روسیه نسل بعدی سامانه موقعیت یاب جهانی گلوناس را در مدار قرار داد

به گزارش آسمان فارس، صبح امروز ماهواره نسل بعدی مجموعه گلوناس روسیه توسط موشک سایوز در مدار نهاده شد تا این شبکه موقعیت یاب کامل تر گردد.

روسیه نسل بعدی سامانه موقعیت یاب جهانی گلوناس را در مدار قرار داد

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

این ماهواره ساعت 19:08 ساعت هماهنگ جهانی (22:38 به وقت تهران) سوار بر موشک Soyuz 2-1b با مرحله نهایی فرگت (Fregat) از پایگاه فضایی پلستسک (Plesetsk Cosmodrome) در شمال غربی روسیه به فضا پرتاب شد و حدود 4 ساعت بعد در مدار نهاده شد تا به شبکه گلوناس بپیوندد.

گلوناس (GLONASS) که سرواژه عبارت سامانه ماهواره ای ناوبری جهانی (Global Navigation Satellite System) است، یک سامانه موقعیت یاب سراسری مانند GPS ایالات متحده آمریکا و مجموعه موقعیت یاب گالیله (Galileo) اروپاست. این مجموعه شامل شبکه ای از ماهواره های جداگانه با نام اوراگان (Uragan) به معنای توفند (Hurricane) است.

نخستین ماهواره های اوراگان شبکه گلوناس برای عمر 3 سال طراحی شده بودند و پس از چند سال خراب می شدند اما نسل بعدی که در سال 2001 وارد مدار شد، قابلیت های بیشتر و عمر طولانی تری را دارد و ستون فقرات گلوناس محسوب می گردد که اکنون هم به طور کامل نوسازی شده است.

پرتاب امروز ماهواره نسل سوم Uragan-K با شماره 15L را در مدار قرار داد. این ماهواره ها توسط شرکت روسی ریشتنف (Reshetnev) ساخته شده اند. ماهواره 935 کیلوگرمی پرتاب شده امروز برای عمر 10 سال طراحی شده است.

نیروی این ماهواره ها توسط سلول های خورشیدی تأمین می گردد. همچنین هر ماهواره در مجموعه گلوناس به ساعت سزیمی مجهز است تا زمان دقیق برای سیگنال های خود فراهم کند. این سیگنال ها در باند فرکانسی L منتشر می شوند.

سیگنال های L1و L2 و L3 به ترتیب در فرکانس های حدود 1602 و 1246 و 1202 با فرکانس دقیق از ماهواره به ماهواره منتقل می شوند. این سیگنال ها از مجموعه ای از سیگنال های نظامی و غیر نظامی تشکیل شده است. برای نمونه L1OF یک سیگنال غیرنظامی باز و بدون محدودیت است که به صورت آزاد در دسترس هر کاربر واقع شده است.

پرتاب امروز سایوز در حالی انجام می گردد که در هفته های گذشته نسخه Soyuz 2-1a این موشک مسئول فرستادن فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی بود. امروز موشک Soyuz 2-1b از مرحله آخر Fregat هم استفاده کرد که به ماهواره ها یاری می نماید تا در مدارهای بالاتر یا پیچیده تری نسبت به آنچه وسیله ای اصلی انجام می دهد، مستقر شوند.

در حالی که پیش از این ماهواره های گلوناس با موشک های پروتون در مدار قرار می گرفت، پرتاب امروز دوازدهمین سال و یازدهمین باری است که سایوز این مسؤولیت را بر عهده دارد. پرتاب بعدی سایوز در اواسط ماه نوامبر (اواخر آبان) سه ماهواره ارتباطی Gonets-M را در مدار قرار خواهد داد. انتظار می رود سری بعدی ماهواره های گلوناس هم در دسامبر (آذر) انجام گردد.

  • برخورد صاعقه به موشک سایوز در زمان پرتاب

عکس کاور: یکی از پرتاب های موشک سایوز 2.1b که در سال 2016 از پایگاه فضایی پلستسک اجرا شده است.

Credit: Ministry of Defence of the Russian Federation

منبع: NASA Space Flight

منابع:

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 آذر 1399 بروزرسانی: 5 آذر 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1272

به "روسیه نسل بعدی سامانه موقعیت یاب جهانی گلوناس را در مدار قرار داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسیه نسل بعدی سامانه موقعیت یاب جهانی گلوناس را در مدار قرار داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید