ثبت ملی ملیله کاری به نام شهر زنجان

به گزارش آسمان فارس، شهر زنجان به عنوان شهر ملی ملیله ایران، ظریف ترین صنایع دستی کشور ثبت شد.

ثبت ملی ملیله کاری به نام شهر زنجان

در جلسه شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی در 20 روز پیش، مدیر کل میراث فرهنگی استان به همراه شهردار، فرماندار و نماینده مجلس، با دفاع از 200 ملیله کار ماهر زنجانی، خواستار ثبت زنجان به عنوان شهر ملی ملیله شدند.

در این صنعت، بشقاب، فنجان، سینی، گلدان، لاله، شمعدان، آینه یا ظرف جواهرات با استفاده از نوارهای یک میلی متری فلزی که به وسیله انبرهای مختلف پیچ و تاب داده شده اند، در قالب طرح های اسلیمی ساخته می شود.

یحیی رحمتی، مدیر کل میراث فرهنگی زنجان درباره ثبت ملی ملیله در این شهر گفت:

برای این اقدام مسئولان شهرستان از جمله شهردار، فرماندار و نماینده مجلس پیگیری جدی و مصرانه ای داشته اند. از این پس، تولید، عرضه و فروش تمام بخش های این صنعت بر عهده زنجان خواهد بود و این هنر دیگر با نام منطقه ای دیگر ثبت نمی شود.

الناز خدایی، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان دراین باره گفت:

نخستین و بزرگ ترین هدف از این رویداد، برندسازی برای این شهر و تمام تولیدکنندگان ملیله است. این اقدام می تواند در سال های بعد به ثبت زنجان برای شهر جهانی ملیله منتهی شود. افزون بر رونق کسب و کار تولیدکنندگان، برپایی نمایشگاه هایی تخصصی و افزایش فروش این صنایع دستی، به حتم می تواند نتایج فرهنگی و اجتماعی قابل توجهی برای شهروندان زنجان در پی داشته باشد.

همچنین در پی ثبت زنجان به عنوان شهر ملیله، اعتبار خاصی به اجرای برنامه های دیگر در این حوزه مانند آموزش های رسمی و غیر رسمی، ایجاد طرح های نوین و نوآوری در کارهای موجود و معرفی هنرمندان این صنعت در سطح جهانی تعلق خواهد گرفت.

علی وقفچی، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی و همچنین رئیس فراکسیون فرش و صنایع دستی نیز دراین باره گفت:

بدون شک تماشای محصولات ملیله تولید شده این شهر، شگفت انگیز است و باید از توسعه آن حمایت شود. برخی استان ها ظرفیت بالایی برای معرفی به عناون شهرهای ملی صنایع دستی را دارند و زنجان هم در جمع این استان ها قرار می گیرد و در زمینه ملیله سرآمد است.

در حال حاضر در زنجان ماهانه 1.5 کیلوگرم ملیله با نقره خالص با هنرمندی 200 ملیله کار تولید می شود، که از این پس با نام همین شهر به ثبت رسیده و در مقیاس جهانی نیز با همین نام شناخته خواهد شد.

ثبت یک شهر به عنوان شهر ملی صنایع دستی به عنوان میراث ناملموس آن منطقه محسوب شده و گاهی حفاظت از هویت تاریخی و جغرافیایی یک هنر به شمار می رود.

منبع: کجارو / خبرگزاری مهر / ایرنا
انتشار: 9 اسفند 1400 بروزرسانی: 9 اسفند 1400 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1904

به "ثبت ملی ملیله کاری به نام شهر زنجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت ملی ملیله کاری به نام شهر زنجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید