آشنایی با سفید آب و فواید آن

به گزارش آسمان فارس، امروز استفاده از سفیدآب یا روشور بسیار کاهش یافته است، در حالی که استفاده از سفیدآب باعث روشن تر شدن و پاکسازی پوست بدن می گردد.

آشنایی با سفید آب و فواید آن
سفیداب یا روشور، نوعی لایه بردار طبیعی پوست بدن بر پایه چربی حیوانی است که به طور سنّتی در ایران معمولاً به شکل قرصهای سفیدرنگ گِرد فراوری و عرضه شده و در هنگام استحمام به کار گرفته می شود. این فراورده با مالیده شدن بر سطح پوست به جمع آوری و زدودن سلّولهای مرده یاری می نماید و باعث پاکیزگی و روشن دیده شدن رنگ پوست می شود. استفاده از این فراورده یا چیزی مشابه آن، مختص به ایران نبوده و در فرهنگ سایر ملل نیز سابقه استفاده از پاک نماینده غیر شیمیایی دیده می شود.

ساختار سنّتی این محصول چیزی بیش از ترکیب گل سفید و نخاع برخی جانوران نیست و این عامل یعنی دارا بودن روغن آن هم از نوع حیوانی (دارای درصد چربی بیشتر)، خود، گاه نقطه قوّت آن و گاه نقطه ضعف و موجب مردود دانستن استفاده از این فراورده شمارده می شود.

کاربرد سنّتیاستفاده این فراورده منحصر به هنگام استحمام نیست بلکه در گذشته، به همراه سرخاب، سرمه، حنا، وسمه، زرک و غالیه یکی از ستون های هفت گانه بَزَک (آرایش سنّتی زنانه در ایران) بوده است و به سبب همین همراهی همیشگی، اصطلاح سرخاب ـ سفیداب به فرهنگ عامّه پارسی وارد شد که اشاره به ادوات و لوازم آرایش زنانه دارد و سرخاب ـ سفیداب کردن، به معنای آرایش کردن بانوان به کار می رود. البتّه سفیداب در مقام یک فراورده صرفاً آرایشی و فارغ از کاربرد متداول آن یعنی پاک نمایندگی، دارای تعریفی مجزّا و اندکی متفاوت نیز می باشد که عبارت است از گَرد سفیدی که زنان برای آرایش و سفید کردن بر پوست صورت خود می مالند.

فراوری صنعتیامروزه بر پایه سفیداب، شامپوهایی فراوری و در بازار ایران به فروش می رسند امّا خود این فراورده تا به امروز به همان شیوه سنّتی فراوری و عرضه شده است و هیچ گونه پیشرفتی چه به لحاظ فرمولی و چه از نظر کیفیّت عرضه و بسته بندی نداشته و از جمله فراورده های صنعتی بسیار ابتدایی و تا حدودی در دست فراموشی می باشد. معصومه ویک کارشناس ایرانی پوست و زیبایی در سالیان اخیر در پی یک سلسله آنالیز های آزمایشگاهی و دستکاری در ترکیب و نیز نوآوری در بسته بندی و بازاریابی، موفّق به فراوری و عرضه فراورده ای بر پایه سفیداب سنّتی ایرانی، با نام تجاریِ BOA در بازار لوازم آرایشی و بهداشتی آمریکا شده است.1

ماسک روشن نماینده پوست با سفید آبمقداری سفیداب را با مقداری شیر و روغن زیتون مخلوط کنید و بر روی پوست صورت خود بمالید و بعد از حدود 15 دقیقه این محلول را از روی پوستتان بشویید تا پوست صورتتان همواره روشن و شاداب شود. شیر و زیتون هر دو سبب ترمیم بافت های پوست می شوند و هنگام ترکیب با سفیداب به دارویی معجزه آسا تبدیل می شود.

رهایی از جوش با سفید آببرای خلاص شدن از شر جوش ها خانم ها بهتر است با بسته نگه داشتن چشمان شان به پوست صورت خود مقداری سفیداب بزنند. برترین راه برای جلوگیری از بروز جوش آقایان بعد از اصلاح صورت، این است که مقداری سفیداب را با عرق بید مخلوط نمایند و به صورت خود بمالند. مخلوط این دو ماده باعث می شود تا پوست اصلاح شده دیگر بر اثر اصلاح، جوش نزند، چون طبع سرد این ترکیب از بروز جوش جلوگیری می نماید.

لایه بردارهمانطور که می دانید سطح ظاهری پوست از میلیون ها سلول زنده و در حال رشد ساخته شده است، با گذشت زمان برخی از سلولهای پوست پیر شده و می میرند و به صورت لایه ای از سلول های مرده در سطح پوست قرار می گیرند، این سلوهای مرده نمای ظاهری پوست را تیره و کدر نموده و باعث خسته و بد رنگ به نظر رسیدن پوست می شود، محصولات لایه بردار با از بین بردن لایه سلوهای مرده سطح پوست تاثیر به سزایی در افزایش طراوت و تازگی و جوانی پوست می گذارند و باعث می شوند سلولهای تازه و زنده جایگزین سلوهای مرده پوست شوند. جالب است بدانید سفیداب دقیقا نقش اسکرابیا لایه بردار پوست را ایفا می نماید و استعمال آن باعث از بین رفتن سلوهای مرده سطح پوست شده موجب تازگی و طراوت پوست می شود. بعلاوه امروزه برای رفع کردن بسیاری از مسائل پوستی نظیر جوش های سرسیاه ، کک و مک و اسکارهای به جای مانده روی پوست از لایه برداریاستفاده می شود که سفیداب سنتی ترین و ساده ترین، بی خطرترین و مقرون به صرفه ترین نوع لایه برداریمی باشد.2

تمیز نماینده ای بدون ایجاد حساسیتاگر پوست شما به صابون ها و بدن شوی های شیمیایی حساسیت نشان می دهد، سفیدآب را جایگزین آن نمایید و برای تمیز شدن پوستتان از سفیدآب بهره ببرید، زیرا سفیداب حساسیت پوستی زیادی ایجاد نمی نماید.

کنترل تعریق بدناگر بیش از حد عرق می کنید، در زمان استحمام مقداری سفیدآب به مناطقی از بدن که بیشتر دچار تعریق می شوند، بمالید و با دست ماساژ دهید تا باعث کنترل تعریق بدن شود. خواهید دید که سفید آب با بهبودی سلول ها و جوان تر نمودن پوست شما باعث می شود مانند گذشته دچار تعریق نشوید.

جلوگیری از جوش زدن پس از اصلاحبرای جلوگیری از جوش زدن آقایان بعد از اصلاح صورت، آنها می توانند مقداری سفیداب را با عرق بید مخلوط نمایند و به صورت خود بمالند. این ترکیب با طبع سرد خود از بروز جوش بعد از اصلاح جلوگیری می نماید.

جلوگیری از ابتلا به سرطان های پوستیاشعه های خورشید برای پوست مضر هستند و قرار گرفتن در معرض این اشعه ها سبب بروز انواع بیماری های پوستی و ابتلا به سرطان های پوستی می شود. استفاده مکرر از سفیدآب سبب می شود که آسیب های وارد شده به پوست از طریق اشعه های خورشید، درمان سلول های آسیب دیده ترمیم شوند، در حقیقت سفیدآب مانند ضد آفتاب عمل می نماید.

از بین بردن اسکارهای به جای ماندهاگر جای جوش و اسکارهای به جای مانده روی بدنتان شما را آزار می دهد، از سفید آب بهره ببرید. استفاده مکرر از سفیدآب سبب می شود، به تدریج جای جوش و اسکارهای قدیمی از بین بروند. اما اگر پوست بسیار حساس دارید بهتر است از لایه بردار طبق نظر پزشک بهره ببرید.

نکاتی که باید درباره استفاده از سفید آب بدانید :اگر صورتتان جوش دارد، ماسک های سفیدآب را 15 دقیقه بر روی صورت قرار داده و سپس پوست را آبکشی کنید.

اگر صورتتان جوش دارد، هرگز سفید آب را روی صورت ماساژ ندهید زیرا جوش ها را تحریک می نماید.

برای از بین بردن جوش های سرسیاه و لک سفید آب را برای چند دقیقه به صورت دورانی روی پوست ماساژ دهید.

اگر می خواهید از سفیدآب برای فرزندتان بهره ببرید، سفید آب را با لیف های نرم و بسیار ملایم و با سرعت کم بر روی پوست فرزندتان ماساژ دهید تا دچار التهاب نشود زیرا پوست بچه ها نازک و حساس تر است.

هرگز برای استفاده از سفیداب از کیسه های زبر و خشن استفاده نکنید زیرا به پوست آسیب وارد می نماید.

قبل از استفاده از سفیداب مقداری از آن را بر روی قسمت کوچکی از پوستتان آزمایش نموده و صبر کنید، در صورت داشتن حساسیت از این لایه بردار طبیعی استفاده نکنید.

از ماسک های سفیدآب بیشتر از دو تا سه بار در هفته استفاده نکنید.

مضرات سفیدآبسفیداب تهیه شده از نخاع گوسفند و سایر حیوانات است و در صورت ابتلای حیوان به تب مالت این بیماری به انسان از طریق منافذ پوستی و خراش های ناشی از مصرف سفیدآب منتقل می شود. برای تهیه سفید آب بهتر است به مکان های معتبر مراجعه نموده و نمونه های بسته بندی شده آن را بخرید.

لایه برداری پوست از طریق سفید آب می تواند سبب بروز حساسیت های پوستی شود.3

پی نوشت:

1.www.beytoote.com

2.www.saednews.com

3.www.namnak.com

منبع: راسخون
انتشار: 28 آبان 1400 بروزرسانی: 28 آبان 1400 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1797

به "آشنایی با سفید آب و فواید آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با سفید آب و فواید آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید