همه چیز درباره قدرت بینایی نوزاد

به گزارش آسمان فارس، دید نوزاد در ابتدای تولد تار است و تنها می تواند فاصله 20 الی 25 سانتی متری خود را ببیند، در ادامه به آنالیز بیشتر این موضوع می پردازیم.

همه چیز درباره قدرت بینایی نوزاد
اگر دقت نموده باشید زمانیکه به یک نوزاد نگاه می کنید چشم های او در چشم های شما قفل می شود. این بخاطر نزدیک بین بودن نوزادان تازه متولد شده است. نوزادان به هنگام تولد اشیای پیرامون خود را مبهم می بینند و تا چیزی در فاصله نزدیک به آن ها قرار نگیرد نمی توانند آن را مشاهده نمایند. رفته رفته که به سن نوزاد اضافه می شود این دید تار و مبهم چشم نوزاد رو به تکامل می رود.

شرایط دید چشم نوزاد در روزهای اول تولدچشم های نوزادتان ممکن است، در هنگام تولد، پف آلود به نظر برسد و یا بیشتر مواقع بسته باشد. بهتر است هرگز به زور چشم های نوزاد را از هم باز نکنید و بگذارید این کار به طور طبیعی صورت پذیرد. در این زمان نوزادان اشکال را مبهم می ببینند زیرا بسیار نزدیک بین هستند. بینایی بدون نقص بزرگسالان 20/20 است. و بینایی یک نوزاد تازه متولد شده 400/20 است. این باعث می شود که نوزادتان از نزدیک چهره شما را موقع نگهداری از او ببیند. شاید برایتان جالب باشد بدانید، نوزاد می تواند فاصله 20 تا 25 سانتی متری را به وضوح ببیند. یعنی تقریبا همان فاصله ای که وقتی نوزادتان را در آغوش می گیرید یا به او شیر می دهید با صورت شما دارد. اما در فاصله های بیشتر قدرت تمرکز هر دو چشم بر روی یک نقطه را ندارد. در ابتدای تولد، چشم ها ممکن است لوچ یا چپ به نظر برسد که همه این مسائل با قوی تر شدن عضلات چشم، در حدود یک ماهگی، بر طرف می شود.

شرایط دید چشم نوزاد بین 1 تا 3 ماهگیدر این زمان نوزاد نمی تواند روی اشیایی که خیلی نزدیک یا خیلی دور هستند تمرکز کند. در نهایت به علت آنکه نی نی کوچولوی شما هنوز کاملا یاد نگرفته است که عضلات 2 چشمش را برای تمرکز بر یک شی هماهنگ کند، ممکن است گاهی اوقات یکی از چشم هایش با دیگری مطابقت نداشته باشد. نترسید! هول هم نکنید! فکر نکنید چشم نوزاد شما مسئله ای دارد! این موضوع تا 4 ماهگی خودبه خود رفع می شود.

در دو تا سه ماهگی، هماهنگی چشم نوزاد شما به میزان کافی پیشرفت نموده است که بتواند شیئی را از زاویه 180 درجه با چشم دنبال کند. اگر وسیله ای رنگی را بالا گهواره تکان دهید متوجه می شوید که آن را با چشم دنبال می نماید. نوزادتان از نگاه کردن به شما که در اطراف قدم می زنید، درحالی که در گهواره خود خوابیده است لذت می برد. جلوی دید او را باز کنید و بگذارید، به هرچه که چشمش را می گیرد نگاه کند. در این سن نوزاد باید دستش را به طرف اسباب بازی که جلوی او می گیرید دراز کند و یا دستش را به آن بزند.

به طور معمول نوزادان در 3 ماهگی می توانند طرح کلی صورت ها را از دور کمی تشخیص دهند. صورت اشخاص از چیزهای موردعلاقه نوزادان برای تماشا است، بخصوص چهره کسانی که از او نگهداری می نمایند مانند پدر و مادر یا حتی چهره خود نوزاد. آینه ای جلوی گهواره اش قرار دهید و ببینید که چگونه خود را در آینه نگاه می نماید. ممکن است او را موقع زل زدن به یک تصویر روی دیوار یا پنجره هم مشاهده کنید.

شرایط دید چشم نوزاد بین 4 تا 6 ماهگیدر این زمان دید نوزاد شما به طور شگفت آوری دچار تحول می شود. چشم های او تکامل می یابند و به او یاری می نمایند تا جهان را رنگی ببیند. بعلاوه عصب بینایی او به حدی تکامل یافته که می تواند تصاویر را با تمام جزئیات به مغز برساند. حالا او می تواند جغجغه را بردارد و با دقت به آن خیره شود. اگر انگشتتان را نزدیک صورت او ببرید و به آرامی تکان دهید، او جهت آن را دنبال می نماید. این به آن علت است که نوزاد شما توان دنبال کردن اشیا را هم کسب نموده است.

توجه: حواستان باشد اگر هنوز یکی از چشم های او با دیگری تطابق ندارد، حتما به پزشک مراجعه کنید. این موضوع ممکن است نشانه مسائلی در دید کودک باشد.

شرایط دید چشم نوزاد بین 7 تا 12 ماهگیدر این سن دیگر دید نوزاد شما به خوبی دید یک بزرگسال است. با وجود این، یکی از تغییراتی که در 7 تا 12 ماهگی اتفاق می افتد، آن است که کودک بالاخره می تواند اشک های واقعی فراوری کند! تا قبل از این، چشم های او به جای اشک نوعی ترشح غلیظ به نام (موسین) فراوری می کردند که به سطح چشم های کودک می چسبید و آن ها را مرطوب نگاه می داشت به همین علت هم برخی وقت ها ممکن بود ببینید کودکتان با چشم های باز به راحتی خوابیده است. شاید دقت نموده باشید که در بدو تولد نمی توان رنگ چشم نوزاد را با قاطعیت اظهار داشت. اغلب موارد رنگ چشم نوزاد چیزی بین 2 یا حتی 3 رنگ است اما در این زمان، رنگ چشم کودکتان که تا حالا به نوعی مبهم بود، اکنون دیگر کاملا شکل گرفته است البته این را هم بدانید، هم در طول سال هایی که فرزندتان تاتی تاتی می نماید و هم در موقع بلوغ، رنگ چشم او تحت تاثیر هورمون ها تغییراتی جزئی پیدا می نماید.

اکنون برترین زمان است که شما با تکامل یافتن کودکتان به او برای یادگیری بهتر زبان یاری کنید. بهتر است چیزهایی که او می بیند یا برمی دارد را با نام به او یاد بدهید مثلا وقتی عروسک یا فنجان را به او می دهید، بگویید:

عروسک، یا فنجان. دانستن نام اشیا در این سن بچه ها را بیشتر به آن ها علاقه مند می نماید و هم راهی است برای آنکه این اشیا را به خاطر بسپارند. نوزاد شما ممکن است، چهار دست و پا حرکت کند و یا راه برود. سعی کنید به جای راه افتادن زودتر، کودک خود را به حرکت چهار دست و پا تشویق کنید زیرا باعث ایجاد هماهنگی میان حرکات دست و چشم می شود.

حتما بخوانید: قی کردن چشم نوزاد؛ بیماری چشم صورتی (التهاب ملتحمه) در بچه ها

نکاتی که بهتر است بدانیدتا زمانی که کودک به 3 ماهگی برسد، مردمک های چشم او توانایی تنگ شدن در نور زیاد و گشاد شدن در نور اندک را ندارند.

نوزادان در مقایسه با بزرگسالان نور ماورای بنفش بیشتری را در چشم های خود جذب می نمایند و این نور به چشم آن ها آسیب می رساند. بنابراین موقع بیرون بردن نوزاد حتما آفتاب گیر کالسکه او را باز کنید یا کلاه لبه دار بزرگی روی سر او بگذارید تا مانع از ورود نور ماورا بنفش به چشم های او بشود.

در ابتدا چشم نوزاد ممکن است آبی روشن یا حتی توسی به نظر برسد ولی به مرور با رشد کردن نوزاد رنگ آن تثبیت می شود.

چشم بچه ها خیلی زودتر از سایر قسمت های صورت بالغ می شود. یعنی بین 5 تا 7 سالگی.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1777

به "همه چیز درباره قدرت بینایی نوزاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره قدرت بینایی نوزاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید