می خواهید بچه دار شوید؟ 3 ماه صبرکنید!

به گزارش آسمان فارس، بیشتر زنان زمانی متوجه بارداری خود می شوند که یکی دوماه از آغاز بارداری گذشته و معمولا زمانی به پزشک خود مراجعه می نمایند که 2 یا 3 ماهه باردار هستند. 12 هفته اول بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا در این زمان، اعضا و دستگاه های اصلی بدن کودک ساخته می شوند. پیش از آنکه متوجه بارداری خود شوید یا به پزشک تان مراجعه کنید،

می خواهید بچه دار شوید؟ 3 ماه صبرکنید!

می خواهید بچه دار شوید؟ 3 ماه صبرکنید!

نویسنده:

مصاحبه با خانم دکتر آزیتا صفارزاده، متخصص بیماری های زنان

بیشتر زنان زمانی متوجه بارداری خود می شوند که یکی دوماه از شروع بارداری گذشته و معمولا زمانی به پزشک خود مراجعه می نمایند که 2 یا 3 ماهه باردار هستند. 12 هفته اول بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا در این زمان، اعضا و دستگاه های اصلی بدن کودک ساخته می شوند. پیش از آنکه متوجه بارداری خود شوید یا به پزشک تان مراجعه کنید، اتفاقات بسیاری ممکن است روی دهد. تصور کنید شما و همسرتان همین امروز تصمیم گرفته اید فرزند داشته باشید. چه می کنید؟ کارشناسان می گویند باید حداقل 3 ماه صبر کنید! مصاحبهی ما را با خانم دکتر آزیتا صفارزاده، متخصص بیماری های زنان بخوانید.

اولین کاری که باید در این سه ماه انجام گردد چیست؟

در این 3 ماه، نخستین کاری که باید بکنید، این است که با استفاده از جدول، چرخه قاعدگی خود را ثبت کنید. برای آنالیز چرخه باروری خود باید حداقل دو ماه زمان شروع قاعدگی را یادداشت کنید. اگر قاعدگی نامنظم دارید باید ماه های بیشتری این کار را انجام دهید و برای مشخص زمان تخمک گذاری از یکی از روش های مقدار گیری دمای بدن یا ترشحات واژن بهره ببرید.

یکی از مسائل خانم ها در این دوران کم و زیاد شدن وزن آنهاست. در این رابطه شرح می دهید؟

حداقل سه ماه قبل از باردار شدن باید به وزن مناسب تان برسید. چاقی با افزایش عوارض بارداری همراه است و مقدار ابتلا به فشار خون، مسمومیت بارداری، دیابت بارداری و احتیاج به سزارین با چاقی افزایش می یابد. یک برنامه منظم ورزشی را شروع کنید و آن را ادامه دهید. انجام یک فعالیت بدنی متعادل پیش از بارداری و ادامه آن در طول بارداری، به شما یاری شایانی می نماید.

این روزها درباره اسید فولیک زیاد می شنویم. توصیه شما چیست؟

مصرف اسید فولیک را پیش از بارداری شروع کنید (روزانه 4/0 میلی گرم) که از بروز اختلالات مادرزادی مغز و نخاع پیشگیری می نماید و پایین بودن سطح آن در بدن با افزایش خطر سقط همراه است. در ضمن قبل از بارداری باید مصرف آن را شروع کنید چون بیشترین تاثیرش در 28 روز نخست بارداری است. از آنجا که ممکن است دقیقا ندانید چه زمانی باردار می شوید، بهتر است هم زمان با توقف روش جلوگیری از بارداری و در همان دورانی که سعی می کنید باردار شوید، مصرف آن را شروع کنید. بعضی فرآورده های غلات مانند بعضی انواع آرد، غلات مورد مصرف در صبحانه و پاستاها با فولیک اسید غنی می شوند. مصرف روزانه یک فنجان غلات غنی شده با صبحانه همراه شیر و نوشیدن یک لیوان آب پرتقال می تواند نیمی از احتیاج روزانه شما به اسید فولیک را برآورده کند. برترین خوراکی های حاوی اسید فولیک عبارت اند از: میوه ها (مخصوصا پرتقال و توت فرنگی)، انواع بنشن (مخصوصا عدس)، سویا، فرآورده های غلات و سبزیجات با برگ های سبز تیره (کلم بروکلی، نخود فرنگی و مارچوبه). اگر کم خونید، آن را درمان کنید. کمبود آهن در بارداری ممکن است موجب گردد بیش از حد در دوران بارداری احساس خستگی کنید. به علاوه، باید ذخیره آهن مناسبی برای جنین و زایمان داشته باشید.

آیا موضوع عفونت هم مهم است؟

بله، حتما. از محیط ها و افرادی که دچار انواعی از عفونت هستند، دوری کنید. دست هایتان را مرتب بشویید و در این دوران، ترجیحا خودتان سطل زباله را خالی نکنید؛ از تماس با مواد شیمیایی مضر در خانه و محل کار اجتناب کنید؛ گروه خونی خودتان و همسرتان را بدانید و با هم سابقه بیماری های خانوادگی را یادداشت کنید؛ به پزشک مراجعه کنید تا اگر لازم می داند بعضی آزمایشات یا در صورت لزوم واکسیناسیون های پیش از بارداری را انجام دهد؛ در خصوص تمام داروهایی که به صورت مرتب مصرف می کنید؛به دندانپزشک مراجعه کنید تا از سلامت دندان هایتان آگاه شوید چراکه وجود بیماری های لثه در دوران بارداری خطر به جهان آمدن کودکی با وزن پایین را افزایش می دهد.در ضمن در این دوران از سیگار و سیگاری ها دوری کنید.

آیا پیش از بارداری باید واکسن زد؟

همه خانم ها قبل از بارداری باید از نظر ایمنی نسبت به سرخجه آزمایش شوند. سرخجه یک بیماری ویروسی واگیردار است که در صورت ابتلای مادر در بارداری، تهدیدی جدی برای جنین خواهد بود. بنابر این باید حداقل سه ماه پیش از بارداری واکسن سرخجه برای زنانی که ایمنی ندارند، تجویز گردد. واکسن دیگری که معمولا از آن غفلت می گردد، یادآور دیفتری - کزاز است که باید هر 10 سال یک بار تزریق گردد. و نکته آخر اینکه، اگر روش پیشگیری از بارداری تان را متوقف نموده اید، برای انجام هر آزمایش یا تصویربرداری - مانند عکس های رادیولوژی - مسوول مربوطه را در جریان قرار دهید.

منبع: http://www.salamat.com

ae

منبع: راسخون
انتشار: 2 مهر 1400 بروزرسانی: 2 مهر 1400 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1735

به "می خواهید بچه دار شوید؟ 3 ماه صبرکنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "می خواهید بچه دار شوید؟ 3 ماه صبرکنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید