هرمزگان استان پیشرو در زمینه تجهیزاراضی به سامانه نوین آبیاری است

به گزارش آسمان فارس، به گزارش خبرنگاران، علیمراد اکبری با همراهی علی باقرزاده همایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از پروژه سد زاکین و طرح احیاء و توسعه سامانه نوین آبیاری مزرعه فورخورج در بندرعباس بازدید کرد.

هرمزگان استان پیشرو در زمینه تجهیزاراضی به سامانه نوین آبیاری است

وی در حاشیه این بازدید با بیان اینکه استان هرمزگان از استان های پیشرو در بحث سامانه های نوین آبیاری است و با اجرای سامانه نوین آبیاری در 67درصد از اراضی کشت آبی، رتبه نخست کشور را در اختیار دارد، گفت: خوشبختانه در 95درصد از اراضی زیر پوشش این سامانه از روش میکرو استفاده شده است که افزایش کارایی مصرف آب و بهره وری را به همراه خواهد داشت.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره طرح احیاء و توسعه سامانه نوین آبیاری مزرعه فورخورج و ضمن تمجید از همراهی استاندار هرمزگان و مسئولان سازمان جهاد کشاورزی گفت: رویکرد جدیدی که توسط سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان عملیاتی شده است و می تواند به عنوان یک الگو در سایر استان ها استفاده گردد تجمیع اراضی بخصوص در باغات و تجهیز آن به سامانه نوین آبیاری است که در افزایش بهره وری منابع آبی اثرگذاری فوق العاده ای دارد.

اکبری همچنین در مورد بازدید از سد زاکین گفت: این سد 65درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در دیدار با استاندار هرمزگان مقرر شد منابع اقتصادی استانی برای اجرای این پروژه تامین گردد و در صورت تأمین اعتبار، حداکثر نیمه دوم سال 98 این سد به بهره برداری می رسد.

وی با بیان اینکه در امسال 80میلیارد ریال برای اجرای این پروژه تأمین اعتبار شده و 50 درصد آن تا کنون تخصیص داده شده است، اضافه نمود: در صورت بهره برداری از این سد، بیش از 400 هکتار از باغات نارنگی منطقه سیاهو در آبخور این سد قرار می گیرد و میتواند تحولی در بحث فراوری و اقتصاد این منطقه ایجاد کند.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی عملیات آبخیزداری در قالب اجرای همزمان عملیات ساcه ای، خاکی و احیا و مرمت قنوات در پایین دست این سازه ها را از کارهای شاخص استان هرمزگان عنوان و توضیح داد: با اجرای این کار ترکیبی توسط سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان و سازمان جنگلها و مراتع کشور، میزان دبی قنواتی که در آبخور این سازه ها قرار دارند افزایش خواهد یافت و پایداری منابع آبی در استان را تضمین خاهد شد؛ همچنین با تدوام این عملیات بطور قطع وزارت جهاد کشاورزی بعنوان حامی این طرح در کنار مسئولان استانی خواهد بود.

اکبری، همچنین در بخش پایانی سخنان خود در حاشیه بازدید از پروژه سد زاکین و طرح احیاء و توسعه سامانه نوین آبیاری مزرعه فورخورج در بندرعباس، گفت: از سال 92 تا کنون، بیش از 800هزار هکتار از اراضی آبی کشور مجهز به سامانه نوین آبیاری شده است این در حالیست که تا قبل از سال 92، حدود یک میلیون و 300هزار هکتار از اراضی به این سامانه مجهز شده بود.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سامانه نوین آبیاری در 130هزار هکتار از اراضی کشور هم اکنون در حال انجام است، گفت: با اجرای پروژه های زیر شبکه مدرن در شبکه های غرب و شمال غرب کشور، حدود 300هزار هکتار از اراضی سنتی کشور در سال 97 به سامانه نوین آبیاری مجهز خواهند شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 192

به "هرمزگان استان پیشرو در زمینه تجهیزاراضی به سامانه نوین آبیاری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرمزگان استان پیشرو در زمینه تجهیزاراضی به سامانه نوین آبیاری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید