مکاتبه با سازمان امور و استخدامی برای حل مسائل رتبه بندی فرهنگیان
به گزارش آسمان فارس، رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس طی نامه ای از سازمان امور استخدامی خواست تا به اعتراض گسترده معلمان به نسبت نظام رتبه بندی رسیدگی کند.
به گزارش حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس در نامه ای به جمشید انصاری رئیس سازمان امور استخدامی خواهان رسیدگی این سازمان به اعتراض گسترده معلمان به نظام رتبه بندی شد.
متن این نامه به توضیح زیر است:
جناب آقای دکتر انصاری
معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور
با سلام واحترام.
استحضار دارید که وزارت آموزش وپرورش، با عنایت به تصویب 2000 میلیارد تومان در قانون بودجه 1398، برای اجرای نظام رتبه بندی مصوب در سند تحول بنیادین و قانون برنامه ششم توسعه کشور اقدام به صدور احکام فرهنگیان، تحت عنوان نظام رتبه بندی نموده است، البته ما این اقدام را نظام رتبه بندی نمی دانیم و اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری تلقی می کنیم و منتظر اجرای جزء 2 بند الف ماده 63 قانون برنامه ششم هستیم.
علی هذا فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی انتظار دارد، ضمن آنالیز اشکالات، نتیجه جهت اطلاع فرهنگیان شریف که طی دوهفته اخیر معترض اجرای نظام رتبه بندی بوده اند، به نمایندگان مردم اعلام گردد.
1- عدم صدور احکام نیرو های خدماتی
2- عدم صدور احکام نیرو های شاغل در ادارات و لازم دانستن ارائه تعهد توسط نیرو ها اداری برای استعفا جهت صدور حکم که این امر منجر به خروج نیرو های توانمند و باتجربه از ادارت و سبب ایجاد اختلال در برنامه ریزی های آموزشی وپرورشی می گردد.
3- حذف تعجیل درجه معلمان مناطق مرزی
4- عدم صدور احکام نیرو های توانبخشی در مدارس آموزش وپرورش استثنایی
5- عدم صدور احکام براساس شیوه نامه واحد وتنوع در اجرای برنامه درنقاط مختلف کشور
با توجه به این که مبلغ ذکر شده در قانون بودجه 1398 شامل تمام فرهنگیانی که از ابتدای فروردین ماه سال 1398 شاغل بوده اند، می گردد، لذا فرهنگیانی که از فروردین تا مهرماه امسال بازنشسته شده اند، را شامل می گردد.
مجددا تاکید می گردد، بر اساس اسناد فرادستی، در سیستم آموزش وپرورش همه پرسنل شاغل در واحد های مختلف اداری و آموزشی، در راستای اجرای آموزش وپرورش موثر و ارائه خدمات به دانش آموزان فعالیت می نمایند و حذف یا فقدان هر گروه مسائل عدیده ای را در پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت بچه ها و نوجوانان کشور ایجاد می نماید، لذا با عنایت به نارضایتی گسترده فرهنگیان در نتیجه اجرای ناقص نظام رتبه بندی، دستور تسریع در رسیدگی و ارائه پاسخ مورد انتظار نمایندگان مردم، است.
احتمال تغییر در بعضی بند های رتبه بندی فرهنگیان وجود دارد
در سرانجام یادآور می گردد، درخواست مکتوب منضم به امضای جمع کثیری از معلمان به توضیح ذیل نیز جهت ارائه راه حل های قانونی برای افزایش تسهیلات اقتصادی در قالب نظام رتبه بندی فرهنگیان و در نتیجه ارتقای رضایت عمومی به علاوه بر موارد مورد اشاره فوق تقدیم می گردد:
باسمه تعالی
جناب آقای دکتر حاج بابابی ریاست محترم فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی با سلام احتراما ما جمعی از فرهنگیان سراسر کشور در رابطه با نحوه اجرای طرح رتبه بندی فرهنگیان (بخشنامه ابلاغی وزارت آموزش و پرورش (شماره 185179 تاریخ 98/10/4)، نقد و نگرانی های جدی داریم، به نحوی که با اجرای آن از تاریخ 1398/7/1)، در مجموع بسیاری از مزایای بخشنامه معاونت توسعه مدیریت ریاست جمهوری پیرامون ضوابط ارتقای کارکنان دولت و شماره 200/5588 به تاریخ 1389/10/2 لغو شده و بدین صورت اجرای فرایند رتبه بندی تاثیری بر حقوق بسیاری از فرهنگیان سراسر کشور ندارد و تنها هیاهوی رسانه ای آن برای معلم می ماند؛ لذا نکات زیر که مورد اعتراض می باشد، به توضیح ذیل اعلام می گردد که امید است مورد پیگیری از سوی جنابعالی قرار گیرد.
نکته اول: طبق بند 2-2 و 5 بخشنامه جدید. رتبه بندی از تاریخ 98/7/1 اساس این شیوه انجام می گردد و ضوابط ارتقای شغلی قبلی (موضوع بخشنامه 55588/200 تاریخ 1389/10/27کان لم یکن خواهد شد.
حال سوال اینجاست تکلیف کسانی که طبق شیوه نامه قبلی، از مهر امسال به بعد مشمول رتبه از مقدماتی تا عالی می شده اند یا پس از سال ها انتظار در شرف دریافت آن بوده اند، چیست جهت اطلاع بهتر از موضوع مثالی ارائه می گردد:
معلمی در 98/7/2 یعنی تنها یک روز پس از اجرای طرح جدید و، اما پس از 6 سال، منتظر صدور حکم رتبه خود طبق شیوه نامه قبلی است. است، ولی طبق بخشنامه جدید که اعلام نموده بخشنامه قبلی لغو می باشد، از دریافت آن رتبه محروم می گردد و می بایست پس از چند سال به آن رتبه برسد یعنی طبق شیوه قبلی مثلا قرار بوده در آبان 500 هزار تومان حکم رتبه جدید ارشد، خبره با عالی اعمال گردد، آن را حذف نموده و به جای آن یک حکم 500 هزار تومانی رتبه بندی می زنند! و رتبه ای که اکنون باید بدهند را پس از چند سال توقف داده گردد؟ در یک جیب پول رتبه بندی گذاشته می گردد و از جیب دیگر با ندادن رتبه جدید (که موعد آن برای بسیاری از همکاران پس از چندین سال فرا رسیده)، همان مبلغ حذف و برداشته می گرددا؟! خب پس چه فرقی کرد؟ چه رتبه بندی رخ داده؟ آیا این جز تضییع حق و بی انگیزه کردن معلم است؟
نکته دوم: قرار دادن دو سال سابقه تجربی برای رتبه
مقدماتی یعنی 1 که شامل رتبه بندی شوند که تعیین نیست بر چه پایه و اساسی هست و چرا برای قرار دریافت در رتبه بندی دو سال سابقه ضروری است و به نوعی تبعیض واضح و تعیین است.
نکته سوم: حذف امتیاز تعجیل در ارتقای رتبه، به واسطه خدمت در مناطق محروم و نادیده دریافت زحمات همکاران شاغل در این مناطق است. این کار باعث عدم تمایل معلمان با سابقه و با تجربه برای خدمت در این مناطق می گردد و موجب تبعیض در عدالت آموزشی برای دانش آموزان مناطق محروم می گردد.
نکته چهارم: درباره عدم اجرای این طرح برای همکاران زحمت کش اداری هست که از مهر 99 مشمول این طرح نمی گردند و باید ادارات را در آن موقع خالی از نیروی با تجربه و کار آمد تصور کرد.
در سرانجام اگر قرار است طرح رتبه بندی کمکی به معیشت فرهنگیان نماید، می بایست اجرای بخشنامه 200/55588 به تاریخ 1389/10/27 همچون گذشته ادامه داشته باشد. به اینکه با اجرای طرح رتبه بندی همه مزایای آن بخشنامه لغو گردد و بخشنامه رتبه بندی می بایست به صورت جدا از بخشنامه یاد شده اجرا گردد.
با احترام و با امید به پیگیری جنابعالی
جمعی از فرهنگیان سراسر کشور
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان