استاد دانشگاه هاروارد: صادرات نفت ایران در سپتامبر افزایش یافت، سیاست فشار بر ایران شکست خورده است

به گزارش آسمان فارس، ایلنا نوشت:استاد روابط بین الملل با تاکید بر اینکه سیاست فشار بر ایران سیاستی شکست خورده است، گفت: ترامپ و متحدانش در کنگره آمریکا باید درک نمایند که ایران قرار نیست مذاکره کند تا زمانی که با آن به عنوان یک شریک برابر برخورد نشود و فشار حداکثری به خاتمه نرسد.

استاد دانشگاه هاروارد: صادرات نفت ایران در سپتامبر افزایش یافت، سیاست فشار بر ایران شکست خورده است

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

استیفن هرزوگ (Stephen Herzog) استاد روابط بین الملل دانشگاه هاروارد که حوزه تخصصی او روابط بین الملل، سیاست خارجه آمریکا و سلاح هسته ای است در خصوص کوشش ترامپ برای فعال سازی مکانیزم ماشه علیه ایران گفت: من فکر می کنم این تصمیم یک جانبه دولت ترامپ نشانه ناامیدی و نشانه واضح سیاست بد حداکثر فشار است. سیاست فشار شکست خورده است. ترامپ خواست ایران را از دسترسی به اقتصاد جهانی محروم کند اما صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر افزایش یافت و تهران ضمن ایجاد ذخایر اورانیوم غنی شده، روابط خود را با چین و ونزوئلا بهبود بخشیده است. این فعالیت ها نتیجه مستقیم امتناع دولت ترامپ از شرکت در برجام است.از آنجا که ایالات متحده در سال 2018 از برجام خارج شد، دیگر در میان اعضای برجام نیست.

وی اضافه نمود: سایر اعضای شورای امنیت، از جمله متحدان آمریکایی که هنوز طرف توافق هستند، به طور مداوم با تحریم های ترامپ مخالفند و تحریم های اسنپ بک را رد کردند - درست مانند زمانی که واشنگتن کوشش کرد تحریم تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند. از طرفی هم سیاست داخلی در خصوص برجام در آمریکا همیشه دوقطبی است. جمهوری خواهان حزب رئیس جمهور ترامپ با آن مخالف هستند و دموکرات های حزب معاون رئیس جمهور سابق جو بایدن از آن حمایت می نمایند. بسیاری از رفتارهای دونالد ترامپ می خواهد این را نشان دهد که من در خصوص ایران کاملا سخت گیرم.

اقدامات ترامپ تنها به کاهش اعتبار وی منجر می گردد

هرزوک در ادامه در خصوص تداوم تنش ها و احتمال وقوع جنگ گفت: در کوتاه مدت این تنش ها به جنگ منجر نمی گردد. کوشش برای اعمال تحریم های اسنپ بک علیه ایران یک شکست دیپلماتیک برای ترامپ خواهد بود. جامعه جهانی نشان داده است که آنها این ابتکار عمل را قبول نخواهند کرد. این تنها به کاهش بیشتر اعتبار ترامپ به عنوان یک شریک مذاکره یاری خواهد نمود.

وی در ادامه توضیح داد: نظرسنجی که من سال گذشته برای مجله آمریکایی نشنال اینترست با نویسنده همکارم دیوید ام آلیسون انجام دادم همچنین نشان داد که تنش بین واشنگتن و تهران زیاد است اما مردم آمریکا به دنبال جلوگیری از جنگ هستند. برداشت من این است که مردم ایران به شدت صلح را ترجیح می دهند. به همین دلیل و دلایل دیگر ، نظر من این است که ترامپ انتها مایل است به توافقی با ایران دست یابد که می تواند ادعا کند برای ثبات و منع گسترش سلاح های هسته ای بیشتر از دولت باراک اوباما کوشش نموده است.

این استاد دانشگاه در ادامه تاکید نمود: من اعتقاد ندارم که سران ایران به دنبال سلاح هسته ای هستند.

وی در خصوص آینده روابط ایران و آمریکا گفت: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر و همچنین انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال آینده، پیامدهای قابل توجهی در روابط ایالات متحده و ایران خواهد داشت. بایدن و ترامپ دیدگاه های بسیار متفاوتی در رابطه با ایران دارند.

هرزوگ گفت: کمیته ملی دموکراتیک حزب بایدن بازگشت به برجام را در چارچوب مبارزات انتخابات خود ذکر نموده است. البته بایدن هنگام مذاکره در خصوص این توافق معاون رئیس جمهور اوباما بود و مطمئناً این سیاست را دنبال خواهد نمود ، اما تضمین شده نیست. ایران باید هم با گفتار و هم با عمل نشان دهد که به توافق خود باز خواهد گشت.

وی اضافه نمود: وقتی ایران در حال نصب سانتریفیوژهای گازی در تأسیسات فردو و نطنز و جمع آوری اورانیوم غنی شده بالای 3.67 درصد از ایزوتوپ U-235 باشد، نمی توانم تصور کنم که دولت بایدن به برجام بازگردد. خوشبختانه چنین اقداماتی تا حدی قابل برگشت است اما ایالات متحده باید به ایران اطمینان دهد، شاید با تصویب قانون جدید، رئیس جمهور بعدی نتواند از توافق خارج گردد. برای کارشناسان سیاست خارجی ایالات متحده بسیار مهم است چنین تضمین هایی نشان می دهد ایران هم به تعهدات خود عمل می نماید.

در صورت انتخاب مجدد، تحریم ها ادامه می یابد

این استاد دانشگاه تاکید نمود: با ترامپ ، تصویر آینده پیچیده تر است. حتی به نظر می رسد که فشار حداکثری و اسنپ بک شکست خورده است، اما من اعتقاد ندارم که ترامپ دست از این کار بردارد. در صورت انتخاب مجدد وی، انتظار می رود فشارهای بیشتری از جمله افزایش تحریم های ثانویه ایالات متحده علیه شرکت های اروپای و سایر مشاغل تجاری با ایران داشته باشد.

وی گفت: ترامپ و متحدانش در کنگره آمریکا باید درک نمایند که ایران قرار نیست مذاکره کند تا زمانی که با آن به عنوان یک شریک برابر برخورد نگردد و فشار حداکثری به سرانجام نرسد.

عدم پایبندی به برجام، حفظ توافق را سخت می نماید

وی اضافه نمود: اگر ترامپ پیروز گردد و ایران و ایالات متحده نتوانند نقاط مشترکی پیدا نمایند ، برجام به خطر می افتد. اگر ایران به فعالیت های هسته ای منع شده توسط برجام ادامه دهد، حفظ توافق برای اروپایی ها به طور فزاینده ای سخت می گردد. به بیان ساده تر، عدم پایبندی ایران به برجام این احتمال را می دهد که اروپا در کنار ترامپ علیه ایران قرار بگیرد. من می خواهم دوباره تأکید کنم که ترامپ شاید چیزی جز این که شخصاً به خاطر صلح در خاورمیانه اعتبار پیدا کند را دوست ندارد.

استیون هرزوگ در خصوص پیروزی ترامپ در برجام گفت: نظرسنجی های ملی و ایالتی در ایالات متحده در حال حاضر احتمال پیروزی بایدن را می دهد. ترامپ به طرز نامناسبی همه گیری کرونا را مدیریت نموده و منجر به مرگ بیش از 200000 آمریکایی منجر شده است. وی همچنان استفاده از ماسک های صورت را که انتقال ویروس را کاهش می دهد، بی اهمیت می نماید. وی جنبش خواهان عدالت را به دلیل مقابله با نژادپرستی سیستمی علیه سیاهپوستان آمریکایی مجازات نموده و با مسائل مالی درگیر است. با این حال، من هنوز معتقدم ترامپ حداقل 50-50 شانس دارد که دوباره انتخاب گردد.

ترامپ هوادار پوتین است

وی گفت: مواردی هم در این خصوص وجود دارد؛ نخست ادعای دخالت شدید خارجی است. آژانس های اطلاعاتی ایالات متحده ادعا نموده اند که روسیه بار دیگر از تکنیک های گسترده دستکاری روانشناختی در فیس بوک، توییتر و سایر رسانه های اجتماعی برای حمایت از ترامپ در میان مردم آمریکا استفاده می نماید!! این منطقی است زیرا ترامپ هوادار پوتین است، نسبت به ناتو بدبین است و از مواضع روسیه در قبال کریمه و سوریه حمایت می نماید.

هرزوگ تاکید نمود: دوم کوشش های غیرقانونی ترامپ برای دخالت در انتخابات به نفع خود است. ترامپ بدون مدرکی اظهار داشته است که ممکن است تقلب گسترده در انتخابات رخ دهد او همچنین تاکید نموده است که به راحتی انتقال قدرت را نخواهد پذیرفت و به راحتی از قدرت کنار نمی رود. نظرسنجی ها قبلاً هم اشتباه بوده است، مانند سال 2016 که هر نظرسنجی نشان می داد وزیر خارجه پیشین هیلاری کلینتون به طرز قاطع ترامپ را شکست می دهد. از سوی دیگر اگر مردم به رای به وسیله پست دسترسی نداشته باشند، ممکن است تمایل داشته باشند که در خانه بمانند و رای ندهند. از آنجا که ترامپ نسبت به ماسک های صورت و اقدامات بهداشتی و ایمنی عمومی همه گیری منتقد است، هواداران وی به طور متوسط اشتیاق بیشتری برای مراجعه به یک مرکز رای گیری شلوغ در روز انتخابات نسبت به بایدن دارند.

وی در سرانجام اظهار کرد: صلح بین ایالات متحده و ایران ممکن است، صرف نظر از اینکه رئیس جمهور بعدی ایالات متحده جو بایدن باشد یا دونالد ترامپ. اما شرایط مذاکره درباره صلح در هر مورد متفاوت خواهد بود و با وجود دولت دوم ترامپ این فرایند بسیار سختتر خواهد شد.

23311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 17 آبان 1399 بروزرسانی: 17 آبان 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1233

به "استاد دانشگاه هاروارد: صادرات نفت ایران در سپتامبر افزایش یافت، سیاست فشار بر ایران شکست خورده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استاد دانشگاه هاروارد: صادرات نفت ایران در سپتامبر افزایش یافت، سیاست فشار بر ایران شکست خورده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید