لزوم توجه به سلامت اجتماعی نانوایان

به گزارش آسمان فارس، پژوهشگران با آنالیز سلامت اجتماعی نانوایان، عنوان کردند که این قشر از جامعه احتیاج به توجه بیشتری در حوزه سلامت اجتماعی دارند.

لزوم توجه به سلامت اجتماعی نانوایان

به گزارش خبرنگاران، مفهوم سلامتی بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت دارای سه بُعد جسمی، ذهنی و روانی است. تا کنون ابعاد سلامت جسمی و روانی بسیار مورد توجه قرار گرفته اند؛ اما بعد اجتماعی احتیاج به توجه بیشتری دارد.

منظور از سلامت اجتماعی، ارزیابی و شناخت فرد از چگونگی عملکردش در اجتماع و کیفیت روابطش با افراد دیگر، نزدیکان و گروه های اجتماعی است. سلامت اجتماعی در هفت مولفه تعامل اجتماعی، مسئولیت پذیری اجتماعی، وظیفه شناسی، نگرش به جامعه، همدلی، روابط خانوادگی و مشارکت اجتماعی آنالیز می گردد.

با توجه به اهمیت سلامت اجتماعی، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با انجام مطالعه ای سلامت اجتماعی نانوایان را مورد آنالیز قرار دادند. چرا که شاغلان نانوایی در عین اینکه در بطن جامعه حضور دارند، اما به نحوی از بطن جامعه جدا هستند. این قشر از جامعه به دلیل ساعات کاری متناوب، منتشر بین ساعات اولیه صبح تا پاسی از شب، تعامل زیادی با دیگران ندارند.

این مطالعه به صورت مقطعی از مهرماه تا اسفندماه 1396 انجام شد و پژوهشگران 469 نفر از نانوایان شاغل در نانوایی های سنتی شهر اصفهان را با استفاده از پرسش نامه مورد آنالیز قرار دادند.

نتایج به دست آمده از این آنالیز نشان داد که سطح نمره سلامت اجتماعی اغلب نانوایان مورد آنالیز در حد ضعیف است.

پژوهشگران این مطالعه می گویند: به نظر می رسد این نوع شغل و سطح ارتباطی-تعاملی آن با اجتماع باعث می گردد فرد حالتی از انزوای اجتماعی پیدا نموده و گاهی خود را جدای از اجتماع احساس کند.

در این مطالعه تعیین شد که بین سن و سابقه نانوایان و سلامت اجتماعی آن ها، رابطه مثبتی وجود دارد و با بالا رفتن سن و سابقه آن ها، سلامت اجتماعی آن ها افزایش می یابد.

همچنین عنوان شد که سلامت اجتماعی افراد متاهل و افراد با شرایط درآمد متوسط بیشتر از افراد مجرد و افراد با شرایط درآمد پایین است.

پژوهشگران این مطالعه پیشنهاد می نمایند مداخلاتی مثل باز طراحی محیط کاری انجام گردد تا سطح تعامل نانوایان و مردم همزمان با رعایت بهداشت مواد غذایی افزایش یابد. همچنین اجرای برنامه های افزایش دهنده فعالیت های اجتماعی برای نانوایان انجام گردد.

این محققان معتقدند که بهبود فضای کسب وکار نانوایان به وسیله پیگیری های سیاسی-اجتماعی جهت افزایش درآمد آن ها و کاهش اقدامات تعزیری-تنبیهی ارگان های دولتی، احتمالا باعث ارتقای سطح بهزیستی اجتماعی نانوایان می گردد.

در این تحقیق پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از جمله؛ سید هاشم ابوترابی؛ کارشناس ارشد رفاه اجتماعی، مصطفی امینی رارانی؛ دکتری سیاست گذاری سلامت، مهدی نصرت آبادی؛ استادیار سلامت و رفاه اجتماعی و مریم میرلوحی؛ دانشیار علوم تغذیه، مشارکت داشتند.

یافته های این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان آنالیز اپیدمیولوژیک شرایط سلامت اجتماعی نانوایان شهر اصفهان و عوامل مرتبط با آن در فصل نامه سلامت کار ایران، منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 فروردین 1400 بروزرسانی: 12 فروردین 1400 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1521

به "لزوم توجه به سلامت اجتماعی نانوایان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم توجه به سلامت اجتماعی نانوایان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید