خبر خوش درباره حقوق کارمندان و کارگران ، رای دیوان عدالت به نفع کارمندان و کارگران صادر شد

به گزارش آسمان فارس، هیأت عمومی دیوان عدالت اداری بخشنامه سازمان امور مالیاتی درخصوص مشمول مالیات بر عایدی حقوق قرار دادنِ مزایای جانبی و پاداش کارکنان دولت و کارگران را ابطال کرد.

خبر خوش درباره حقوق کارمندان و کارگران ، رای دیوان عدالت به نفع کارمندان و کارگران صادر شد

به گزارش خبرنگاران، هیأت عمومی دیوان عدالت اداری بخشنامه مدیرکل دفتر فنی و مدیریت ریسک مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در مورد مشمول مالیات بر عایدی حقوق قرار دادن سایر پرداختی ها به کارکنان از جمله بن کالا یا بن کارگری، پرداخت مبالغ نقدی در مناسب های مختلف، حق لباس و ... را ابطال کرد.

در پی دادخواست فرد حقیقی به دیوان عدالت اداری با عنوان درخواست ابطال قسمتی از نامه شماره 232/10041/ص مورخ 1401/5/15 مدیرکل دفتر فنی و مدیریت ریسک مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور، هیأت عمومی رأی به معافیت مزایای جانبی و پاداش حقوق کارکنان دولت و نیز دستمزد کارگران از مالیات بر عایدی حقوق داد.

در دادخواست شاکی آمده است:

بر اساس ماده 83 قانون مالیات های مستقیم و بعلاوه تبصره 3 ماده 36 قـانون کار، عایدی مشمول مالیات عبارت است از: حقـوق (مقرری یا مزد یا حقوق اصلی)؛ لذا مزایای رفاهی و انگیزه ای از قبیل یاری هـزینه مسکن. بن کـالا یا خواربار و یاری هزینه عائله مندی یا حق اولاد جزء مزد ثابت و مزد اصلی محسوب نمی گردد. ضمناً مبلغی که به عنوان حق لباس بعضاً به صورت نقدی به کارگران پرداخت می گردد صرف خرید لباس کار این عزیزان می گردد و جزء حقوق یا مزد اصلی محسوب نمی گردد.

مدیرکل دفتر فنی و مدیریت ریسک مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور نیز در لایحه دفاعیه خود آورده است:

مطابق ماده 83 قانون مالیات های مستقیم، عایدی مشمول مالیات حقوق عبارت است از: حقوق (مقرری یا مزد یا حقوق اصلی) و مزایای مربوط به شغل اعم از مستمر و یا غیر مستمر قبل از وضع کسور و پس از کسر معافیت های مقرر در این قانون. ماده 84 قانون مزبور نیز مقرر می دارد: مقدار معافیت مالیات بر عایدی سالانه مشمول مالیات حقوق از یک یا چند منبع، هر ساله در قانون بودجه سنواتی معین می گردد.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در رأی نهایی خود آورده است:

براساس آرای متعدد صادره از هیأت عمومی دیوان عدالت اداری از جمله آرای شماره 601 مورخ 1389/12/9 و شماره 1185 مورخ 1401/6/29 این هیأت و بعلاوه رأی شماره 2072 مورخ 1401/9/22 که در راستای قانون بودجه سال 1401 کل کشور صادر شده، وجوه پرداختی به حقوق بگیران تحت عناوین مهد کودک، ایاب و ذهاب، غذا، بن کالا و... مشمول معافیت قانونی مربوط به مالیات حقوق بوده و مشمول مالیات مزبور نیست.

بر همین اساس پاراگراف مزبور در بخشنامه سازمان امور مالیاتی با مواد 82، 83 و 91 قانون مالیات های مستقیم و نیز آرای صدرالذکر هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مغایرت دارد و مستند به بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال می گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1402 بروزرسانی: 23 مرداد 1402 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 2210

به "خبر خوش درباره حقوق کارمندان و کارگران ، رای دیوان عدالت به نفع کارمندان و کارگران صادر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبر خوش درباره حقوق کارمندان و کارگران ، رای دیوان عدالت به نفع کارمندان و کارگران صادر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید