چرا خودروسازان با واردات خودروهای دسته دوم مخالفند؟، اشتغال؛ بهانه ای برای حفظ انحصار؟

به گزارش آسمان فارس، به گزارش خبرنگاران، در حالی که واردات خودرو سواری همچنان در هاله ای از ابهام واقع شده است، انتشار نامه اعتراضی انجمن خودروسازان در خصوص احتمال واردات اتوبوس های کارکرده، در روزهای اخیر خبرساز شده است. البته اصل این بحث، نو نیست و موافقان و مخالفانی دارد. آیا واردات خودروهای دسته دوم منطقی است؟

چرا خودروسازان با واردات خودروهای دسته دوم مخالفند؟، اشتغال؛ بهانه ای برای حفظ انحصار؟

اصل ماجرای اخیر البته به آخرین روزهای سال گذشته بازمی گردد. در آن موقع، علیرضا زاکانی، شهردار تهران در در نامه ای خطاب به رئیس جمهور از او خواسته بود، مجوز خاصی را برای واردات هزار دستگاه اتوبوس دست دوم از یکی از کشورهای همسایه صادر کند.

در نامه شهردار، اشاره ای به نام این کشور و بعلاوه میانه عمر اتوبوس ها نشده بود. اما رسانه ها، مورد اول را ترکیه و میانگین عمر فعلی اتوبوس ها را 13 سال اعلام کردند.

زاکانی در نامه خود نوشته است، این اتوبوس های درون شهری محصول اروپا هستند و در حد استاندارد یورو 2 بازسازی می شوند. بعلاوه قرار است تا یک ماه دیگر با قیمتی حدود 20 درصد قیمت روز داخل، در اختیار شهرداری تهران قرار بگیرند.

او در این نامه به فرسودگی 90 درصد ناوگان سامانه اتوبوسرانی تهران و هزینه بالای تهیه هر دستگاه اتوبوس از شرکت های داخل اشاره نموده است. زاکانی از دولت خواسته که با صفر نمودن سود بازرگانی و محاسبه نرخ پایه حقوق ورودی و عوارض گمرکی به واردات این محصولات یاری کند.

مخالفت ها با واردات خودروهای دسته دوم

موضوع واردات اتوبوس دسته دوم نو نیست. شهرداری تهران از اواسط دهه نود برای واردات اینگونه محصولات کوشش می نماید. تا کنون نیز با مخالفت مجلس و شورای شهر مرکز روبرو شده.

حالا هم احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان، با ارسال نامه سرگشاده ای خطاب به رئیس جمهور با این موضوع مخالفت نموده است.

او در نامه خود واردات اتوبوس های ساخته شده دست دوم را خیانت به کشور دانسته. نعمت بخش شرح داده که بزرگ ترین معضل اقتصاد کشور، اشتغال و اشتغال زاترین محصول صنعت خودرو، فراوری اتوبوس و مینی بوس است.

به اعتقاد او، دولت و شهرداری، به جای واردات باید از افزایش فراوری شرکت های داخلی حمایت نمایند.

آیا واردات اتوبوس دسته دوم منطقی است؟

مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو در خصوص مخالفت ها با واردات به خبرنگاران می گوید: گروهی از سیاستگذاران و فعالان صنعت خودرو، به تداوم انحصار در این حوزه علاقه مندند. حتی بدون اینکه برای افزایش بهره وری کوشش نمایند، خواستار ممنوعیت واردات هستند.

او می افزاید: همین موضوع در خصوص خودروهای سواری نیز صدق می نماید. خودروسازان به علت انحصار و عدم رقابت در این حوزه، انگیزه ای برای افزایش کیفیت محصولات خود ندارند.

شروط واردات خودروی دسته دوم

مصطفوی معتقد است: اگر قرار باشد خودروسازان ایرانی چه در حوزه خودرو تجاری و چه خودروهای سنگین، مونتاژکاری را انجام دهند، بهتر است تصمیم گیران، دلاری را که در این زمینه هزینه می گردد به واردات خودروهای باکیفیت اختصاص دهند.

این کارشناس در عین حال تاکید می نماید: واردات خودروهای دسته دوم باید با آنالیز های لازم محیط زیستی و پس از اخذ تاییدیه های آلایندگی و ایمنی انجام گردد. بعلاوه متخصصان باید مقایسه هایی را انجام دهند که آیا این خودروها، کیفیت بالاتر و آلایندگی پایین تری از خودروهای داخلی دارند؟ اگر پاسخ مثبت باشد واردات آنها منطقی است.

حفظ انحصار با بهانه اشتغال!

خودروسازان معمولا در برابر انتقادها از کیفیت و قیمت محصولات خود یک کلیدواژه را تکرار می نمایند؛ اشتغال. بعضی از فعالان این حوزه واردات را عاملی برای به خطر افتادن امنیت شغلی کارگران خود می دانند.

اما مصطفوی در این مورد معتقد است: موضوعاتی چون اشتغال و فراوری ملی در ادبیات سیاسی صنعت خودروسازی به حربه و بهانه ای برای حفط انحصار تبدیل شده است. هر زمان که بحث لزوم ایجاد رقابت و افزایش کیفیت مطرح می گردد، بعضی هشدار می دهند که اشتغال به خطر می افتد.

او می افزاید: اکنون صنعت خودروسازی ایران با معضل نیروی مازاد روبرو است و افرادی با رانت آقازادگی از این صنعت عایدی دارند. چنین افرادی بعضا در جایگاه های تخصصی قرار می گیرند، اما به علت عدم کارآمدی، از نظر اقتصادی به شرکت ها زیان وارد می نمایند و باعث هدر رفت منابع می شوند.

این کارشناس صنعت خودرو می گوید: ممکن است اشتغال چنین افرادی به خطر بیافتد اما بعید است فراورینماینده حاضر به حذف کارگر واقعی خود که در خط فراوری مشغول به کار است، بگردد.

به گزارش خبرنگاران، چندی پیش، مقامات پلیس هدایت رانندگی اعلام کردند حدود 32 درصد از وسایل نقلیه سبک و سنگین و 80 درصد از ناوگان حمل و نقل عمومی کشور فرسوده اند.

در آن موقع، بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در خصوص واردات خودروهای دسته دوم به خبرنگاران گفت: در سال های گذشته کشنده هایی از چین وارد شد که ترمز آنها نقص فنی داشت و در نتیجه این محصولات، حوادت جاده ای متعددی را رقم زدند. بهتر است خودروهای عمومی و باری اروپایی دست دوم خریداری شوند؛ البته به شرطی که از نظر ایمنی و فنی سالم باشند.

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو خبرنگاران بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 27 تیر 1401 بروزرسانی: 27 تیر 1401 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 2025

به "چرا خودروسازان با واردات خودروهای دسته دوم مخالفند؟، اشتغال؛ بهانه ای برای حفظ انحصار؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا خودروسازان با واردات خودروهای دسته دوم مخالفند؟، اشتغال؛ بهانه ای برای حفظ انحصار؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید