مسائل اقتصادی، مانعی برای پروژه های احیای دریاچه ارومیه

به گزارش آسمان فارس، نماینده استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه هم اکنون مهمترین مشکل در راه احیای دریاچه ارومیه، مسائل اقتصادی است گفت: پروژه های احیای دریاچه ارومیه در دست دستگاه ها بوده و در حال انجام هستند و بعضی از آنها 80 تا 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

مسائل اقتصادی، مانعی برای پروژه های احیای دریاچه ارومیه

با ما همراه باشید تا با بهترین تور ویتنام با یکی از بهشت های روی زمین اشنا شوید و زیبایی های هوشی مین و هانوی را در سفر دلپذیری تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس، فرهاد سرخوش نماینده استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی امروز با اشاره به آخرین شرایط دریاچه ارومیه اظهار کرد: امروز تراز دریاچه ارومیه 1271.25 بوده و نسبت به مشابه سال گذشته در همین روز 80 سانتی متر افزایش تراز را نشان می دهد.

وی توضیح داد: همچنین وسعت دریاچه دو هزار و 794 کیلومترمربع است که نسبت به مشابه سال گذشته 853 کیلومترمربع افزایش وسعت دارد و از سوی دیگر سه میلیارد و 290 میلیون مترمکعب نیز حجم آبی فعلی دریاچه ارومیه است که نسبت به سال گذشته یک میلیارد و 910 میلیون مترمکعب افزایش حجم را نشان می دهد.

روان آب ها به سمت پیکره دریاچه ارومیه منتقل شدند

نماینده استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: هم اکنون براساس مصوب 27 گانه که فصل زراعت و کشاورزی به خاتمه رسیده است، تمامی سردهنه های رودخانه های منتهی علیه دریاچه در حوزه غربی و شرقی بسته شده و روان آبها نیز در این چند روزه به پیکره دریاچه ارومیه منتقل شده است.

وی اضافه نمود: کل ورودی که از تمامی رودخانه ها صورت گرفته 26 مترمکعب بر ثانیه بوده که امید است با آماده کردن بستر رودخانه ها برای رهاسازی و نیز با بارش روزهای آینده، انتقال روان آب ها به بستر دریاچه ارومیه افزایش یابد.

سرخوش اظهار کرد: هم اکنون از رودخانه های نازلوچای، زرینه رود و باراندوزچای آب وارد دریاچه ارومیه می گردد.

نماینده استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی در ادامه اضافه نمود: هم اینک مبلغ 200 میلیارد تومان مصوب احیای دریاچه، مراحل اداری خود را گذرانده و تاکنون به دستگاه های اجرایی ابلاغ نشده است.

مهمترین مشکل در راه احیای دریاچه ارومیه مسائل اقتصادی است

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون مهمترین مشکل در راه احیای دریاچه ارومیه، مسائل اقتصادی است گفت: پروژه های احیای دریاچه ارومیه در دست دستگاه ها بوده و در حال انجام هستند و بعضی از آنها دارای 80 تا 85 درصد پیشرفت فیزیکی بوده و باید محل تامین اعتبار برای آنها پیدا گردد.

سرخوش بیان نمود: از چند ماه پیش مصوبه دولتی برای احیای دریاچه ارومیه گرفته شده اما به دستگاه های دولتی ابلاغ نشده در حالی که باید ابلاغ گردد تا دستگاه ها بتوانند پیمانکار جذب و پروژه ها را پیش ببرند.

تاکید بر تصویب مرحله دوم و سوم اعتبارات احیای دریاچه ارومیه

وی اضافه نمود: علاوه بر آن، در مرحله دوم و سوم نیز باید اعتباری برای احیای دریاچه ارومیه مصوب و تخصیص یابد چون در غیر این صورت پروژه ها با مسائل اقتصادی روبرو می شوند و بنابراین باید این اعتبارات به صورت تدریجی به دستگاه ها تزریق گردد تا در پیشرفت پروژه ها تعلیقی صورت نگیرد.

نماینده استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی در ادامه با اشاره به آخرین شرایط انتقال آب از رودخانه زاب اظهار کرد: هم اکنون نزدیک 31 کیلومتر حفاری تونل انتقال آب صورت گرفته و پنج کیلومتر باقی مانده و مجموع پروژه رشد 85 درصدی دارد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 674

به "مسائل اقتصادی، مانعی برای پروژه های احیای دریاچه ارومیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل اقتصادی، مانعی برای پروژه های احیای دریاچه ارومیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید