خبرنگاران کاهش صادرات، ارمغان برگزیت برای بریتانیا

به گزارش آسمان فارس، تهران- خبرنگاران- روزنامه گاردین در گزارشی از کاهش 68 درصدی صادرات انگلیس به اتحادیه اروپا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبرداد و نوشت: دلیل کاهش بهت آور صادرات، مسائل ناشی از برگزیت است.

خبرنگاران کاهش صادرات، ارمغان برگزیت برای بریتانیا

به گزارش روز یکشنبه خبرنگاران به نقل از تارنمای خبری این روزنامه انگلیسی، بنابراعلام انجمن حمل و نقل جاده ای (RHA) بریتانیا، مایکل گوو معاون بوریس جانسون در حالی هشدارها نسبت به کاهش حیرت انگیز صادرات را نادیده گرفته است که بیم آن می رود شرایط به ویژه در ماه ژوئیه (تیر) بدتر گردد.

گاردین نوشت: روزنامه آبزرور در گزارشی اعلام نموده است که حجم صادرات از بنادر انگلیس به اتحادیه اروپا در ماه گذشته در مقایسه با ژانویه (دی و بهمن) سال گذشته 68 درصد کاهش یافته؛ کاهشی بهت آور که دلیل اصلی آن مسائل ناشی از برگزیت عنوان شده است.

کاهش چشمگیر حجم ترافیک حمل شده در کشتی ها و به وسیله تونل مانش (راستا راه آهن 52 کیلومتری زیردریایی در بستر کانال مانش که فرانسه را به انگلیس متصل می نماید) توسط انجمن حمل و نقل جاده ای (RHA)، به گوو معاون نخست وزیر گزارش شده است.

ریچارد برنت مدیر اجرایی این انجمن در نامه ای به تاریخ 1 فوریه (13 بهمن) به گوو نوشت که او و مقاماتش بارها در خصوص مسائل چندین ماه گذشته هشدار داده و خواهان تدابیری برای کاهش مسائل شده اند، اما این هشدارها تا به امروز نادیده گرفته شده است.

برنت در گفت و گو با روزنامه آبزرور گفت: علاوه بر کاهش 68 درصدی صادرات، حدود 65 تا 75 درصد وسایل نقلیه ای که از اتحادیه اروپا آمده بودند خالی برمی گردند زیرا کالایی برای صادرات وجود ندارد. گفته می گردد این امر ناشی از توقف موقت یا دائمی صادرات از طرف شرکت های انگلیسی است. وی اضافه کرد: این عمیقا نومید نماینده و آزار دهنده است که وزرای کابینه دولت ترجیح می دهند حرف کارشناسان صنعت و متخصصان را گوش ندهند.

براساس آمار ارائه شده از سوی کتابخانه مجلس عوام بریتانیا (منبع اطلاعاتی مجلس عوام انگلیس) صادرات انگلیس به اتحادیه اروپا در سال 2019، 294 میلیارد پوند (43درصد از کل صادرات انگلیس) و واردات انگلیس از اتحادیه اروپا 374 میلیارد پوند (52درصد از کل) بوده است. اکثریت قریب به اتفاق صادرات انگلیس به اتحادیه اروپا به وسیله بندر انجام می گردد.

کارشناسان امور تجارت بر این باور هستند که بخشی از علل سقوط شدید صادرات انگلیس به اتحادیه اروپا، ناشی از همزمانی برگزیت و همه گیری ویروس کرونا است. اما چندین نهاد تجاری اعلام نموده اند که بیم آن دارند شرایط کنونی در آینده بدتر گردد. شین برنان (Shane Brennan) مدیر اجرایی فدراسیون کلد چین (Cold Chain Federation)، نهادی که برای شرکت های فراوری نماینده غذاهای منجمد و سرد، کار حمل و نقل و انبار را انجام می دهد در این خصوص گفت: شرایط از زمان شروع همه گیری نشان می دهد که ما با طوفانی کامل روبرو هستیم.

در هفته های اخیر صدها شرکت بریتانیایی تصمیم گرفته اند صادرات به اتحادیه اروپا را متوقف نمایند یا انبارها و شرکت های تابعه خود را در داخل اتحادیه اروپا ایجاد نمایند تا بتوانند کالاها را به راحتی توزیع نمایند. همزمان وزرای کابینه دولت انگلیس می گویند بیشتر مسائل مربوط به برگزیت مانند مسائلی است که یک طفل در حال دندان درآوردن با آن روبروست.

یک سخنگوی دولت هم پس از ارائه گزارش انجمن حمل و نقل جاده ای گفت: ما رقم ارائه شده در خصوص صادرات را به رسمیت نمی شناسیم. وی با اشاره به کار سخت حمل و نقل و بازرگانان برای آماده سازی تغییرات ناشی از برگزیت، تاکید نمود اخلال در حمل و نقل در مرز تا به امروز کم بوده و با وجود همه گیری ویروس کرونا، حمل و نقل جاده ای در حال حاضر تقریبا عادی است.

منبع: ایرنا
انتشار: 18 اسفند 1399 بروزرسانی: 18 اسفند 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1474

به "خبرنگاران کاهش صادرات، ارمغان برگزیت برای بریتانیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کاهش صادرات، ارمغان برگزیت برای بریتانیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید