کارآزمایی داروی کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری شروع شد

به گزارش آسمان فارس، توضیحات شورای هماهنگی ساخت داروی فاویپراویر درباره شروع کارآزمایی بالینی این دارو برای درمان کرونا منتشر شد.

کارآزمایی داروی کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری شروع شد

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، شورای هماهنگی ساخت داروی فاویپراویر درباره شروع کارآزمایی بالینی این دارو برای درمان کرونا شرحاتی را ارائه کرد. با توجه به اینکه بعضی تحقیقات اثرگذاری داروی فاویپراویر را بر روی ویروس کرونا تایید نموده است، با کوشش محققان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کارآزمایی بالینی این دارو شروع شد.

داروى فاویپیراویر در سال 2011 توسط شرکت تویاماى ژاپن براى اولین بار به عنوان داروى درمان آنفولانزای نوع B معرفى و پس از بروز اپیدمى دنیا گیر کرونا استفاده از آن براى درمان این بیمارى نیز مطرح شد.

در حال حاضر هنوز داروی تعیینی به عنوان داروی اختصاصی و نجات بخش نهایی برای بیماری کرونا از هیچ منبع موثق علمی در دنیا معرفی و به اثبات نرسیده است، ازین رو با توجه به شرایط فعلی، برای اخذ بهترین نتیجه درمانی در کنترل بیماران کرونایی باید از دارو های معقول و موجه موجود در بیماری های دیگر استفاده کرد.

به همین دلیل بسیاری از مراجع بین المللی در حال آنالیز علمی داروی فاویپیراویر برای احتمال افزودن آن در برنامه رسمی دارو درمانی بیماری کرونا هستند.

در شرایط فعلی نتایج پراکنده و محدودی اثرگذاری این دارو در تخفیف علائم بالینی و مسائل بیماران در فاز های اولیه و متوسط بیماری را مطرح نموده است و طبق این تحقیقات این دارو می تواند ضمن تسریع فرایند بهبودی، زمان بستری در تخت های بیمارستانی را کاهش دهد، البته هنوز اثرات این دارو بر بیماران حاد و ICU احتیاجمند آنالیز های بیشتر است.

به دنبال این گزارش های پراکنده در خصوص اثرگذاری داروی فاویپیراویر بر روی ویروس کرونا از منابع مختلف در کشورهاى درگیر با کرونا مانند چین، متخصصان کشور در پاسخ به احتیاج ایجاد شده، دست به کار شده و از ماه های آخر سال گذشته پروژه سنتز، فرمولاسیون و کارآزمایی بالینی این دارو در تعدادى از شرکت هاى دارویى و مراکز دانشگاهى کشور از جمله مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده شیمی پپتید دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشکده داروسازی و مرکز تحقیقات علوم دارویى دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و همچنین تعدادی از مراکز خصوصی همچون شرکت نفس فارمد شروع شد.

این شرح لازم است که کلمه ساخت در داروسازی در دو معنی سنتز مواد موثره و همچنین شکل دهی ماده موثره یا همان فرمولاسیون برای مصرف بیماران کاربرد دارد که کوشش ها در هر دو زمینه از اسفند ماه 98 در مرکز تحقیقات علوم دارویی و همچنین دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عملیاتى شد.

سنتز ماده موثره این دارو با موفقیت در فاز نهایی نهاده شده و همچنین فرمولاسیون تعداد محدودی قرص های 200 میلی گرمی این دارو در روز یکشنبه 17 فروردین پس از طی مراحل قانونی برای انجام آزمون های بالینی، در کنار قرص های تهیه شده از کشور چین و همچنین بخش خصوصی کشور در اختیار کادر درمانی بیمارستان مسیح دانشوری نهاده شد تا مطابق مقررات و پروتکل های مورد تایید وزارت بهداشت تحت مطالعات کارآزمایی بالینی قرار گیرد.

نتایج این مطالعات در کنار مطالعات کارآزمایی بالینی دیگری که در دیگر مراکز درمانی کشور در حال اجرا است در نهایت با طرح در کمیته های علمی ستاد مقابله با کرونای وزارت بهداشت، شرایط تایید یا عدم تایید این دارو برای استفاده در درمان کووید 19 را تعیین خواهد نمود.

در صورتی که نتایج کارآزمایی هاى بالینى که در مراکز درمانى متعددى در کشور در حال اجرا است، منجر به تایید اثر گذارى فاویپیراویر در درمان بیمارى کووید 19 گردد، تکنولوژى ساخت و فرمولاسیون این دارو در داخل کشور در هر دو بخش دانشگاهی و خصوصی آماده بهره بردارى و استفاده مراکز درمانی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 940

به "کارآزمایی داروی کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارآزمایی داروی کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید