بند هایی از لایحه مالیات بر ارزش افزوده درآمد های شهرداری ها را با خطر جدی روبرو می کند

به گزارش آسمان فارس، رئیس شورای عالی استان ها با اشاره به مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی درخصوص لایحه مالیات بر ارزش افزوده گفت: بند هایی از لایحه مالیات بر ارزش افزوده درآمد های شهرداری ها را با خطر جدی روبرو می کند.

بند هایی از لایحه مالیات بر ارزش افزوده درآمد های شهرداری ها را با خطر جدی روبرو می کند

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، علیرضا احمدی، رئیس شورای عالی استان ها در رابطه با مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی درخصوص لایحه مالیات بر ارزش اضافه کرده اظهارداشت: تشکیل شورا های اسلامی شهروروستا برگرفته از 9 اصل قانون اساسی است.

وی ادامه داد: اصل هفتم قانون اساسی شورا ها را با صراحت به عنوان یکی از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشور معرفی می کند. برخلاف این اصل از قانون اساسی در این لایحه ما شاهد حرکتی رو به برگشت بوده ایم.

وی در توضیح این موضوع گفت: به جای آنکه این مصوبه تمرکز زدایی از دولت مرکزی و واگذاری تصمیم گیری در حوزه محلی به معتمدین مردم را به ارمغان بیاورد درحال تمرکززایی در حوزه دولت مرکزی است.

علیرضا احمدی ادامه داد: نتیجه این مصوبه چیزی جز سلب تصمیم گیری از معتمدین مردم در حوزه محلی نبوده و این در حالیست که این حجم بار برای دولت به علت سنگینی بار شهرداری ها و دهیاری ها و عدم امکان دولت در پشتیبانی همه جانبه و تخصیص اعتبارات لازم خود آسیب ها و نارضایتی های مردمی زیادی را در پی خواهدداشت.

وی افزود: باتصویب لایحه مالیات بر ارزش اضافه کرده به صورت فعلی درآمد پایدار شهرداری ها به شدت با خطر جدی روبرو شده است بطوریکه با کاهش درصد سهم شهرداری ها و حذف نقش معتمدین مردم و شورا های اسلامی شهروروستا در سیاستگذاری عوارض های قانونی شهر و روستای خود باید شاهد کاهش درآمد شهرداری ها و دهیاری ها و همچنین چالش جدی در امور اداره شهر ها و روستا ها باشیم.

احمدی گفت: با این اتفاق بهتر است بگوئیم که شهرداری ها و دهیاری ها بار سنگینی بر دوش دولت خواهند شد که اداره آن ها با وابستگی به دولت بار سنگینی را از نظر درآمد ها تحمیل خواهد نمود که دولت از پس آن بر نخواهد آمد.

رئیس شورای عالی استان ها ادامه داد: اگر لایحه مالیات بر ارزش اضافه کرده با دقت مطالعه شود شاید ظاهر آن منبع درآمد دولت باشد، اما توزیع متوازن آن باید در شهر ها و روستا ها نمود پیدا کند و این توزیع عادلانه با دخالت شورا های اسلامی شهروروستا میسر خواهد شد.

وی افزود: همچنین بند هایی از این لایحه مغایر با سیاست های کلی نظام است که ما در قالب نامه ای نظرات شورای عالی استان ها را به اعضای محترم شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال خواهیم کرد.

علیرضا احمدی بیان داشت: تمامی مصوبات شورا های اسلامی شهروروستا در صورتیکه مورد اعتراض هیات های تطبیق قرار نگیرد قابلیت اجرا دارد و شورای های اسلامی باید نظارت عالیه خود را داشته باشند و اگر اختیار شورا در تصویب عوارض شهری لغو شود مطمئنا وظیفه نظارتی شورا بر عملکرد شهرداری و رعایت توان مالی مردم برای تامین هزینه های اداره شهر نیز لغو و بی اثر خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 دی 1399 بروزرسانی: 12 دی 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1351

به "بند هایی از لایحه مالیات بر ارزش افزوده درآمد های شهرداری ها را با خطر جدی روبرو می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بند هایی از لایحه مالیات بر ارزش افزوده درآمد های شهرداری ها را با خطر جدی روبرو می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید