وزیر ارشاد: فیلم موزیکال می سازند، چون ضوابط شفاف نیست

به گزارش آسمان فارس، تهران (پانا) - محمد مهدی اسماعیلی با اشاره به اینکه در دولت باید ضوابط روشنی برای تهیه کنندگان و کارگردان ها و... وجود داشته باشد به عنوان مثال بیان می نماید که یک نفر فیلم موزیکالی ساخته که صحنه های مغایر با فرهنگ و شرع و عرف در آن وجود دارد و وقتی از وی دلیل پرسیده می گردد می گوید، در تلویزیون و تئاتر و... هم چنین چیزی هست و کسی ایرادی نمی گیرد.

وزیر ارشاد: فیلم موزیکال می سازند، چون ضوابط شفاف نیست

به گزارش ایران، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پسین دوشنبه میزبان خبرنگار ایران بود و به سؤالات این روزنامه درخصوص نقشه راه این وزارتخانه و بعضی سؤالات اهالی فرهنگ و هنر پاسخ داد.

اسماعیلی در بخشی از این گفت وگو به بحث مجوزهای اکران و نمایش اشاره نمود و گفت: ضوابط و چهارچوب های ما برای مجوز دادن به محصولات فرهنگی و هنری، از فیلم و تئاتر گرفته تا کتاب و... باید تعیین باشد و با تدوین چنین قوانینی دیگر امکان نگاه سلیقه ای و سخت گیرانه وجود نخواهد داشت.

وی اضافه نمود: حتماً ما به عنوان مجموعه دولت باید ضوابط روشنی برای تهیه نمایندگان و کارگردان ها و... داشته باشیم. مثلاً یک نفر فیلم موزیکالی ساخته که صحنه های مغایر با فرهنگ و شرع و عرف در آن وجود دارد و وقتی می گوییم چرا؟ می گویند در تلویزیون و تئاتر و... هم چنین چیزی هست و کسی عیبی نمی گیرد. این نشان می دهد که ضوابط روشن و تعیین نیست. به همین علت هم ما نباید کار را صرفاً به وجدان و فهم سازندگان از قوانین بسپاریم که بعد هر دو طرف به مشکل بربخورند.

اسماعیلی در تشریح این موضوع می گوید: یکی از وظایف روشن ما در دولت این است که ضوابط خود را تعیین و روشن کنیم تا کسی آسیب نبیند. اگر ضابطه ها روشن باشد سخت گیری معنایی ندارد. مثلاً به شورای نمایش می گفتیم اشکالات بدیهی که خلاف اصول کار فرهنگی است نباید اتفاق بیفتد و چنین خطاهایی توجیه ندارد. در حال حاضر هم شورای نمایش با اعضای جدیدی تشکیل شده که در آن از یکی از استادان علوم اجتماعی دانشگاه بهره می بریم و معتقدم اگر نمایشی را استاد دانشگاهی که در خارج درس خوانده و مقالات بسیاری درباره مسائل اجتماعی فرهنگی نوشته، نتواند ببنید، آن هم به علت دوری از ضوابط و استانداردهای فرهنگی، طبیعتاً یک جای این نمایش مشکل دارد.

اسماعیلی درباره شرایط اکران فیلم ها و سخت گیری هایی که گاهی بابت حواشی فیلم به وسیله یکی از عوامل فیلم ایجاد می گردد یا اساساً موضوعی که چندان ربطی به دوران ساخت فیلم و خود فیلم ندارد، می گوید: همان طور که گفتم ضوابط باید روشن باشد و وقتی این ضوابط روشن و تعیین شد کسی نه می تواند سخت گیری کند و نه می تواند خارج از این چهارچوب انتظار داشته باشد. فیلمی قبل از اکران، بازیگرش به خارج از کشور رفته بود و من گفتم مسئله ای ندارد که بخواهیم فیلمی را برای این موضوع اجازه اکران ندهیم. باید کوشش کنیم اشکالات را تا جای ممکن حل کنیم و سرمایه گذار و تهیه نماینده چه گناهی نموده که به خاطر چنین موضوعاتی کارش را به خاطر یک نفر دیگر از بین ببریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این گفت وگو به حوزه تئاتر هم اشاره ای کرد و در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه ایران مبنی بر برنامه وزارتخانه برای حمایت از تئاتری ها بخصوص در شهرها و استان هایی بجز تهران نیز گفت: بخشی از سفرهای استانی من برای حضور در جشنواره های تئاتری بود و در این سفرها تا جای ممکن سعی کردیم که مسائل زیرساختی و پروژه های نیمه کاره را به انتها برسانیم.

موضوع دیگری که به دقت در دستور کار قرار گرفته تقویت روابط میان دانشگاه و تئاتری هاست که در جلسه ای که با استادان دانشگاه هنر خواهم داشت این موضوع را با قدرت پیگیری خواهیم کرد. ما از متن تا اجرا، توجه جدی به فراوری داریم. و همان طور که گفتم خود هنرمندان و استادان دانشگاه هم باید در این زمینه به ما یاری نمایند و ارتباط ها برقرار شوند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 28 دی 1400 بروزرسانی: 28 دی 1400 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1859

به "وزیر ارشاد: فیلم موزیکال می سازند، چون ضوابط شفاف نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر ارشاد: فیلم موزیکال می سازند، چون ضوابط شفاف نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید