چرا فروش آنلاین بلیت اتوبوس متوقف و محدود شد؟

به گزارش آسمان فارس، ایسنا/ بدنبال آخرین اخبار بدست رسیده، این پرسش مطرح می شود که چرا فروش آنلاین بلیت اتوبوس متوقف و محدود شد؟

چرا فروش آنلاین بلیت اتوبوس متوقف و محدود شد؟

جمعی از کسب و کارهای آنلاین سفر در اعتراض به کاهش دستوری کارمزد از شرکتهای آنلاین فعال در فروش بلیت اتوبوس و ایجاد انحصار و محدود و مسدودسازی خدمات از توقف و محدود کردن فروش آنلاین بلیت اتوبوس از مبدأ تهران تا اطلاع ثانوی خبر دادند.

آنالیز ها براساس مقاله چرا فروش آنلاین بلیت اتوبوس متوقف و محدود شد؟ نشان می دهند فروش آنلاین بلیت اتوبوس پس از یک روز توقف کامل، درحال حاضر به صورت محدود در این پلتفرم ها ادامه دارد. یکی از این کسب و کارهای آنلاین سفر شرح می دهد: فروش بلیت اتوبوس از مبدأ تهران متوقف شده و فقط بلیت دو شرکت اتوبوسرانی به صورت محدود عرضه می گردد؛ چرا که این دو شرکت مسافربری به رویه دستوری انجمن صنفی شرکتهای مسافربری معترض هستند و با حذف واسطه و حفظ شرایط قبلی، فروش مستقیم بلیت به این پلتفرم ها را ادامه می دهند. ما هم به عنوان کسب و کار آنلاین با قطع فروش بلیت اتوبوس سایر شرکتها از مبدأ تهران، فعلا و فقط بلیت اتوبوس های این دو شرکت را می فروشیم.

انجمن شرکتهای مسافربری در 20 دی 1400 به شرکتهای مسافربری و آژانس ها اطلاع داده که پورسانت یا کارمزد فروش اینترنتی بلیت را به دو درصد کاهش داده است، درحالیکه بعضی از کسب و کارهای آنلاین گفته اند مبلغ کارمزد قبلا سه تا پنج درصد بوده و با وضع نو و کاهش کارمزد و با وجود هزینه های پشتیبانی و خدمات و ضررهای مالی گاه و بیگاه، فروش اینترنتی بلیت اتوبوس جذابیتی نمی تواند داشته باشد.

درحالیکه بعضی از این کسب و کارهای آنلاین معتقدند این اقدام انجمن صنفی شرکتهای مسافربری، نوعی انحصارگیری و بازی در زمین واسطه ها است، اما احمد نوذری، رئیس کانون انجمن های صنفی شرکتهای حمل و نقل مسافر گفت که شرکتهای فروش آنلاین از هر بلیت اتوبوس تا پنج درصد سود دریافت می نمایند که فشار زیادی را به شرکتهای حمل و نقل وارد می نماید و برای همین در ابلاغیه نو، تصمیم گرفته شد این کارمزد به دو درصد کاهش پیدا کند.

او این مطلب را هم اضافه نمود که قیمت اتوبوس تا 10 میلیارد تومان افزایش یافته و هزینه های شرکتهای حمل و نقل به شدت زیاد شده است.

اکنون سه کسب وکار آنلاین سفر که مدعی اند بیش از 70 درصد بازار فروش آنلاین بلیت اتوبوس را در اختیار دارند، با انتشار بیانیه ای در اعتراض به این تصمیم اعلام کردند: در روزگار سخت مالی و شرایط نگران نماینده همه گیری کرونا، کسب و کارهای آنلاین نقشی جدی در تسهیل و تسریع ارائه خدمات و کاهش دغدغه مردم عزیز کشورمان داشته اند و در این سالها با ارائه راهکارهای ابتکاری و کم هزینه، پیشران توسعه صنعت حمل و نقل بوده اند.

حال، اما اقلیتی بار دیگر نقش آفرین شده و در اقدامی بی سابقه، با ترجیح منافع سنتی صنفی بر منافع جامعه، تصمیم به محدود کردن فروش اینترنتی بلیت اتوبوس های بین شهری گرفته اند تا در آستانه سفرهای نوروزی منتظر بازگشت به روزگار بازار سیاه بلیت اتوبوس و سردرگمی مردم باشیم. تصمیمی که این روزها به نام حمایت از حقوق مسافران و شرکتهای مسافربری از سوی انجمن صنفی شرکتهای اتوبوسرانی ابلاغ شد، ما کسب و کارهای آنلاین را در کنار عموم جامعه و شرکتهای ارائه دهنده خدمات بطور جدی نگران آینده خدمات حمل و نقل اتوبوسی نموده است.

کاهش دستوری، بدون توجیه و بیش از 50 درصدی کارمزد فروش محصولات از کسب و کارهای آنلاین این حوزه شامل اشکالات متعددی است که در روزهای اخیر به وسیله کارشناسان مختلف از زوایای بسیاری آنالیز شد، اما دوباره ضروری است تاکید کنیم که این اقدام بی هیچ تردیدی، نه به نفع مردم و نه به نفع صنعت حمل و نقل و تدوین نمایندگان آن خواهد بود، چرا که صدمات و خسارات این طرح به جامعه و کسب و کارهای بومی به مراتب بیشتر از یاری به آنهاست.

بعضی ایرادات وارده به طرح فوق

1- ضررده بودن فعالیت آنلاین در این رده محصول و عدم تمایل شرکتها به خدمت رسانی ذیل این شرایط (با توجه به این نکته که تمام هزینه های پشتیبانی مسافر برعهده شرکتهای آنلاین ارائه نماینده این خدمات است.)

2- نبود هیچ راه جایگزین برای خدمت رسانی آنلاین در شرایط فعلی و سردرگمی در بازار بلیت اتوبوس

3- محدودیت در تهیه بلیت آنلاین، بازگشت ازدحام به ترمینال ها، افزایش مسائل کنترلی و بالا رفتن خطر ابتلا به بیماری کرونا

4- مهیا شدن بستر برای فساد در تهیه بلیت، از جمله خرید با رابطه، پشت پرده و بدون شفافیت. افزایش دلالی و درنتیجه افزایش نارضایتی مردم

5- آسیب مالی به شرکتهای مسافربری

امضانمایندگان این بیانیه صریحا اعلام می نمایند که رشد و توسعه در فضای رقابت ایجاد می گردد و کیفیت خدمات با تسهیل و تنوع انتخاب کاربران بالا می رود. ایجاد انحصار، محدودسازی سرویس دهندگان آنلاین و مسدود کردن خدمات آنان به هیچ وجه به صنعت حمل و نقل جاده ای یاری ننموده و نخواهد نمود. ما با تکیه بر نیروی توانمند انسانی و شناخت داده محور از سلیقه هموطنان، در بستر رقابتی سالم، افق جذب اعتماد کاربران را نقشه راه خود می دانیم، آنچه بی شک بدون احتیاج به مداخلات سلبی میسر بوده و باعث ادامه حرکت در جهت رشد شرکتهای ارائه خدمات فروش اینترنتی بلیت خواهد شد.

در این بین، مهمترین حمایت وزارت و نهادهای سیاست گذار از کسب و کارهای اینترنتی ایران، کاهش دخالت ها، برطرف ده ها مجوز و محدودیت غیرضروری و تغییرات بدون هدف خواهد بود که هر روز در حال تحمیل شدن به این صنعت است. بالاترین سرمایه این گروه اعتماد کاربران و امید همکارانمان است. اینگونه اقدامات سلبی علاوه بر لطمه به اعتماد کاربران، امید نیروی انسانی فعال در این صنعت را کاهش داده و جامعه را دچار تحمل سختی و خطرات جبران ناپذیر خواهد نمود.

در این بیانیه بعلاوه از مراجع تصمیم گیر در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور درخواست شد از تجربه های شکست خورده پیشین درس گرفته و با ورود به این موضوع، از اقداماتی که با منطق دنیای دیجیتال امروزی سازگار نیست، جلوگیری کند.

امضانمایندگان این بیانیه در سرانجام اعلام نموده اند که تا برطرف مسائل ایجاد شده و برای احقاق حقوق مسافران، از فروش آنلاین بلیت اتوبوس (از مبدا تهران) در پلتفرم های خود تا اطلاع ثانوی صرف نظر خواهند کرد. این در حالی است که ما همانند گذشته، آمادگی همه جانبه خود را برای مشورت فنی و یاری به سازمان های ذی صلاح اعلام می کنیم.

با این وجود، نوذری، رئیس کانون انجمن های صنفی شرکتهای حمل و نقل مسافری گفت که این اقدام هیچ تاثیری در خدمات رسانی به مردم ندارد و از بین شش شرکت بزرگ فروش، سه شرکت و بعلاوه سرانجامه ها فروش بلیت را همچنان ادامه می دهند. این درحالی است که آن کسب و کارهای آنلاین سفر معتقدند با توقف فروش آنلاین در سه پلتفرمی که بیش از 70 درصد بازار را پوشش می دهد، نه تنها درگاه فروش اینترنتی بلیت اتوبوس از بین می رود که دوباره مردم به سرانجامه ها روانه خواهند شد، بازار سیاه شکل می گیرد، واسطه ها قدرت پیدا می نمایند و عقب گردی 10 ساله خواهیم داشت.

بحث بر سر کاهش کارمزد فروش بلیت اتوبوس درحالی بین کسب و کارهای آنلاین و انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل مسافری ادامه دارد که قرار نیست ما به ازای کاهش کارمزد فروش آنلاین، قیمت بلیت اتوبوس کمتر گردد، چنانکه رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای چندی پیش حتی با وجود لغو محدودیت های کرونا توضیح داد قرار نیست قیمت بلیت اتوبوس کاهش پیدا کند و این توجیه را آورد که راننده ها در دوران کرونا بخاطر کاهش تعداد مسافر ضرر نموده اند و قیمت بلیت اتوبوس بابت هر نفر کیلومتر پایین تر از هزینه آن است.

منبع: همگردی
انتشار: 12 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1401 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1960

به "چرا فروش آنلاین بلیت اتوبوس متوقف و محدود شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا فروش آنلاین بلیت اتوبوس متوقف و محدود شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید