اندیشکده، مشوق اقتصادی 900 میلیارد دلاری کنگره برای کرونا، آمریکا را نجات نخواهد داد

به گزارش آسمان فارس، یک اندیشکده بانفوذ آمریکایی با اشاره به مسائل مالی ناشی از سیاست ها و محدودیت های کرونایی، پیش بینی کرد طرح مشوق مالی کنگره آمریکا نتواند فرایند احیای مالی این کشور را حفظ کند.

اندیشکده، مشوق اقتصادی 900 میلیارد دلاری کنگره برای کرونا، آمریکا را نجات نخواهد داد

دزموند لکمن، عضو ارشد اندیشکده آمریکن اینترپرایز و استراتژیست اقتصادی و معاون سابق مدیر سازمان توسعه و بازبینی سیاستی صندوق بین المللی پول در گزارشی که در وبسایت این اندیشکده منتشر شد، نوشت: کنگره آمریکا با تدوین بسته مشوق اقتصادی 900 میلیارد دلاری کرونا کار بسیار به جا و درستی انجام داده است. هرچقدر این کار مورد استقبال قرار گرفته باشد اما این سوال که آیا این میزان مشوق می تواند مانع از سراشیبی اقتصادی آمریکا در سال آینده گردد، سوال دیگری است.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

به نوشته این کارشناس، همزمان با اقتصاد کندشونده در آمریکا و زمستان تاریک ناشی از کووید-19، و روزهای آخر کاری ترکیب کنونی بانک مرکزی آمریکا، کنگره گزینه ها و چاره چندانی جز این نداشت که اقتصاد کشور را تقویت کند. این اقدام برای یاری اقتصادی به میلیون ها مشاغل کوچک و خانگی که اکنون در یک تنگنای سخت اقتصادی به سر می برند، بیش از هر چیز دیگری ضروری بود. درنبود دور جدیدی از مشوق های مربوط به ویروس کرونا، این دسته از افراد در این روزهای آخر امسال میلادی می توانستند بیشتر در تنگنا قرار بگیرند.

در این گزارش با تردید نسبت به پیروز بودن این بسته مشوق اقتصادی، آمده است: با این حال ، تصور اینکه این بسته مشوق اقتصادی ما (آمریکا) را از شرایط سخت اقتصادی در ماه های آینده در امان نگه خواهد داشت، اشتباه خواهد بود. همچنین این تصور نیز اشتباه خواهد بود که این دفعه وضع فرق می نماید و فرایند بالای تشدید بدهی های ناشی از همه گیری کرونا در داخل آمریکا و خارج از این کشور ، مسائل اقتصادی جدی برای ایالات متحده و دنیا ایجاد نخواهد نمود.

بنا بر این مقاله، داده های اقتصادی نگران نماینده ای که این هفته منتشر شد، این احتمال را تقویت نموده که اقتصاد ایالات متحده به شدت می تواند عقب گرد دیگری داشته باشد. طی یک ماه گذشته و پس از شش ماه فرایند نزولی، تعداد افرادی که برای دریافت مزایای بیکاری اقدام نموده اند اکنون به رقم نگران نماینده 900000 کارگر در هفته رسیده است. در همین حال، در حالی که ایالت ها و دولت های محلی مجبور به برداشتن بعضی از تدابیر تعطیلی و محدودیت ها شده اند، به نظر می رسد خانوارها خریدهای خود را کاهش داده اند.

در عین حال هشدارهایی که اکنون از سوی کارشناسان بهداشتی آمریکا در خصوص فرایند شیوع همه گیری در دوره تا تکمیل واکسیناسیون موثر جمعیت تا میانه سال آینده میلادی به گوش می رسد نیز چندان دلگرم نماینده نیست. این در حالی است که اکنون این کارشناسان اظهار داشتند که آمریکا به زودی آمار مرگ و میر در حدود 4000 نفر در روز را شاهد خواهد بود و عفونت ها و بستری ها در اواخر ژانویه به اوج خود می رسند.

به نوشته این کارشناس اقتصادی، حتی قبل از آغاز زمستان تاریک کووید-19، ایالت های عظیمی مانند کالیفرنیا ، ایلینوی ، میشیگان و نیویورک، همه آغاز به ملغی کردن برنامه های خود برای برطرف محدودیت های مربوط به همه گیری کرونا نموده اند. با ادامه فرایند شیوع بیماری همه گیر در ایالات متحده ، انتظار می رود که ایالت های دیگری نیز این فرایند را دنبال نمایند.

بنابر نظر این نویسنده، اگر چرخش اقتصادی اخیری که در اروپا در واکنش به بازگرداندن محدودیت های مربوط به همه گیری، صورت گرفت، اقدامی است که باید انجام گردد، انتظار می رود در مدت زمان پیش رو نیز فرایند مشابهی در اقتصاد ایالات متحده در پیش گرفته گردد.

بنا بر این مقاله، یک ایالات متحده ای که به شدت بدهکار است بار دیگر نمی تواند لنگ زدن اقتصادی دیگری را شاهد باشد چرا که این مسئله مشکل بدهی این کشور را تشدید می نماید. قبلاً در نتیجه همه گیری کرونا، بدهی شرکت های عظیم به بالاترین سطح خود رسیده بود، حال آن که بودجه واکنش به همه گیری، بودجه عمومی کشور را در مسیری ناپایدار قرار داده است. اقتصاد پرمشکل فقط به مسائل بدهی های آمریکا که پیش از این نیز به حد نگران نماینده ای رسیده است، خواهد اضافه نمود.

در این مقاله تصریح شده است: سال آینده، عواقب ناشی از افزایش سطح بدهی آمریکا می تواند یک چرخش اصلی در فرایند بهبود اقتصاد این کشور ایجاد کند. به گفته اد آلتمن ، کارشناس ورشکستگی از دانشگاه نیویورک، ما باید خود را برای موج قریب الوقوع ورشکستگی شرکت ها و خانوارها و پیش فرض افزایش بدهی ها آماده کنیم. این امر بانک ها را نسبت به ارایه وام و در نتیجه حمایت از احیای اقتصادی دلسرد خواهد نمود.

در انتهای این گزارش آمده است: در حالی که اقتصادهای خارج از آمریکا با مسائل بدهی دست و پنجه نرم می نمایند ، ممکن است چرخش اقتصادی دیگر نیز از خارج از این کشور ایجاد گردد. در همین حال، مسائل حاد بدهی عمومی در کشورهایی که از نظر سیستمی مهم هستند مانند ایتالیا و اسپانیا می تواند منجر به دور دیگری از بحران بدهی منطقه یورو گردد. همه اینها بدان معناست که سال آینده برای ادامه فرایند احیای اقتصاد آمریکا به مشوق های سیاستی بیشتری احتیاج است و در حالی که دارایی های بانک مرکزی تا حد زیادی رو به اتمام است، کنگره خودبه خود و برای حفظ فرایند احیای اقتصادی باید از ارقام خود بکاهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 9 بهمن 1399 بروزرسانی: 9 بهمن 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1396

به "اندیشکده، مشوق اقتصادی 900 میلیارد دلاری کنگره برای کرونا، آمریکا را نجات نخواهد داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیشکده، مشوق اقتصادی 900 میلیارد دلاری کنگره برای کرونا، آمریکا را نجات نخواهد داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید