نماینده مجلس اروپا: اینستکس یک تراژدی است، اروپا برای حفظ برجام نباید منتظر بایدن بماند

به گزارش آسمان فارس، یک نماینده مجلس اروپا اینستکس را یک تراژدی دانسته و تاکید نمود که اروپا برای نشان دادن علاقه اش به توسعه مناسبات مالی با تهران باید اقدامات بیشتری انجام دهد و در روابط با ایران منتظر نماند ببیند رئیس جمهور جدید آمریکا چه می نماید.

نماینده مجلس اروپا: اینستکس یک تراژدی است، اروپا برای حفظ برجام نباید منتظر بایدن بماند

با ما سفر کنید و با تور ارزان نوروزی اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، راینهارد بوتیکوفر، رئیس سابق سبزها در آلمان و اروپا و عضو فعلی کمیسیون سیاست خارجی مجلس اروپا در تبادل نظر با تاگس سایتونگ، آلمان در پاسخ به این پرسش که آیا جو بایدن، دوباره به توافق هسته ای با ایران که ترامپ از آن خارج شده است باز می شود گفت: بایدن در مبارزات انتخاباتی خود گفته است در صورتی که ایران نشان دهد دوباره کاملا به برجام پایبند است می خواهد به این توافق بازشود؛ با این همه وی این بازگشت را تنها نقطه آغازی برای مذاکرات بعدی دانسته است. بایدن با بازگشت ساده به برجام موافقت نمی نماید.

وی اضافه نمود: به نظر من اصلا هنوز معین نیست که آیا بایدن می تواند در این راستا در مسیری حرکت کند. وی درباره این موضوع در سنا و نه تنها از طرف جمهوریخواهان با مقاومت قابل توجهی روبرو است. بنابراین بسیار محتاط عمل خواهد نمود.

این نماینده مجلس اروپا در این باره که این اتحادیه در این شرایط چه کاری می تواند انجام دهد نیز گفت: اتحادیه اروپا، آلمان، انگلیس و فرانسه تمام مدت نقش فعالی را در برجام داشتند. بدون اروپا این توافق هسته ای هرگز شکل نمی گرفت. اخیرا هم اروپا در شورای امنیت سازمان ملل موضع بسیار روشنی در برابر استراتژی تقابل آقای ترامپ با برجام اتخاذ کرد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

وی با این همه گفت که در دو سال اخیر اروپا نشان داد که بدون همکاری آمریکا نمی تواند برجام را نجات دهد.

بوتیکوفر درباره سیستم مالی اینستکس هم گفت: این پروژه متاسفانه یک تراژدی است. تا به حال به وسیله این مکانیسم تنها یک معامله صورت گرفته است. اگر ما اروپاییان می خواهیم به ایران این پیغام را ارسال کنیم که به صورت جدی به توسعه روابط مالی با ایران علاقمند هستیم باید کارهای بیشتری در این راستا انجام دهیم.

وی در عین حال مذاکرات درباره همه مسائل مورد مناقشه با ایران در قالب برجام را رد کرد و گفت: ما اروپایی ها باید ابتکار عمل را در دست گیریم و تنها منتظر نمانیم ببینیم که بایدن چه می نماید. وی در این راستا همچنین بر لزوم برگزاری یک کنفرانس منطقه ای برای صلح و پایداری با حضور ایران تاکید نموده و مدعی شد که در چنین چارچوبی یک برجام جدید هم می تواند شکل گیرد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

توافق هسته ای موسوم به برجام که در سال 2015 بین ایران و کشورهای موسوم به 1+5 (شامل 5 عضو دائم شورای امنیت + آلمان) منعقد شد، از اواسط سال 2018 به دلیل اقدامات یکجانبه آمریکا و بدعهدی طرف های اروپایی در شرایط بدی قرار گرفته است.

پس از آن که دولت آمریکا با اعلام خروج از برجام در اردیبهشت ماه 97 تحریم های یکجانبه خود علیه ایران را بازگرداند و حتی اقدام به وضع تحریم های سنگین تر از گذشته کرد، طرف های اروپایی برجام وعده دادند که با اتخاذ اقداماتی، پیغامدهای منفی خروج آمریکا از برجام را جبران خواهند کرد. اما تا به حال در این راستا هیچ اقدامی ننموده اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 28 آذر 1399 بروزرسانی: 28 آذر 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1319

به "نماینده مجلس اروپا: اینستکس یک تراژدی است، اروپا برای حفظ برجام نباید منتظر بایدن بماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نماینده مجلس اروپا: اینستکس یک تراژدی است، اروپا برای حفظ برجام نباید منتظر بایدن بماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید