پنجمین نشست ترانس کاسپین در واشنگتن برگزار می گردد

به گزارش آسمان فارس، پنجمین نشست ترانس کاسپین با حضور بعضی از کشورهای ساحلی خزر و منطقه به میزبانی واشنگتن برگزار خواهد شد.

پنجمین نشست ترانس کاسپین در واشنگتن برگزار می گردد

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در دوشنبه، پنجمین نشست ترانس کاسپین به ابتکار مراکز مطالعاتی آمریکا موسوم به مرکز سیاسی خزر و بنیاد میراث و همکاری سفارتخانه های افغانستان، آذربایجان، گرجستان، قزاقستان، تاجیکستان، ترکیه و ازبکستان در 15-17 آوریل (27-29 فروردین) در واشنگتن برگزار می گردد.

در بیانیه مطبوعاتی مرکزی سیاسی خزر آمده است:در این نشست نمایندگان نهادهای سیاسی و تجاری آمریکا و کشورهای دهلیز ترانس کاسپین در خصوص ظرفیت ها و چالش های تقویت تعاملات استراتژیک و همچنین فرصت های جدید تجاری و سرمایه گذاری به نفع همه طرف های علاقه مند گفتگو خواهند کرد.

در بخش دیگری از این بیانیه گفته شده است: دهلیز تجاری و ترانزیتی ترانس کاسپین یک پروژه همگرایی منطقه ای، میانجی تجاری و اتصال دهنده ترانزیتی مهم بین اروپا و آسیا می باشد. این دهلیز در قسمت غربی دریای خزر آذربایجان، گرجستان و ترکیه و در قسمت شرقی آن قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و افغانستان را فرا گرفته و بازاری با بیش از 200 میلیون نفر جمعیت و حجم تجارت 400 میلیارد دلاری را در اختیار دارد.

دهلیز تجاری و ترانزیتی ترانس کاسپین همچنین اقتصادهای اتحادیه اروپا و چین را به هم متصل و دسترسی بیشتر به روسیه، خاورمیانه، پاکستان و هند را فراهم خواهد نمود.

بنا به گفته برگزارنمایندگان نشست، ارتباط تجارت، جمعیت و اقتصاد و همچنین وجود شبکه های گسترده و یکپارچه زیربنایی، مناطق ویژه مالی و اقدامات هماهنگ گمرکی-فرامرزی دهلیز ترانس کاسپین را دارای اهمیت استراتژیک نموده است.

با وجود بعضی از اقدامات واشنگتن در زمینه توسعه ارتباطات منطقه ای به وسیله خطوط لوله نفت گاز نظیر خط لوله نفتی باکو - تفلیس - جیهان، دهلیز گاز جنوب و راه آهن باکو - تفلیس - کارس و دهلیز لاجورد و همچنین قالب جدید همکاری های منطقه ای 5+1، آمریکا در حوزه تجارت با کشورهای این دهلیز هنوز از اتحادیه اروپا و چین به طور قابل توجهی عقب است.

بنابر این، برگزارنمایندگان پنجمین نشست ترانس کاسپین به آن به عنوان فرصت جدیدی جهت بحث و آنالیز موضوعات مربوط به توسعه و گسترش همکاری ها با واشنگتن نگاه می نمایند.

برگزاری این گونه اجلاس در آمریکا بیشتر یک موضوع سیاسی تا موضوع مالی و تجاری است که همیشه غرب برای مقابله با نفوذ روسیه و ایران در منطقه خزر اجرا می نماید،.

انتهای پیغام/.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 24 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 839

به "پنجمین نشست ترانس کاسپین در واشنگتن برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنجمین نشست ترانس کاسپین در واشنگتن برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید