طرز تهیه نان سیمیت خوشمزه به روش ترکیه ای ها

به گزارش آسمان فارس، نان سیمیت نان حلقه ای ترکی ست که معمولا آن را با کنجد آماده می نمایند و ظاهری شبیه به شیرینی دارد. این نان برای وعده های مختلف صبحانه و عصرانه استفاده می گردد و انرژی بالایی دارد. این نان سال ها در سراسر امپراطوری عثمانی طبخ می شد و برای تهیه آن از دانه های مختلفی استفاده می کردند، برای همین باید گفت که قدمتی طولانی در این سرزمین ها دارد. اما نسخه استانبولی این نان، همواره با ملاس یا شیره تهیه می گردد که طعمی متفاوت به آن داده. ما نیز در این دستور به سراغ طرز تهیه نان سیمیت ترکی رفته ایم تا لقمه ای سالم و مقوی را آماده کنیم.

طرز تهیه نان سیمیت خوشمزه به روش ترکیه ای ها

مواد لازم برای تهیه نان سیمیت

  • آرد سفید نان 250 گرم
  • نمک یک قاشق غذاخوری
  • پودر شکر یک قاشق غذاخوری
  • پودر مخمر یک قاشق غذاخوری
  • دانه کنجد 100 گرم
  • ملاس انار یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه نان سیمیت

مرحله اول

آرد، نمک و شکر را داخل یک کاسه بریزید و با هم مخلوط کنید. پس از آن، مخمر و 150 میلی لیتر آب گرم را به مواد اضافه نموده و به خوبی هم بزنید. حالا باید برای چند دقیقه آن ها را ورز دهید تا خمیری نرم به دست بیاید.

سطح کار را آرد پاشی کنید و خمیر را روی آن قرار دهید، به مدت 10 تا 12 دقیقه ورز دهید تا خمیر حالت کشسانی پیدا کند. یک کاسه بزرگ و تمیز انتخاب کنید و خمیر را داخل آن قرار دهید، روی خمیر را بپوشانید و در فضایی گرم قرار دهید تا برای یک تا دو ساعت استراحت کند و حجم آن دو برابر گردد.

مرحله دوم

تا آماده شدن خمیر، دانه های کنجد را در تابه ای کوچک حرارت دهید تا از آن حالت خامی خارج شوند و رنگی طلایی به خود بگیرند. کنجد را کنار بگذارید تا خنک گردد. سپس ملاس را با 50 میلی لیتر آب در یک کاسه کم عمق و عریض ترکیب کنید.

مرحله سوم

خمیر را روی سطح کار قرار دهید و آن را به چهار قسمت تقسیم کنید. هر قسمت را به صورت رشته ای 45 سانتی دربیاورید، حالا خمیر را از قسمت میانی روی انگشت بگیرید، و هر دو قسمت آن را مانند طناب به هم بپیچید و حلقه کنید، در آخر دو سر خمیر را کاملا بهم بچسبانید.

پس از شکل دادن به خمیر، آن را داخل ملاس بغلتانید تا کل سطح خیس گردد، سپس به ظرف کنجد منتقل کنید تا پوششی کنجدی به آن بچسبد. بعد از این مراحل می توانید خمیر را به سینی فر که از قبل با کاغذ روغنی پوشانده اید، منتقل کنید. حدود یک ساعت دیگر زمان دهید تا خمیر استراحت کند.

مرحله چهارم

فر را حدود 20 دقیقه قبل، روی دمای 180 درجه بگذارید تا داغ گردد. پس از این که خمیرها استراحت کردند، آن ها را برای مدت 15 تا 18 دقیقه داخل فر بگذارید تا طلایی شوند. بعد از خارج کردن نان سیمیت از فر، می توانید آن ها را در پارچه یا حوله ای تمیز بپیچید تا نرم و تازه بمانند.

چند نکته

  • شما می توانید به جای ملاس انار از شیره خرما یا شیره انگور بهره ببرید.
  • در صورت تمایل می توانید روی نان های سیمیت سبزی خشک مورد علاقه تان، یا دانه های روغنی دیگری مانند مغز تخمه آفتابگردان بریزید.
  • بهتر است سیمیت را در لحظه نوش جان کنید اما اگر مقداری از آن باقی ماند می توانید در پارچه نگه دارید و در زمان استفاده کمی گرم کنید.
منبع: کتاب کاله
انتشار: 18 شهریور 1401 بروزرسانی: 18 شهریور 1401 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 2064

به "طرز تهیه نان سیمیت خوشمزه به روش ترکیه ای ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه نان سیمیت خوشمزه به روش ترکیه ای ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید