ساختمان شهرداری، معروف ترین نماد شهر استکهلم

به گزارش آسمان فارس، در قرون وسطی، شهرداری استکهلم در میدان اصلی محله قدیمی قرار داشت. در سال 1732 شهرداری به کاخ بونده در مرز محله قدیمی منتقل شد. در اوایل قرن 20 احتیاج به ساختمانی مدرن تر و عظیم تر برای شهرداری کاملاً حس می شد.

ساختمان شهرداری، معروف ترین نماد شهر استکهلم

جهت دریافت خدمات طرح محوطه سازی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین خدمات طراحی و اجرای محوطه سازی و حیاط سازی می‌باشد.

محوطه ای زیبا در کنار کرانه خلیج کوچک ریدارفیاردِن (Riddarfjärden) در کونگز هولمن (Kungsholmen) برای بنای جدید انتخاب شد. اینجا قبلاً محل یک آسیاب بخار بود که در سال 1878 در شعله های آتش سوخت.

اغلب ساختمان شهرداری استکهلم را به عنوان شاهکاری از رومانتیسیسم ملی سوئد، یک سازه مدرن با ریشه های بومی می شناسند. معمار بنا البته تا حدی تحت تأثیر معماری ایتالیایی بود. در ساخت بنای شهرداری حدود 8 میلیون آجر قرمز تیره استفاده شد.

پروژه ساخت در سال 1911 شروع شد و حدود 12 سال بعد به اتمام رسید و هزینه ای معادل سه برابر مبلغ تخمین زده شده در بر داشت. نقشه ساختمان از دو حیاط داخلی عظیم، یکی سرپوشیده و یکی رو باز تشکیل شده که دومی به وسیله یک طاق گرد عظیم قابل دسترس است. یک ردیف ستون به سبک رنسانس ایتالیا حیاط را از باغ جدا می نماید.

ساختمان شهرداری با تندیس ها و نقاشی های متعددی از چهره های افسانه ای و صحنه هایی از تاریخ سوئد تزئین شده است. برای سال های زیادی این بنا به روی معماری سازه های شهری تأثیر می گذاشت. این اثرگذاری را می شد حتی در خارج از اسکاندیناوی نیز مشاهده کرد.

برج آجری

برج 106 متری ناقوس ساختمان شهرداری، به عنوان یک چراغ دریایی عمل می نموده است. کسانی که 365 پله آن را بالا بروند نماهای شگفت انگیزی از استکهلم و به ویژه محله قدیمی را خواهند دید. بالای این برج بادنمایی با سه تاج وجود دارد که نماد ملی سوئد است. در داخل برج، موزه برج را پیدا خواهید کرد که مدل بیشتر تندیس های داخل ساختمان شهرداری را به نمایش می گذارد. برج و موزه اش در طی تابستان باز هستند. در پایین برج هم مقبره مؤسس افسانه ای استکهلم را خواهید دید.

فضای داخلی

معمار مسئول طراحی بنا، بهترین مجسمه سازان عصر خود را برای تزئین ساختمان به کار گرفت. این مقوله نه تنها در نمای خارجی و تندیس ها که در فضای داخلی با موزاییک کاری و نقاشی های دیواری تالارهای مجلل نیز به چشم می خورد. تالار شورا یک سقف چوبی نقاشی شده دارد که از معماری وایکینگ ها الهام گرفته شده است.

تالار آبی با کف پوش موزاییکی زیبا و پلکان شگفت انگیزش مخصوص ضیافت های مهم می باشد. مراسم جایزه نوبل نیز هر ساله 10 دسامبر در این قسمت برگزار می گردد. بر خلاف نام تالار، از رنگ آبی خبری نیست. در نقشه های اصلی، قرار بود دیوارها را با کاشی های آبی تزئین نمایند اما معمار ناظر علاقه خاصی به آجرهای قرمز تیره داشت و نظرش در خصوص نقشه ها عوض شد.

معروف ترین تالار اما تالار طلایی است. دیوارهای آن به سبک باشکوه موزاییک های بیزانسی تزئین شده و نام طلایی از آن رو انتخاب شد که هنرمند از 10 کیلو طلا برای ساخت موزاییک ها استفاده نموده بود.

تراس زیبای ساختمان

تراس ساختمان شهرداری رو به دریاچه مالارن (Mälaren)، با دو آب نمای زیبای گرانیتی و مجسمه های متعدد در هر طرف پله های سمت دریاچه تزئین شده است. دو تندیس زن و مرد به نمادی از پایکوبی و آواز در این بین دیده می شوند.

در میان مجسمه ها، چهره های معروف تاریخ سوئد را نیز می توان مشاهده کرد. در یک گوشه تراس بر روی ستونی عظیم می توانید تندیس مبارز آزادی خواه قرن 15 و قهرمان ملی، اِنگلبرک انگلبرکسون (Engelbrekt Engelbrektsson) را پیدا کرد. این مجسمه از دور دست ها هم دیده می گردد.

منبع: گردشبان
انتشار: 17 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 890

به "ساختمان شهرداری، معروف ترین نماد شهر استکهلم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساختمان شهرداری، معروف ترین نماد شهر استکهلم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید