ریشه تفکر گرانی بلیت مترو کجاست ؟

به گزارش آسمان فارس، خبرگزاری خبرنگاران- در حالی زمزمه افزایش نرخ بلیت مترو شنیده می گردد که گرانی ها بیداد می نماید و در میان اعضای شورای شهر نظرها برای افزایش قیمت متفاوت است.

ریشه تفکر گرانی بلیت مترو کجاست ؟

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، موضوع گرانی های هر روزه و افزایش قیمت ها حالا به سمت افزایش قیمت بلیت مترو تغییر جهت داده و آن را هدف قرار داده است که متولیان امر دلایل خود را برای این افزایش قیمت دارند . سیدمناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران اخیرا اعلام نموده که قیمت تمام شده بلیت مترو 15هزار تومان است که یا باید قیمت واقعی بلیت را از مردم بگیریم که دولت مخالف آن است یا باید جبران گردد و در بودجه سنواتی دولت سهمی برای توسعه مترو در نظر گرفته گردداو گفته است : ما نمی گوییم مردم 15 هزار تومان بدهند اما می توان 5 هزار تومان از آنها گرفت.

اما رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه موافق افزایش نرخ کرایه مترو و اتوبوس در شرایط کنونی نیستم، گفت که خسارت مالی ناوگان حمل و نقل عمومی را باید دولت بپردازد.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران درباره موضوع افزایش نرخ کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: هنوز طرح یا لایحه ای در این زمینه به شورای شهر ارائه نشده است که اعضای شورا آنالیز های لازم را در این زمینه انجام دهند.

وی اضافه نمود: به نظرم، کسی در شورای شهر موافق افزایش نرخ کرایه های حمل و نقل نیست و شهروندان نگران نباشند.

رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد: ناوگان حمل و نقل عمومی به دلیل شرایط مالی ناشی از کرونا دچار آسیب های زیادی شده ولی جبران این مسائل مالی باید توسط دولت و شهرداری انجام گیرد و اینکه موضوع افزایش نرخ در حال حاضر مطرح گردد اقدام درستی نیست.

هاشمی تأکید کرد: بنده نیز به هیچ عنوان در شرایط کنونی موافق افزایش نرخ کرایه های مترو و اتوبوس نیستم.

باید واقعیت ها را به مردم گفت

از طرفی محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران در این خصوص گفته که به شهروندان حق می دهیم که در شرایط بحرانی کرونا درباره مطرح شدن افزایش نرخ بلیت مترو گلایه نمایند ولی نمی توان واقعیت ها را نگفت. توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و اداره آن احتیاج به منابع مالی دارد که به دلیل مسائل ارزی مسائلی در این زمینه به وجود آمده است. زمانی که شورای پنجم فعالیت خود را شروع کرد کوشش کردیم ساختمان بهشت را به ساختمان شهرداری تبدیل کنیم و به جای فکر کردن به پاستور احتیاج شهر تهران را تأمین کنیم که توسعه حمل و نقل عمومی نخستین احتیاجهای پایتخت محسوب می گردد.

ما باید این پیغام را به دولت، مجلس و افکار عمومی بدهیم که واقعیت قیمت تمام شده بلیت مترو 15 هزار تومان است سه سال پیش من نیز در خصوص قیمت واقعی بلیت مترو و اتوبوس صحبت کردم آن زمان هم نقدهای فراوانی به من وارد شد ولی به هر حال باید یک قسمت از هزینه را شهروندان یک بخش را دولت از محل صرفه جویی سوخت و یک بخش را شهرداری تأمین کند که در حال حاضر این موضوع بر دوش شهرداری قرار گرفته است.

حدود یک میلیون مسافر در روز اگر با مترو تردد نمایند در واقع شهرداری روزانه 100 میلیارد تومان سوبسید بلیت مترو پرداخت نموده است که این قضیه از بهره بانکی و یا فروش دارایی ها توسط شهرداری باید تأمین گردد. از طرفی نیز دو بانک اوراق قرضه را که مربوط به شهرداری است بلوکه نموده و تأمین اجتماعی می گوید بدهی های مربوط به دوران قالیباف را ما باید بپردازیم و 70 میلیارد تومان ماهانه بدهیم و به دلیل اینکه ما این اقدام را انجام نداده ایم بانک رفاه حساب و اوراق قرضه را وصول ننموده است و آیا مردم نباید این واقعیت ها را بدانند؟!

این در حالی است که درآمد شهرداری نصف شده ولی هزینه ها دو برابر است. آیا جسارت غیر از این مسأله است که در چنین شرایط مالی اقدامات گسترده توسط شهرداری صورت بگیرد باید منصف بود و به نیروهای شهرداری خدا قوت گفت نه اینکه آنها را در معرض داوری غیرمنصفانه قرار دهیم.

دولت طی 10 سال گذشته در بودجه خود ریالی پرداخت نموده است ؟

از سوی دیگر سید مناف هاشمی صبح امروز در برنامه تلویزیونی چاپ اول از احتیاجهای حمل ونقل عمومی و میزان مشارکت دولت ، شهرداری و مردم گفت.معاون حمل ونقل ترافیک با بیان اینکه تهران بالغ بر 5700 دستگاه اتوبوس و بالغ بر 1507 قطار مترو و قریب به 80 هزار دستگاه تاکسی دارد که باید نگاهی هم به شرایط فرسودگی ناوگان داشت گفت: در حوزه مترو 400 دستگاه قطار ما احتیاجمند اورهال بوده ، در حوزه اتوبوسرانی نزدیک به 60 درصد ناوگان فرسوده است و تنها 40 درصد ناوگان را میتوان تا 5 سال آینده استفاده کرد.

هاشمی در ادامه با بیان اینکه قریب به 40 هزار دستگاه تاکسی شهر تهران نیز نیارمند نوسازی است تاکید نمود: شرایط ناوگان حمل ونقل عمومی پایتخت به لحاظ فرسودگی اصلا مطلوب نیست با این تفاصیل روزهای کرونا را به وضغیت موجود اضافه کنید.

وی گفت: طی ماه های کرونا درآمد شهرداری تهران از محل حمل ونقل عمومی کاهش چشمگیری داشته اما در عین حال کوشش کردیم فاصله گذاری اجتماعی را در ناوگان عمومی شهر اعمال کنیم.

معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه توسعه و نوسازی ناوگان عمومی پایتخت احتیاجمند منابع مالی است گفت: در حال حاضر 250 کیلومتر مترو داریم که باید به 500 کیلومتر برسد که با توجه به عدم حمایت دولت در تامین منابع و البته قیمت تمام شده مترو و اتوبوس که مردم باید پرداخت میکردند، این امر محقق نشده است.

به گفته هاشمی هر کیلومتر مترو هزار میلیارد تومان هزینه دارد و به عبارتی مترو تهران به 250 هزار میلیارد تومان منابع مالی جهت تکمیل احتیاج دارد این در حالیست که کجا دولت طی 10 سال گذشته در بودجه خود ریالی را برای حمل ونقل عمومی در نظر گرفته و پرداخت نموده است ؟

وی ادامه داد:در حوزه اتوبوسرانی حداقل به 10 هزار اتوبوس در برنامه 10 ساله تهران احتیاجمندیم به عبارتی دیگر ناوگان عمومی پایتخت برای نوسازی(طی 10 سال آینده) به 300 هزار میلیارد تومان منابع مالی احتیاج دارد که اگر بخواهیم این برنامه را محقق کنیم باید سالانه 30 هزار میلیارد تومان منابع مالی تامین گردد.

هاشمی در پاسخ به اینکه چرا تا به امروز نوسازی ناوگان عمومی محقق نشده است به تجربه جهانی توسعه حمل ونقل اشاره نمود و گفت : دولت ، شهرداری و مردم سه اهرم همراه با هم هستند که در توسعه و نوسازی ناوگان عمومی حرکت می نمایند.

هاشمی معتقد است شهرداری تهران یک نهاد عمومی غیر دولتی است و اگر یک مدیر نتواند درآمد زایی کند؟ ماندن و نماندنش بی مفهوم بوده و بی خاصیت است بر اساس تجربه 30 ساله عرض میکنم ، نمیگویم همه بار بر دوش دولت بلکه معتقدم یک سوم دولت ، یک سوم شهرداری و یک سوم شهروندان در این زمینه سهم دارند.

معاون شهردار تهران توضیح داد: قیمت تمام شده بلیت مترو 15 هزار تومان است یا باید قیمت واقعی بلیت را از مردم بگیریم که دولت مخالف آن است یا باید جبران گردد و در بودجه سنواتی دولت سهمی برای توسعه مترو در نظر گرفته گردد ، ما نمی گوییم مردم 15 هزار تومان بدهند اما می توان 5 هزار تومان از آنها گرفت.

به گفته هاشمی امروز شهروندی اگر بخواهد از منطقه یک به 22 تهران با اسنپ یا تاکسی دربست برود باید 50 هزار تومان بپردازد اما با مترو و اتوبوس با هزار یا 1250 تومان این راستا را طی می نماید.

وی با تاکید بر اینکه حمل ونقل عمومی دغدغه شهرداری تهران است گفت : 60 درصد بودجه شهرداری تهران به حمل ونقل عمومی اختصاص دارد که بخش اعظمی از آن محقق میگردد .لذا بر فرض که 12 هزار میلیارد تومان از بودجه اختصاص یافته شهرداری تهران محقق گردد به همین میزان نیز باید دولت بپردازد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار کرد: بیشتر مسافران ما از قشر متوسط و ضعیف جامعه هستند بنده میگویم 60 درصد بودجه شهرداری به حمل و نقل اختصاص یافته است، دولت هم 12 هزار میلیارد تومان به حمل و نقل اختصاص دهد و مردم هم 2 هزار تومان پول بلیط بدهند، می توانیم حمل و نقل را رونق دهیم.

هاشمی در انتها یادآور شد: در طول 8 ماه گذشته وظیفه دولت، شهرداری و مردم را گوشزد کردیم؛ اگر این 3 بخش پای کار بیایند و سالی 15 هزار میلیارد تومان به توسعه مترو و اتوبوس تهران اختصاص یابد طی 20 سال حمل و نقل عمومی تهران سامان می یابد.

دولت یاری نکند ناوگان اتوبوسرانی پایتخت سال 1400 زمین گیر می گردد

اما مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز با تأکید بر ضرورت حمایت دولت از حمل و نقل عمومی گفت: برقراری سرویس حمل و نقل عمومی، وظیفه ای حاکمیتی است و این دولت ها هستند که هزینه های ناوگان حمل و نقل شهری را می پردازند و برای جابه جایی شهروندان یارانه می دهند.

مهندس محمود ترفع با تشبیه منابع تأمین هزینه های ناوگان حمل و نقل عمومی به سه ضلع مثلث اضافه نمود: یک ضلع این مثلث، مدیریت شهری است که با وجود مسائل و مسائل ناشی از کاهش منابع درآمدی شهرداری تهران، به تمام تعهدات خود عمل نموده است.

وی از دولت به عنوان ضلع دوم این مثلث نام برد و گفت: دولت نه تنها به تعهدات خود در زمینه تأمین 82 و نیم درصد از هزینه خرید اتوبوس نو برای ناوگان اتوبوس های فرسوده تهران عمل ننموده است، بلکه سهم یک سومی خود از هزینه تمام شده کرایه اتوبوس ها را نیز نپرداخته است.

ترفع، ضلع سوم مثلث مذکور را مردم دانست و تأکید کرد: سهم مسافران از مبلغ کرایه اتوبوس، یک سوم هزینه تمام شده است در صورتی که در حال حاضر، کمتر از 10 درصد این هزینه از مسافران دریافت می گردد و مدیریت شهری نه تنها کل سهم دولت را می پردازد، بلکه بیش از 90 درصد از سهم مسافران را نیز پرداخت می نماید.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با تأکید بر اینکه هنگامی چرخ اتوبوس های شرکت واحد به خوبی می چرخد که چرخه منابع مورد احتیاج برای نوسازی ناوگان و حرکت اتوبوس های موجود تأمین گردد و هر ضلع این مثلث سهم خود را پرداخت نمایند، اعلام کرد: در صورت ادامه وضع موجود، ناوگان اتوبوسرانی پایتخت بیش از این دوام نمی آورد و اگر سال جاری را با همه سختی ها و مسائل موجود به انتها برسانیم، سال آینده زمین گیر خواهد شد.

به هر حال اینکه هر زمان دولت و نهادها کوتاهی کردند باید مردم تاوان آنها را بدهند یک عادت شده است و نباید این عادت ادامه یابد و ضروری است تجدید نظر جدی در این رابطه گردد و مسئولان دولتی به انحاء مختلف این مشکل چندین ساله را حل نمایند تا بیشتر از این بار سنگین مسائل روی دوش ملت نباشد .

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 8 دی 1399 بروزرسانی: 8 دی 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1342

به "ریشه تفکر گرانی بلیت مترو کجاست ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریشه تفکر گرانی بلیت مترو کجاست ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید