شورای سیاست گذاری جشنواره ملی معماری ایران برگزار گردید

به گزارش آسمان فارس، شورای سیاست گذاری جشنواره ملی معماری ایران با حضور استادان و صاحب نظران حوزه میراث فرهنگی برگزار گشت.

شورای سیاست گذاری جشنواره ملی معماری ایران برگزار گردید

به گزارش خبرنگاران، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی امروز دوشنبه 27 خرداد 98 در این نشست گفت: آثار طراحان و معماران جدید هم اگر آفرینش جدید و نگاه جدید داشته باشد و در بستر فرهنگ ایران باشد می تواند در فهرست میراث ملی قرار گیرد.

او توضیح داد: اینکه این آثار باید چه شاخص ها و معیارهایی داشته باشد تا در فهرست میراث ملی قرار گیرد، موضوعی است که باید نظام و انضباط تعیینی داشته باشد، و برگزاری این جلسه به منظور هم اندیشی و همفکری برای دستیابی به یک توافق جمعی در این معیارهاست.

طالبیان ادامه داد: برگزاری جشنواره ملی معماری ایران و اعطای نشان عالی معماری در حوزه میراث فرهنگی هم در نهایت پس از جمع بندی این معیارها و شاخص ها مدنظر قرار خواهد گرفت.

معاون میراث فرهنگی اظهار کرد: میراث فرهنگی طبق تعریف جهانی از همین لحظه به قبل است، هر چیزی که آفرینش و نبوغی در آن باشد می تواند در فهرست آثار ملی قرار گیرد و ما باید برای ثبت ملی آثار معماری معاصر و آثار منحصربفرد راهکار و نظام تعیینی داشته باشیم.

او اضافه کرد: در نظر داریم چند پرونده خوب از آثار دوره مدرن را به صورت زنجیره ای ثبت کنیم و این اقدام را با همفکری و همکاری صاحبنظران و کارشناسان انجام خواهیم داد.

مهدی مجابی صاحبنظر میراث فرهنگی در این نشست گفت: موضوع بسیار جدی و عملی در این نشست مطرح شده است، باید در بخش نظری از مدارک و شواهدی که در جهان موجود است، استفاده کنیم، ما می توانیم به عنوان جامعه معماری ایران تفسیر خودمان را از مفاهیم جهانی داشته باشیم، چراکه معیارها به طور کلی وجود دارد.

او توضیح داد: در بخش عملی کارهای خوبی را پیش رو داریم، پیشنهاد ثبت این آثار بسیار مثبت و سازنده است، آثار معماری باید ثبت و ماندگار شوند، این کار باید با همکاری جامعه معماری و ایجاد یک سازمان کاری مشترک با سازمان میراث فرهنگی انجام گردد.

صفامنش صاحبنظر حوزه معماری نیز گفت: آنچه در خصوص معماری معاصر مطرح است، آینده سازی و جهت سازی آینده است، کوشش معماران جوان امروز بسیار قابل توجه است و ما باید حتی به آثار ساخته نشده حوزه معماری هم توجه داشته باشیم.

او ادامه داد: امروز فرصت بسیار مناسبی برای سازماندهی این حوزه فراهم شده است و امیدواریم برگزاری جشنواه ملی معماری توجه و نظر همگان را به معماری امروز کشور جلب کند.

سیدمحسن حبیبی صاحبنظر و استاد حوزه معماری گفت: مهمترین چالش در این حوزه این است که دوران معاصر را از چه دوره ای باید در نظر بگیریم، نکته بعد این است که معیارهای این حوزه در جهان از سوی یونسکو و ایکوموس تعیین شده است و آنها باید مدنظر قرار گیرد و بومی گردد.

علیرضا انیسی عضو پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: در حال حاضر شیوه ثبت ما زمانی است و ما در معیار ثبت آثار معاصر مسئله ای نداریم، به لحاظ اجرایی مسئله ای در این حوزه وجود ندارد، اما باید در خصوص تاریخ معاصر به یک جمع بندی برسیم.

او ادامه داد: ارزش های معماری ایران باید تعیین گردد و این به یک کار پژوهشی و دقیق احتیاج دارد، مبانی تئوری این ارزش ها باید تعیین گردد.

حامد مظاهریان استاد معماری گفت: باید در ابتدا تعیین گردد نسبت بین میراث فرهنگی و معماری امروز چیست، اینکه چقدر این فاصله زیاد است و چگونه باید برطرف گردد سوالاتی است که باید پاسخ آنها تعیین گردد، باید ببینیم چه قالب هایی برای تعیین این نسبت وجود دارد.

او اضافه کرد: باید فرصتی به صاحب نظران و استادان این حوزه داده گردد تا نظرات خود را در خصوص برگزاری جشنواره و مفاهیم آن ارائه نمایند، از سوی دیگر درگیر کردن تشکل ها باید در دستور کار قرار گیرد و دولت فقط بخش حمایتی و پشتیبانی را بر عهده داشته باشد.

مظاهریان ادامه داد: همچنین باید یک مدل تعیینی را که در جهان وجود دارد معیار قرار دهیم تا کار با سرعت و دقت بیشتری انجام گردد.

جواد حق شناس معاون بنیاد مسکن در این نشست گفت: با استفاده از زبان رسانه بسیاری از آثار را معرفی کرد و معماری را شناساند، اینکه دامنه آثار چقدر باید گستردگی داشته باشد باید تعیین گردد تا در دوره های بعدی جشنواره هم موضوعاتی برای طرح داشته باشیم.

ایرج اعتصام پدر معماری معاصر ایران گفت: این جشنواره باید با حضور موثر تشکل ها برگزار گردد.

علیرضا قلی نژاد معاون پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: پیدا کردن ارزش های معماری بر عهده سازمان میراث فرهنگی است و این شاخص ها باید تعیین گردد، تعاریف در حوزه میراث فرهنگی در حال تغییر است و به همین دلیل در حوزه معماری نیز باید دامنه تعاریف تعیین گردد.

در این نشست در خصوص تعیین مصادیق ثبت آثار معماری معاصر در فهرست میراث ملی، برگزاری جشنواره ملی معماری و نحوه تعیین آثار شاخص بحث و مصاحبه شد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 3 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 346

به "شورای سیاست گذاری جشنواره ملی معماری ایران برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شورای سیاست گذاری جشنواره ملی معماری ایران برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید