیری پلیس ارمنستان با معترضان، نخست وزیر ارمنستان: توافق نمی کردیم، استپاناکرت سقوط می کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید