طرز تهیه شیرینی کنجدی نرم و پفکی؛ مناسب عید

به گزارش آسمان فارس، شیرینی کنجدی یکی از انواع شیرینی عید نوروز است. یعنی پخت و مصرف آن در ایام عید رایج است. شیرینی کنجدی بافتی نرم و لطیف و کیک مانند دارد و طعم شیرینی آن ملایم است. روی شیرینی کنجدی با کنجد پوشیده شده است و برای میان وعده و عصرانه به همراهی چای، به خصوص برای بچه ها مناسب است. تهیه شیرینی کنجدی پیچیدگی خاصی ندارد و با استفاده از تخم مرغ و آرد و شکر و ماست می توان آن را تهیه کرد. از این شیرینی می توان به عنوان صبحانه در کنار یک لیوان شیر نیز استفاده کرد. در مجله اینترنتی خبرنگاران به آموزش شیرینی کنجدی که در اصل نوعی کلوچه است، میپردازیم.

طرز تهیه شیرینی کنجدی نرم و پفکی؛ مناسب عید
مواد لازم کلوچه کنجدی
تخم مرغ درشت2 عدد
پودر شکر1 پیمانه
آرد سفید3 پیمانه
روغن مایعسه چهارم پیمانه
ماست شیرین3 قاشق غذاخوری
بکینگ پودر1 قاشق غذاخوری سر صاف
پودر هلنصف قاشق غذاخوری
وانیلیک چهارم قاشق چایخوری
نمک1 پنس یا نوک قاشق چایخوری
کنجدبه میزان لازم

1- ابتدا تخم مرغ و پودر شکر الک شده و وانیل رو داخل ظرفی مخلوط کنید و حدود پنج دقیقه با دور تند همزن بزنید تا کاملا کرم رنگ و پفکی بشه.

2- روغن مایع رو به مواد اضافه کنید و در حد مخلوط شدن با دور کند همزن مخلوط کنید. بکینگ پودر رو به ماست اضافه کنید.

3- کاملا مخلوط کنید و کمی صبر کنید تا پف کنه و حباب هایی روش ظاهر بشه بعد اون رو به مخلوط تخم مرغ اضافه کنید.

4- با دور کند همزن در حد مخلوط شدن هم بزنید و بعد پودر هل رو به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط بشه. آرد رو سه بار الک کنید و همراه نمک به مواد اضافه کنید.

5- با دور کند همزن در حدی که مخلوط بشن هم بزنید در نهایت غلظت مواد آماده شده سفت از مایه کیک هست، روی ظرف رو با سلفون به خوبی بپوشونید و یا مایه رو داخل ظرف در دار بریزین و حدود نیم ساعت داخل فریزر قرار بدین (یا اگه عجله ندارین دو الی سه ساعت داخل یخچال بذارین). بعد از طی این زمان ظرف رو از فریزر خارج کنید و دستتون رو با روغن مایع به خوبی چرب کنید و از مواد به میزان یک گردوی بزرگ بردارین و داخل دستتون شکل بدین و گرد کنید.

6- بعد قسمت رویی اون رو داخل کنجد بغلطونید و با فاصله داخل سینی فر که با کاغذ روغنی پوشیده شده قرار بدین (نیازی به چرب کردن کاغذ روغنی نیست)

فر رو از قبل با دمای صد و هفتاد درجه سانتی گراد روشن کنید تا گرم بشه و سینی فر رو به مدت حدودی بیست دقیقه داخل فر بذارید این زمان تقریبی هست و در فرهای مختلف ممکنه کم یا زیاد بشه وقتی که کناره های کلوچه طلایی رنگ شد میتونید از فر خارج کنید و توجه داشته باشید که اگه بیش از میزان داخل فر بمونه خشک میشه و بافت نرم خودش رو از دست میده ، اگه دوست داشتید روی کلوچه هم طلایی بشه میتونید اواخر پخت گریل رو روشن کنید ولی این کار اختیاریه.

7- بعد از اینکه از فر خارج کردین اجازه بدین کاملا خنک بشه و از حرارت بیفته و بعد حتما داخل ظرف در بسته نگه داری کنید چون در فضای محیط خشک میشه.

نکات کلیدی در طرز تهیه کلوچه کنجدی:

  • کلوچه ها رو حتما با فاصله از هم و از دیواره سینی قرار بدین چون پهن میشن و پف میکنن و بهم میچسبن و ظاهرشون خراب میشه.
  • به جز شکل گرد میتونید کلوچه ها رو به شکل بیضی فرم بدین و یا به همین صورت گرد که داخل سینی چیدین با ماسوره ساده وسطش رو خالی کنید تا شکل دونات بشه.
  • سعی کنید میزان موادی که برمیدارین و گرد میکنید یکسان و هم میزان باشه تا ضخامت یکسانی داشته باشن و داخل فر پخت یکسانی داشته باشن اگه ضخامت و میزان کلوچه ها یکی نباشه ممکنه یکی از اونها داخل فر کاملا بپزه و طلایی بشه و بعدی هنوز نپخته باشه و بعلاوه کلوچه ها رو خیلی کوچیک و نازک نکنید چون بعد از خنک شدن خشک میشه.
  • بعد از اضافه کردن آرد به مواد از اضافه کردن بیش از حد مواد پرهیز کنید چون باعث سفت شدن کلوچه میشه.
  • اگه بعد از اضافه کردن بکینگ پودر به ماست تغییر شکل ایجاد نشد و پف نکرد یعنی تاریخ مصرف بکینگ پودر گذشته و کهنه شده و کارایی نداره بهتره از بکینگ پودر تازه بهره ببرید.
  • تا قبل از خنک شدن کامل کلوچه اونها رو روی هم نچینید چون باعث خمیر شدن کلوچه میشه.
  • اگه میزان سینی فر شما کوچیکه بهتره از دو تا سینی بهره ببرید و اگه در دسترس نبود قبل از پخت سری تازه کلوچه ها سینی رو خنک کنید و کاغذ روغنی رو تعویض کنید چون سینی داغ باعث بد شکل شدن کلوچه ها میشه و کلوچه ها فرم خودشون رو از دست میدن.
  • با توجه به میزان ای که برای کلوچه در نظر میگیرید تعداد متفاوته با میزان ای که من درست کردم حدود شانزده عدد کلوچه کنجدی حاصل شد.
  • بعد از اینکه کلوچه ها پف کردن و پخته شدن و زمانی که منتظر طلایی شدن کلوچه ها هستین اگه دیدین بر خلاف ردیف جلو کلوچه های ردیف عقب طلایی شده یعنی حرارت قسمت عقب فر بیشتره و بهتره سینی رو داخل فر بچرخونید.
  • برای پخت کلوچه بهتره از سینی رنگ روشن بهره ببرید چون سینی های رنگ تیره حرارت رو به خودشون جذب میکنن و باعث تیره شدن قسمت زیری کلوچه میشن اما سینی های رنگ روشن باعث میشن کلوچه های شما زود داغ نشده و خشک نشن.
  • سرد کردن مواد کلوچه باعث میشه حالت چسبناک مواد کم بشه و بعلاوه از وا رفتن کلوچه و پهن شدن بیش از حد جلوگیری میکنه و با سرد کردن مواد طعم ها هم بیشتر به خورد هم میرن.

طرز تهیه شیرینی کنجدی شکلاتی

اگر از کسانی هستید که به طعم شکلات علاقه و وابستگی خاصی دارید می توانید شیرینی کنجدی را به صورت شکلاتی تهیه کنید. برای تهیه شیرینی کنجدی شکلاتی کافی است همین مراحل را تکرار کنید. با این تفاوت که در مواد اولیه به میزان یک قاشق پودر کاکائو نیز داشته باشید و در مرحله 4ام به همراه آرد و نمک به مواد اضافه کنید.

امیدوارم از آموزش راضی باشین این کلوچه خوشمزه رو درست کنید و کنار یک فنجان چای میل کنید و لذت ببرید. برای مشاهده شیرینی های دیگر در خبرنگاران بلاگ به کیک و شیرینی سری بزنید. چانچه به دسرهای خوشمزه نیز علاقه دارید به قسمت انواع دسرها بروید.

منبع: اُکالا
انتشار: 26 آذر 1400 بروزرسانی: 26 آذر 1400 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1824

به "طرز تهیه شیرینی کنجدی نرم و پفکی؛ مناسب عید" امتیاز دهید

2 کاربر به "طرز تهیه شیرینی کنجدی نرم و پفکی؛ مناسب عید" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شیرینی کنجدی نرم و پفکی؛ مناسب عید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید