چگونه از حساسیت غذایی در بچه ها پیشگیری کنیم؟

به گزارش آسمان فارس، شروع تغذیه تکمیلی و دادن غذاهای جامد به کودک یک نقطه عطف مهم برای والدین محسوب می شود. به طوری که با سؤالات و نگرانی های زیادی به خصوص درباره حساسیت غذایی در بچه ها همراه است. والدین می خواهند بدانند چه غذاهایی بیشتر باعث ایجاد حساسیت در بچه ها می شوند و چگونه می توان از بروز این مشکل پیشگیری کرد.

چگونه از حساسیت غذایی در بچه ها پیشگیری کنیم؟

اگر سابقه حساسیت یا آلرژی در خانواده شما وجود داشته باشد، احتمال بروز این مشکل در فرزندتان افزایش پیدا می کند. در گذشته، پزشکان توصیه می کردند که بعضی از غذاها در سنین پایین به کودک داده نشوند. اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که تأخیر در معرفی غذاهای آلرژی زا ممکن است خطر ابتلا به حساسیت های شدید غذایی را افزایش دهد. با این حال، باید در این زمینه مطالعات بیشتری انجام شود و مشورت با متخصص اطفال قبل از شروع تغذیه تکمیلی ضروری است.

در حال حاضر، آکادمی اطفال آمریکا (AAP) برای 4 تا 6 ماه اول زندگی تغذیه انحصاری با شیر مادر یا شیر خشک را توصیه می کند و بعد از آن معرفی تدریجی غذاهای جامد را بلامانع می داند. اگر می خواهید درباره حساسیت غذایی در بچه ها اطلاعات بیشتری کسب کنید، از شما دعوت می کنیم این مقاله از خبرنگاران مگ را تا سرانجام دنبال کنید.

حساسیت غذایی در بچه ها؛ 8 ماده غذایی آلرژی زا

هر بار که غذای نوی به کودک می دهید، باید مراقب بروز واکنش های آلرژیک باشید. بیش از 160 غذای آلرژی زا وجود دارد که احتمال بروز حساسیت غذایی با مصرف بعضی از آن ها نسبت به سایرین بیشتر است. این غذاها در ادامه آورده شده اند.

  • شیر گاو
  • تخم مرغ
  • بادام زمینی
  • آجیل درختی (مانند گردو یا بادام)
  • ماهی
  • صدف
  • سویا
  • گندم

دستورالعمل های نو آکادمی اطفال آمریکا می گوید وقتی کودک آماده خوردن غذاهای جامد است، دادن این غذاهای آلرژی زا به او اشکالی ندارد. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد صبر کردن تا بزرگ تر شدن کودک بتواند از بروز حساسیت غذایی پیشگیری کند. اگر فکر می کنید کودک شما نسبت به یک ماده غذایی حساسیت دارد و بعد از مصرف آن دچار علائمی مانند اسهال، بثورات پوستی یا استفراغ می شود، با پزشک درباره رژیم غذایی او صحبت کنید.

ظرف چند ماه پس از شروع غذاهای جامد، رژیم غذایی کودک باید شامل انواع غذاها مانند شیر مادر، شیر خشک یا هر دو و همچنین گوشت، غلات، سبزیجات، میوه ها، تخم مرغ و ماهی باشد.

علائم حساسیت غذایی در بچه ها

معمولا علائم حساسیت غذایی خیلی زود پس از خوردن غذا، در عرض چند دقیقه تا چند ساعت، ظاهر می شود. اگر غذای نوی به کودکتان می دهید، مراقب علائم زیر باشید.

  • کهیر یا تاول
  • بثورات پوستی یا پوست برافروخته
  • تورم صورت، زبان یا لب
  • استفراغ
  • اسهال
  • سرفه یا خس خس سینه
  • مشکل در تنفس
  • از دست دادن هوشکمک

علائم شدید حساسیت غذایی در بچه ها؛ چه زمانی با اورژانس تماس بگیرید؟

واکنش های آلرژیک شدید می توانند خیلی سریع به مرگ منجر شوند. اگر کودک شما بعد از غذا خوردن در نفس کشیدن مشکل دارد یا دچار خس خس سینه شده است، صورت یا لب هایش متورم است یا استفراغ و اسهال شدید دارد، فورا با شماره 115 تماس بگیرید.

مقابله با حساسیت غذایی خفیف در بچه ها

اگر در خانواده حساسیت غذایی وجود داشته باشد، احتمال ابتلای کودک به آن افزایش می یابد. با این حال، این امر قطعی نیست و احتمال آن 50-50 است. بهتر است 8 ماده غذایی آلرژی زا را به تدریج و در فواصل یک تا دو هفته به کودک بدهید تا بتوانید بروز حساسیت غذایی را تشخیص دهید.

اگر علائم خفیفی مانند کهیر یا بثورات پوستی را مشاهده کردید، برای ارزیابی بیشتر با متخصص اطفال تماس بگیرید. ممکن است پزشک به منظور انجام بررسی های بیشتر شما را به یک متخصص آلرژی ارجاع دهد. معمولا برای تشخیص حساسیت غذایی در بچه ها از روش های زیر استفاده می شود.

  • تست پوستی؛ برای انجام این تست عصاره مایع آلرژن های غذایی روی پوست ساعد یا پشت کودک قرار می گیرد. اگر کودک به آن ماده غذایی حساسیت داشته باشد، پوست او قرمز و متورم می شود.
  • آزمایش خون برای بررسی آنتی بادی ایمونوگلوبولین E یا IgE؛ مقدار این آنتی بادی در اثر حساسیت غذایی افزایش می یابد.

به یاد داشته باشید که ممکن است اولین واکنش آلرژیک کودک نسبت به یک غذای نو خفیف باشد، اما اگر مصرف آن غذا قطع نشود به تدریج علائم شدیدتر می شوند. بنابراین، باید درباره هر نوع علامتی که نشانه حساسیت غذایی است، با پزشک مشورت کنید.

بعضی از حساسیت ها با گذشت زمان از بین می فرایند. غالبا حساسیت به تخم مرغ و شیر با بزرگ تر شدن بچه ها رفع می شوند، اما حساسیت به بادام زمینی، آجیل درختی و صدف ادامه پیدا می کند. تحقیقات نشان می دهد که قطره های ایمونوتراپی بادام زمینی که به صورت زیرزبانی تجویز می شوند، حتی در بچه ها یک ساله، برای درمان حساسیت به بادام زمینی ایمن و مؤثر هستند. این قطره ها به کاهش حساسیت بیماران نسبت به بادام زمینی کمک می کنند.

پیشگیری از بروز حساسیت غذایی در بچه ها

در حال حاضر، آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند که مواد غذایی آلرژی زا زودتر به کودک داده شوند. انجام این کار ممکن است بتواند به پیشگیری از ایجاد حساسیت نسبت به آن غذاها کمک کند.

تغذیه با شیر مادر به مدت 4 تا 6 ماه بهترین راه برای جلوگیری از حساسیت به شیر است. به یاد داشته باشید که شیر مادر یا شیر خشک از نظر تغذیه ای از شیر گاو بهتر هستند. هنگامی که می خواهید دادن شیر کامل (شیر پرچرب) به کودک را شروع کنید، باید این کار را تحت نظر پزشک انجام دهید. ماست و پنیرهای نرم خوب هستند، چون پروتئین های موجود در این محصولات لبنی تجزیه می شوند و احتمال کمی وجود دارد که باعث بروز مسائل گوارشی شوند.

آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند که بین 4 تا 6 ماهگی به نوزادانی که احتمال بروز حساسیت در آن ها بالا است، بادام زمینی داده شود. احتمال حساسیت به بادام زمینی در بچه های که به اگزما مبتلا هستند یا به تخم مرغ حساسیت دارند، بیش از دیگران است. در گذشته، اعتقاد بر این بود که اگر به کودک در سنین بالاتر غذا داده شود، کنترل واکنش های آلرژیک راحت تر است. سایر مواد غذایی آلرژی زا مانند آجیل درختی و ماهی باید بین 6 تا 9 ماهگی به کودک داده شوند.

0 تا 4 ماهگی

تا چهار ماهگی کودک شما فقط به مایعات نیاز دارد. بنابراین، توصیه می شود که در این مدت به طور انحصاری به کودک خود شیر دهید یا از شیر خشک استفاده کنید. اگر قادر به شیر دادن نیستید یا کودکتان به پروتئین های غذایی موجود در شیر شما واکنش نشان می دهد، با متخصص اطفال در باره شیر خشک هیدرولیزشده صحبت کنید.

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد اجتناب از مصرف بعضی غذاها در دوران شیردهی از حساسیت غذایی در بچه ها جلوگیری می کند یا خطر ابتلای کودک به آن را کاهش می دهد. با این حال، مطالعاتی اجرا شده اند که نشان می دهند اجتناب مادر از مصرف بعضی غذاها مانند تخم مرغ و شیر گاو احتمال شعله ور شدن بیماری را در بچه ها مبتلا به درماتیت آتوپیک (Atopic dermatitis) کاهش می دهد.

4 تا 6 ماهگی

وقتی کودک بتواند با حمایت شما بنشیند و به غذاهای جامدی که دیگران می خورند علاقه مند باشد، برای شروع تغذیه تکمیلی آماده است. در ابتدا فقط یک یا دو بار در روز به کودک خود یک یا دو قاشق غذاخوری غلات رقیق شده یا غذاهای پوره شده بدهید. مطمئن ترین راه برای معرفی غذاهای نو به کودک این است که خودتان غذای او را درست کنید تا دقیقا بدانید که چه چیزی در آن وجود دارد.

شما باید کودک را با غذاهای نو به تدریج و یکی یکی آشنا کنید. در غیر این صورت، در شناسایی ماده غذایی ای که باعث حساسیت شده است، دچار مشکل می شوید. به عنوان مثال، اگر در طول روز به کودک خود سه غذای نو بدهید و او دچار واکنش آلرژیک شود، نمی دانید کدامیک از غذاها در بروز این واکنش نقش داشته است.

هر بار که غذای نوی به کودک می دهید، باید سه تا پنج روز صبر کنید و سپس غذای نو دیگری را به برنامه غذایی او اضافه کنید. در این مدت سایر غذاهایی که کودکتان می خورده است را حذف نکنید. چون تا به امروز با مصرف آن ها دچار مشکل نشده است و به همین دلیل مطمئن هستید که آن ها بی خطر هستند. فقط چیز نوی اضافه نکنید.

ابتدا از میوه ها، سبزیجات و غلات شروع کنید. هیچ شواهدی وجود ندارد که لزوم تأخیر در معرفی غذاهای آلرژی زا، از جمله تخم مرغ، بادام زمینی یا گندم، را نشان دهد. تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد تأخیر در معرفی این دسته از غذاها پتانسیل ایجاد آلرژی را در اواخر دوران کودکی افزایش می دهد. با این حال، درباره برنامه های خود برای دادن غذاهای جامد به فرزندتان با متخصص اطفال مشورت کنید.

6 تا 9 ماهگی

به تدریج متوجه می شوید که کدام غذاها بی خطر و کدام غذاها مشکل ساز هستند. از غذاهای داده شده به کودک و هر واکنشی که مشاهده کرده اید، یک فهرست تهیه کنید. اگر فکر می کنید که یک غذا ممکن است باعث ناراحتی، علائم گوارشی یا اگزما شده باشد، دادن آن را به مدت 4 تا 6 هفته متوقف کنید و سپس دوباره آن را به کودک بدهید. چون ممکن است واکنشی که برای بار اول مشاهده کرده اید، تصادفی بوده باشد.

9 تا 12 ماهگی

کودک شما می تواند از حدود 8 تا 9 ماهگی شروع به خوردن غذاهای انگشتی کند. اگر هیچ کدام از علائم حساسیت غذایی در کودک مشاهده نشده است، می توانید کمی از غذای سایر اعضای خانواده را به او بدهید. تغذیه کودک با مقدار کمی پنیر یا ماست بی خطر است، اما تا یک سالگی به او شیر گاو ندهید.

اگر کودک شما حساسیت غذایی دارد، پیدا کردن غذاهای آماده انگشتی مثل بیسکوئیت می تواند چالش برانگیز باشد. شما باید یاد بگیرید که برچسب محصولات غذایی را بخوانید تا مطمئن شوید که غذاهای آماده برای کودک شما بی خطر هستند.

غذاهایی که باید مصرف آن ها را تا 12 ماهگی به تأخیر بیندازید

مصرف غذاهای زیر به دلایل تغذیه ای یا ایمنی باید تا یک سالگی به تعویق بیفتد.

شیر گاو

شیر گاو از نظر تغذیه ای با شیر انسان یا شیر خشک که شبیه شیر انسان ساخته شده است، فرق دارد. تغذیه کودک با شیر گاو می تواند باعث کمبودهای تغذیه ای شود. پس از یک سالگی، می توانید به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل به کودک شیر کامل گاو بدهید.

عسل

ممکن است عسل حاوی هاگ های بوتولیسم باشد. معده کودک شما به مقدار کافی اسیدی نیست تا بتواند آن ها را از بین ببرد (معده بچه ها بزرگتر و بزرگسالان برای انجام این کار به مقدار کافی اسیدی است).

برای دادن عسل باید حداقل تا یک سالگی (به اعتقاد بعضی از کارشناسان تا دو سالگی) صبر کنید. چون عسل می تواند باعث بروز یک بیماری جدی به بوتولیسم شیرخوار (Infant botulism) شود. این بیماری در شیرخواران با علائمی مانند یبوست، افتادگی پلک، ریزش آب دهان، گریه ضعیف و فلج مشخص می شود.

آجیل و بادام زمینی

مصرف آجیل از طریق شیرخواران و بچه ها نوپا با خطر خفگی همراه است. کره بادام زمینی هم به دلیل چسبنده بودن می تواند در بچه ها زیر دو سال باعث خفگی شود. اگر در خانواده شما سابقه حساسیت شدید به آجیل یا بادام زمینی وجود دارد، قبل از دادن آن ها به کودک با متخصص اطفال صحبت کنید. سایر غذاهایی که ممکن است باعث خفگی کودک شوند، عبارتند از: پاپ کورن، انگور، تکه های هات داگ، پنیر، سبزیجات یا میوه های نپخته.

کلام سرانجامی

در گذشته توصیه می شد که غذاهای آلرژی زا در سنین بالاتر به بچه ها داده شوند تا احتمال بروز حساسیت غذایی کاهش یابد. اما امروزه بعضی تحقیقات نشان می دهند که تأخیر در معرفی این غذاها ممکن است خطر بروز حساسیت را افزایش دهد.

با توجه به اینکه محققان پیوسته در حال مطالعه هستند، دستورالعمل های تغذیه ای ممکن است هر سال تغییر کند. بهترین راه این است که درباره شروع تغذیه تکمیلی با متخصص اطفال مشورت کنید. پزشک سابقه پزشکی کودک، احتمال بروز حساسیت های غذایی و همچنین نوترین دستورالعمل های تغذیه ای را در نظر می گیرد و شما را در این زمینه راهنمایی می کند.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: webmd ,verywellhealth

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 اسفند 1400 بروزرسانی: 23 اسفند 1400 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1919

به "چگونه از حساسیت غذایی در بچه ها پیشگیری کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از حساسیت غذایی در بچه ها پیشگیری کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید