7 مورد از خواص گیاه خارشتر

به گزارش آسمان فارس، خواص گیاه خارشتر سبب شده است تا این گیاه در سراسر دنیا برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار گیرد. بشر از گذشته تا به امروزه سعی نموده است تا به یاری پی بردن به فواید موجود در انواع گیاهان، از آن ها برای درمان بیماری استفاده کند.

7 مورد از خواص گیاه خارشتر

یکی از این گیاهان که در درمان بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، خارشتر است. در ادامه با فواید گیاه خارشتر آشنا می شویم و در صورت ابتلا به هریک از بیماری های گفته شده، می توانید به یاری خواص گیاه خارشتر بیماری خود را درمان کنید؛ پس با بلاگ اسنپ مارکت همراه شوید.

گیاه خارشتر چیست؟

این گیاه به نام های مختلفی مانند خارانگبین، خرانگبین، خاربز، خاراشتر، ترنجبین و خرانگوی شناخته می گردد. خارشتر در دسته باقلائیان واقع شده است و در سراسر دنیا به خاطر خواص بی نظیرش، مورد استفاده قرار می گیرد. خارشتر علاوه بر این که دارای خواص بی نظیری برای درمان بیماری هاست، از آن برای تغذیه بز و شتر استفاده می نمایند.

رنگ ساقه خارشتر سبز است که تیغ های زیادی روی آن وجود دارد. خارهای این گیاه بین 2 تا 4 سانتی متر است. رنگ خارها به رنگ سبز و نوک آن ها به رنگ زرد است. برگ های این گیاه به طول 7 تا 20 میلی متر است. سطح روی برگ ها به رنگ سبز یا زرد روشن است و سطح زیرین آن ها پوشیده از پرزهای سبز مایل به آبی ست.

خواص گیاه خارشتر

همان طور که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم، خواص گیاه خارشتر باعث شده است تا از گذشته تا به امروز، این گیاه در درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه لیستی از این بیماری ها را در اختیار شما قرار خواهیم داد تا اگر مبتلا به آن ها هستید، با استفاده از فواید گیاه خارشتر سلامتی خود را به دست آورید.

خواص خارشتر برای عفونت

مصرف خارشتر باعث جلوگیری از پیشرفت بیماری های عفونی در بدن می گردد. استفاده منظم از این گیاه یاری می نماید تا بدن شما از ابتلا به عفونت و انگل در امان بماند. از قلم نیاندازید که پیشرفت بیماری های عفونی در بدن باعث ایجاد خطرات جبران ناپذیری خواهد شد.

خواص خارشتر برای سنگ کلیه

خواص خارشتر برای سنگ کلیه سبب شده است تا بسیاری از افرادی که از سنگ کلیه رنج می برند، به یاری مصرف عرق خارشتر، رسوبات موجود در کلیه را دفع نمایند. اگر به خاطر سنگ کلیه مجبور هستید درد بسیاری را تحمل کنید، عرق خارشتر برای سنگ کلیه کارساز خواهد بود. توصیه می کنیم 2 لیوان عرق خارشتر را به صورت روزانه مصرف کنید تا سنگ کلیه شما دفع گردد.

خواص خارشتر برای کلیه (ادرارآور)

گیاه خارشتر علاوه بر این که خواص بی نظیری برای درمان سنگ کلیه دارد، باعث درمان بسیاری از بیماری های کلیوی می گردد. برای بهره مندی از فواید گیاه خارشتر در دفع ادرار، می توانید از عرق آن یاری بگیرید. عرق خارشتر، ادرارآور است.

درمان روماتیسم

یکی دیگر از فواید گیاه خارشتر، درمان بیماری روماتیسم است. روماتیسم یکی از بیماری های دردناک برای افراد میانسال است که درد بسیاری را به افراد مبتلا از نظر استخوان و مفاصل تحمیل می نماید. جهت بهره مندی از خواص عرق خارشتر برای روماتیسم، روزانه 2 فنجان از آن را مصرف کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

مواد موجود در ریشه خارشتر، در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش بسیار مهمی را ایفا می نمایند. بعلاوه از خواص دم نموده خارشتر در تقویت سیستم ایمنی افراد مبتلا به بیماری ایدز استفاده می گردد. فواید گیاه خارشتر در تقویت سیستم ایمنی بدن به شما یاری خواهد نمود تا از ابتلا به بیماری کرونا هم در امان باشید.

درمان کبد چرب

در این بخش قصد داریم به خواص خارشتر برای کبد اشاره کنیم. امروزه کبد چرب یکی از مسائل و بیماری هایی ست که بسیاری از افراد به دلیل سبک زندگی نامناسب، به آن دچار می شوند. استفاده از عرق گیاه خارشتر در کنار ورزش و فعالیت روزانه، علاوه بر این که در کاهش وزن به شما یاری خواهد نمود، باعث درمان کبد چرب خواهد شد. جهت بهره بردن از فواید عرق خارشتر برای کبد، روزانه 1 فنجان از آن را مصرف کنید.

موارد احتیاطی و منع مصرف خارشتر

علاوه بر خواص گیاه خارشتر، این گیاه برای افرادی که دارای شرایط خاص هستند قابل مصرف نیست. افرادی که دارای علائم زیر هستند باید تحت نظر پزشک مصرف نمایند.

  • مادران شیرده
  • بیماران مبتلا به حصبه
  • افراد مبتلا به خون ادراری و اسهال خونی
  • افرادی دارای طبیعت گرم
  • خانم های باردار

انواع گیاه خارشتر

گیاه خارشتر با انواع مختلفی به صورت خودرو در طبیعت موجود است. هر یک از انواع گیاه خارشتر با توجه به ویژگی های زیست پزشکی خود، در علم پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. انواع گیاه خارشتر سرشار از ترکیبات فعال و بی خطر هستند؛ اما از آن جایی که استفاده بی رویه از گیاه های درمانی ممکن است ژنتیک انسان را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین توصیه می گردد در مصرف این گیاه دقت کنید.

طرز تهیه عرق خارشتر

خواص گیاه خارشتر باعث شده است تا بسیاری از افراد به فکر تهیه عرق آن باشند. جهت تهیه عرق خارشتر ضروری است این گیاه را به همراه آب بجوشانید و سپس مایع جوشیده شده را دوباره به دمای سرد برسانید. تقطیر حاصل از جمع کردن بخارهای جوشانده آب و خارشتر، عرق این گیاه را به شما خواهد داد. شما می توانید برای بهره مندی از فواید گیاه خارشتر، از عرق این گیاه بهره ببرید. عرق این گیاه عطر فوق العاده ای دارد.

حتما بخوانید: با خواص معجزه آسای دمنوش ها آشنا شوید

مقدار مصرف عرق خارشتر

برای آن که حداکثر بهره مندی را از فواید گیاه خارشتر دریافت کنید، باید به مقدار مصرف آن توجه داشته باشید. در نظر داشته باشید که در کنار خواص گیاه خارشتر، استفاده مداوم و طولانی مدت از عرق این گیاه می تواند مسائل زیادی را برای شما به وجود آورد. توجه کنید که طریقه مصرف عرق خارشتر با توجه به بیماری شما متفاوت خواهد بود؛ پس با در نظر گرفتن بیماری، مقدار مناسبی از عرق خارشتر را تحت نظر پزشک مصرف کنید.

افرادی که تصمیم دارند از عرق خارشتر جهت کاهش وزن و لاغری استفاده نمایند، ضروری است روزانه نصف لیوان آب را با نصف لیوان عرق خارشتر ترکیب نمایند و میل بفرمایند. بعلاوه آن دسته از افرادی که برای دفع سنگ کلیه از عرق خارشتر یاری می گیرند، می توانند روزانه دو فنجان از آن را استفاده نمایند.

شربت خارشتر

خواص گیاه خارشتر باعث شده است تا از این گیاه برای تهیه یک نوشیدنی فوق العاده استفاده گردد. عرق ترنجبین یا خارشتر را به همراه مقداری خاکشیر، آب، شکر یا عسل مخلوط کنید. مخلوط حاصل شده را به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید.

بعد از یک ساعت، نوشیدن این شربت گوارا به درمان بوی بد دهان و مسائل سیستم تنفسی یاری خواهد نمود. پس اگر می خواهید از خواص گیاه خارشتر بهره مند شوید و در کنار آن یک نوشیدنی بسیار گوارا برای روزهای گرم سال تهیه کنید، شربت خارشتر گزینه فوق العاده ای خواهد بود.

خارشتر در چه اقلیمی کشت می گردد؟

خارشتر در منطقه ها بیابانی کشورهای پاکستان، هند، عربستان و ایران به صورت خودرو رشد می نماید. این گیاه در ایران در منطقه های مانند خراسان، قشم، بندرعباس، شیراز، سیستان و بلوچستان، اهواز، بجنورد، کرمانشاه، سمنان و خوزستان در فصول گرم سال به وفور یافت می گردد.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 6 خرداد 1401 بروزرسانی: 6 خرداد 1401 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1978

به "7 مورد از خواص گیاه خارشتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 مورد از خواص گیاه خارشتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید