پیشبرد اهداف شبکه ملی اطلاعات با استفاده از ظرفیت تشکل های ICT

به گزارش آسمان فارس، به گزارش خبرنگاران به نقل از اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران (IRICTU)، صابر فیضی بر لزوم حضور کمیته سنا به عنوان بازوی مشورتی وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم برای پیشبرد اهداف و برنامه های این وزارتخانه تاکید نمود و گفت: این کمیته از 3 مجموعه صنفی حوزه ICT شامل سازمان نظام صنفی رایانه ای، سندیکای صنعت مخابرات و اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در جهت هم افزایی خانواده بزرگ ICT و کسب منافع مشترک تشکیل شده است.

پیشبرد اهداف شبکه ملی اطلاعات با استفاده از ظرفیت تشکل های ICT

وی اضافه کرد: از آنجایی که حضور یک تشکل مستقل در فرآیندهای برنامه ریزی و قرار گرفتن در کانون قدرت و تصمیم گیری این حوزه مفسده برانگیز است، پیشنهاد می گردد که وزارت ارتباطات از حضور کمیته سنا به عنوان بازوی مشورتی در پیشبرد برنامه های این وزارتخانه بهره ببرد.

فیضی گفت: تمرکز سازمان نظام صنفی رایانه ای بر تجمیع حجم بزرگی از شرکت های حوزه ICT و جمع آوری نقطه نظرات آنها در کمیته های مختلف و اقدامات صنفی است؛ در همین حال تمرکز عمده سندیکای مخابرات ایران بر حمایت از فراوری داخل و تمرکز عمده اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران بر صادرات و حمایت از مشاورین و پیمانکاران و اپراتورهای EPC و FCP است.

وی ادامه داد: همان طور که در سال های پیش و در دولت های یازدهم و دوازدهم نیز دیده شد چه در ستاد وجوه اداره شده وزارت ارتباطات و چه در سایر بخش های بعضی از وزارتخانه ها، شاهد قرار گرفتن بعضی افراد در حلقه قدرت و ارتباطات بودیم که ماهیت رانت پیدا کرد. به همین علت برای جلوگیری از این معضل بزرگ در دولت سیزدهم در بخش های مختلف وزارت ارتباطات، حضور کمیته سنا می تواند به عنوان بازوی مشورتی وزارت ارتباطات در پیشبرد برنامه های شبکه ملی اطلاعات و بازوی مشورتی وزارت صمت در حوزه های مرتبط با زیست بوم ICT ، جلوی هرگونه شائبه ای را بگیرد.

تا 4 سال دیگر 10 درصد کاربران به 5G تجهیز می شوند

رئیس کمیسیون اپراتورهای دارای پروانه ارتباطات ثابت اتحادیه صادرکنندگان مخابرات ایران با اظهار امیدواری از اینکه برنامه های وزارت ارتباطات دولت سیزدهم در مورد تکمیل شبکه ملی اطلاعات و ارتقای 30 رتبه ای صندلی ایران در حوزه دولت الکترونیک محقق گردد، گفت: طبیعتاً در صورت ارتقای 30 رتبه ای صندلی ایران در دولت الکترونیک که جزو وعده ها و برنامه های وزیر ارتباطات است، شاهد بهبود سایر شاخص های توسعه از جمله شاخص آمادگی شبکه ای و همینطور شاخص توسعه ICT خواهیم بود.

وی با بیان اینکه ما هم اکنون از لحاظ کمیت خدمات الکترونیکی در رتبه 80 و از لحاظ کیفیت این خدمات در رتبه 118 از بین 193 کشور در جهان قرار گرفته ایم، گفت: طبیعتاً ارتقای 30 رتبه ای ایران در این بخش، زمینه ساز ارتقای صندلی بین المللی صنعت فناوری اطلاعات کشورمان خواهد بود.

فیضی درباره برنامه هایی که می توان برای شبکه ملی اطلاعات طی چهار سال آینده متصور بود، گفت: برنامه ها در طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات تعیین شده است. در بعد کیفیت می توان گفت که منظره ما در داخل کشور در مورد اینترنت، همان طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات مبتنی بر مصوبه شورای عالی فضای مجازی است و تا سال 1404 به نظر می رسد که به مقدار 10 درصد کاربران را در شبکه 5G داشته باشیم.

عضو هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان مخابرات ایران ادامه داد: مطابق با برنامه های جهانی برای توسعه 5G پیش بینی شده تا سال 2025 جمعیت کاربران 5G در جهان به حدود 34 تا 35 درصد برسد و گفته می گردد که نسل ششم نیز در بعضی کشورها در حال رونمایی است. با این حال تحولات بزرگ در جهان الزام می نماید که در ایران نیز طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات با قدرت هر چه تمام تر اجرایی و پیاده سازی گردد.

برخورد شعاری مدیران دولت گذشته در حمایت از فراوری داخل

رئیس کمیسیون اپراتورهای پروانه ارتباطات ثابت اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران با بیان اینکه امیدوار هستیم که حمایت از فراوری داخل و در کنار آن حمایت از سایر اجزای زیست بوم حوزه فناوری اطلاعات که همیشه از اهداف کمیته سنا است مدنظر قرار گیرد، اعلام نمود: این کمیته نماینده شایسته بخش خصوصی است و بر خلاف مواضع و بخشنامه های حمایتی وزرا و مدیران وزارتخانه های مختلف در سنوات گذشته، که نوعاً برخورد کاملاً دولتی و بعضاً شعاری بوده است، سنا تمایل دارد که جریان حمایت از فراوری داخل را در مسیری رو به رشد و پویا راهنمایی کند؛ تا فارغ از گرایش دولت های مختلف و برخوردهای سیاسی آنها، شاهد روندی واقعی در راستای حمایت از فراوری در برنامه های میان مدت و بلند مدت باشیم.

فیضی توضیح داد: اگر به غیر از کمیته سنا بخواهیم اصرار به حضور یک تشکل یا اشخاص خاصی در کمیته های مرتبط با وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات و حتی شبکه ملی اطلاعات داشته باشیم، همان طوری که رئیس جمهور نیز در 8 شهریور سال جاری عنوان نمود، ویژه خواری نموده ایم. رئیس جمهور فرمود که مکمل اجرای عدالت، مبارزه با فساد و بسترهای فساد زا است و اعضای دولت برای اینکه ساختارهای فساد زا را از بین ببرند باید بازنگاهی در مجموعه های خود انجام دهند.

وی اضافه کرد: طبیعتاً یکی از این موارد، اصلاح ساختارهای فساد آفرین و قطع کردن دست های پنهان رانت و فساد است و حضور کمیته های چند تشکلی می تواند جلوی رانت و ویژه خواری را گرفته و ما را به عدالت در رعایت حقوق همه اعضای خانواده بزرگ فناوری اطلاعات و ارتباطات، نزدیک تر کند.

وی با اشاره به مسائل به وجود آمده در وزارت صمت در دولت پیشین، برای حمایت از فراوری داخل و برخورد به ظاهر حمایتی و در بعضی موارد غیر اصولی در واردات بعضی کالاهای دارای نمونه مشابه داخلی و جلوگیری از واردات بعضی از تجهیزات فاقد مشابه داخلی، گفت: حضور کمیته مشورتی سنا در این وزارتخانه نیز ضروری به نظر می رسد؛ به عنوان مثال در زمینه واردات سوئیچ و روتر گاهی مشاهده شد که ثبت سفارش بی مورد صادر شده و یا از ثبت سفارش اقلام وارداتی شرکت های مطرح این حوزه که فاقد نمونه مشابه داخلی بوده است، جلوگیری به عمل آمده است.

فیضی گفت: امروز دیگر واژه ای تنها به نام مخابرات وجود ندارد که فقط حضور یک تشکل را در فرآیندهای مشورتی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات اجبار کند؛ بلکه با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، همگرایی منطقی و عقلایی در حوزه های مخابرات و فناوری اطلاعات و ارتباطات شکل گرفته و امروز با واژه بزرگی به نام فناوری اطلاعات و ارتباطات روبرو هستیم که حضور مشورتی تشکل های همگرا در کانون های تصمیم گیری و تصمیم سازی این حوزه می تواند انتخاب درستی باشد.

عضو هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران ادامه داد: کمیته سنا می تواند ضمن در نظر گرفتن منافع ملی و با اخذ مواضع صحیح و در نظر داشتن منافع تمامی شرکت های زیست بوم ICT نسبت به مشورت با وزارت صمت در هر حوزه مرتبط با این زیست بوم حضور فعالی داشته باشد و علاوه بر ایفای نقش کارشناسی و مشورتی برای وزارت صمت ، برای ایجاد تعادل و حمایت سازنده از ذینفعان مختلف، می تواند در مباحث کلان پیاده سازی تحول و اقتصاد دیجیتال و نیز تنظیم اصول همکاری 25 ساله ایران با چین، پیشنهاد دهنده راهکارهای کلان و دقیق به دولت تازه باشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 آذر 1400 بروزرسانی: 6 آذر 1400 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1805

به "پیشبرد اهداف شبکه ملی اطلاعات با استفاده از ظرفیت تشکل های ICT" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشبرد اهداف شبکه ملی اطلاعات با استفاده از ظرفیت تشکل های ICT"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید