پاسخ اروپا به درخواست حضور عربستان در برجام

به گزارش آسمان فارس، تهران (پانا) - اتحادیه اروپا امروز دوشنبه به پیشنهاد حضور عربستان در مذاکرات هسته ای ایران واکنش نشان داد.

پاسخ اروپا به درخواست حضور عربستان در برجام

با ما سفر کنید و با تور سفر به اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش یورونیوز، اتحادیه اروپا، روز دوشنبه سخنان امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه درباره حضور عربستان در مذاکرات هسته ای با ایران را موضع شخصی وی دانست و تاکید نمود که اتحادیه اروپا به برجام کنونی پایبند است.

امانوئل ماکرون روز شنبه گفته بود که در مذاکرات برجام باید سختگیرانه تر عمل گردد و کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی هم در این مذاکرات مشارکت داشته باشند.

پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا در پاسخ به این سوال که تا چه حد مواضع فرانسه به رویکرد اتحادیه اروپا در برجام نزدیک است، گفت: در مقام سخنگوی اتحادیه اروپا قصد ندارد درباره سخنان یکی از رهبران اروپایی اظهارنظر کند. چرا که سخنان اشخاص ربطی به سیاست های مشترک اتحادیه اروپا ندارد.

وی تاکید نمود که اتحادیه اروپا به عنوان میانجی اصلی مذاکرات برجام در سال 2015، همچنان قاطعانه تاکید دارد که این توافق زنده بماند و حفظ گردد.

پیتر استانو همچنین در پاسخ به اینکه نگاه اتحادیه اروپا درباره مذاکرات جدید با ایران درباره برنامه هسته ای چیست؟ گفت: اتحادیه اروپا یک میانجی و هماهنگ نماینده توافقی است [برجام] که پیشتر امضا شده است. هرگونه تصمیم گیری درباره تغییرات برجام از عهده ما [اتحادیه اروپا] خارج است. تصمیم گیران اصلی برای هرگونه تغییر در باره برجام، تنها شش کشور عضو هستند. از سوی دیگر وظیفه نظارت بر اجرای درست برجام بر عهده کمیسیون مشترک این توافق هسته ای است که در سطح دیپلمات های کشورهای شرکت نماینده و نمایندگان اتحادیه اروپا هر از چند گاهی جلسه ای برگزار می نمایند. بار دیگر تاکید می کنم وظیفه اتحادیه اروپا این نیست که درباره تغییرات احتمالی برجام تصمیم گیری کند. نقش ما تنها هماهنگی بین کشورهای امضانماینده برجام است.

پیتر استانو درباره اولویت های اروپا در قبال برجام گفت: اولویت نخست اتحادیه اروپا یاری به بازگشت ایالات متحده به برجام است. دومین موضوع مورد توجه برای ما این است که تمام کشورهای امضا نماینده توافق هسته ای به مفاد این توافق نامه احترام بگذارند. و نهایتا اگر بتوانیم به دو مورد اول دست پیدا کنیم این توافق را به عنوان پلتفرم و یا توافق اولیه ای برای بحث و گفتگوهای بیشتر درباره ثبات و امنیت بیشتر در منطقه در نظر خواهیم گرفت، منطقه ای که از بی ثباتی زیاد رنج می برد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 4 اسفند 1399 بروزرسانی: 4 اسفند 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1445

به "پاسخ اروپا به درخواست حضور عربستان در برجام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ اروپا به درخواست حضور عربستان در برجام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید