کرونا چقدر برای دیابتی ها خطرناک است

به گزارش آسمان فارس، مدیر مرکز پیشگیری و ارتقا سلامت، از استرس و سبک زندگی ناسالم به عنوان عوامل خطر ابتلا به دیابت نام برد.

کرونا چقدر برای دیابتی ها خطرناک است

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرنگاران، آریستا شجاع الدین، روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی دیابت، اضافه کرد: برخی از انواع دیابت با داشتن سبک زندگی سالم قابل پیشگیری هستند.

وی با اشاره به 4 نوع دیابت شایع، گفت: دیابت حاملگی از انواع دیگر قابل پیشگیری تر است.

شجاع الدین با اشاره به دیابت نوع 2، اضافه کرد: زمانی این نوع دیابت تشخیص داده می گردد که چند سال قبل مبتلا شده است.

وی ادامه داد: دیابت نوع 1 که برای جوان تر ها است حدود 10 درصد شیوع دارد. در واقع، دیابت نوع 2 خیلی شایع تر و پر عارضه تر است.

شجاع الدین گفت: نژاد افراد در ابتلاء به دیابت تأثیر گذار است، بنابراین باید

وی با عنوان این مطلب که از هر 10 نفر بزرگسال یک نفر دیابت دارد، اضافه کرد: سن یک عامل خطر برای ابتلاء به دیابت است.

شجاع الدین ادامه داد: 16 درصد افزایش ابتلاء به دیابت از سال 2019 شاهد هستیم.

وی در ارتباط با درمان قطعی دیابت، گفت: می توان بیماری را بهبود بخشید، اما درمان قطعی فعلاً امکان پذیر نیست.

مدیر مرکز پیشگیری و ارتقا سلامت پویا، از استرس به عنوان یک عامل خطر نام برد و اضافه کرد: استرس به شدت شانس ابتلاء به دیابت را بالا می برد.

وی بعلاوه از اضافه وزن و چاقی به عنوان دیگر عوامل خطر ابتلاء به دیابت نوع 2 نام برد و گفت: آنچه مهم است، توجه به عوامل پیشگیری است.

شجاع الدین ادامه داد: هر چقدر قند خون خود را بهتر کنترل کنیم، عوارض دیابت کاهش می یابد.

وی اضافه کرد: بیشترین عوامل مرگ و میر بیماران دیابتی ناشی از عوارض قلبی و عروقی است.

شجاع الدین با عنوان این مطلب که هزینه های پیشگیری به مراتب کمتر از درمان است، گفت: دیابت کنترل نشده عارضه های زیادی در پی دارد و این موضوع در دیابت نوع 2 بیشتر شایع است.

وی با طرح این سوال که چه کسانی باید تست دیابت بدهند، اضافه کرد: پرخوری، کاهش وزن و…، از علائمی هستند که فرد باید برای تست دیابت اقدام کند.

شجاع الدین به تغذیه مناسب برای پیشگیری از عوارض دیابت اشاره نمود و گفت: خوردن میوه و سبزیجات، به همراه ورزش روزانه، می تواند از چاقی و اضافه وزن جلوگیری کند و در نتیجه می توان از عوارض دیابت دور ماند.

وی با اشاره به افرادی که انسولین می زنند و آن دسته از بیماران دیابتی که قرص مصرف می نمایند، اضافه کرد: این افراد باید هر چند ماه یکبار نزد متخصص رفته و از شرایط بیماری خود آگاه شوند.

شجاع الدین بعلاوه به انجام آزمایش های تشخیص پزشکی برای کنترل بیماری اشاره نمود و گفت: ارتباط داشتن با تیم متخصص برای بیمار خیلی مهم است.

وی در ارتباط با عارضه کرونا بر بیماران دیابتی، اضافه کرد: شانس ابتلاء به کووید 19 در بیماران دیابتی بیشتر است.

وی گفت: استرس، چاقی، کم تحرکی و تغذیه نامناسب از مهمترین عوامل خطر زا ابتلا به دیابت نوع 2هستند و شانس بروز عوارضی مانند فشار خون بالا، بیماریهای قلبی و عروقی و کلیوی و نارسایی چشم را افزایش می دهد و مبتلایان را دچار اعصاب محیطی می نماید.

شجاع الدین ادامه داد: مصرف سیگار، سن بالای 45 سال، اضافه وزن و زنانی که سندرم تخمدان پلی کستیک دارند نیز شانس ابتلا به دیابت نوع 2 پیدا می نمایند و مبتلایان به این بیماری دچار مسائل حسی در دست و پا شده و حتی در مواردی منجر به از دست دادن عضو می گردد.

وی توضیح داد: اطلاع رسانی صحیح و آموزش به بیماران دیابتی، می تواند از عوارض بسیار جبران ناپذیری که این بیماری در اعضای بدن ایجاد می نماید، پیشگیری و کنترل کند و هر چه دیابت زود تشخیص داده گردد شانس جلوگیری از بروز عوارض یاد شده بیشتر می گردد.

مدیر مرکز پیشگیری و ارتقا سلامت پویا اعلام کرد: بیماران مبتلا به دیابت باید به وسیله تیم مراقبان سلامت از جمله متخصص غدد، چشم، قلب و غیره تحت نظر باشند و فعالیت فیزیکی مناسب، پیاده روی روزانه نیم ساعت، رژیم غذایی مناسب نیز می تواند این بیماری را تحت کنترل در آورد.

به گفته شجاع الدین، بیماری کووید 19 در مبتلایان به دیابت به شدت بیشتر بروز می یابد که باید با رعایت شیوه نامه های بهداشتی از خود در برابر این بیماری محافظت نمایند.

وی توضیح داد: مبتلایان به دیابت باید از مایعات بویژه آب و سبزیجات بیشتری استفاده نمایند و خوردن مواد مغذی و دارای فیبر دارای کالری پایین برای آنها مفید است و در کنار مصرف دارو لیزر درمانی نیز می تواند شرایط بیولوژی و فیزیولوژی این بیماران را به سمت نرمال ایجاد کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 آذر 1400 بروزرسانی: 14 آذر 1400 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1811

به "کرونا چقدر برای دیابتی ها خطرناک است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا چقدر برای دیابتی ها خطرناک است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید