جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه 10 خردادماه 1400

به گزارش آسمان فارس، شاخص بورس راستا ابتدای هفته خود را تغییر داد و در مدار نزولی نهاده شد. طوری که در 30 دقیقه ابتدای معاملات شاخص کل بورس هفت هزار واحد کاهش پیدا نموده و به محدوده یک میلیون و 149 هزار واحد عقب نشینی نموده است. شاخص کل 61 صدم درصد و شاخص هم وزن 36 صدم درصد کاهش دارند و این موضوع نشان می دهد نماد های کوچک و عظیم همگی در فرایند نزولی بازار همراهی می نمایند. فملی، فولاد، شستا، وبملت و خودرو تا اینجای کار بیشترین تاثیر منفی و فارس و شپنا بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشته اند. بعد از گذشت چند دقیقه از معاملات شاهد معکوس شدن فرایند بازار، جمع آوری صف های فروش و سبزشدن تعدادی از نماد ها هستیم.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه 10 خردادماه 1400

نقشه بازار قرمزپوش شد

به گزارش خبرنگاران، در ساعات ابتدایی معاملات امروز دوشنبه 10 خردادماه از بین 252 نماد معامله شده شاهد فرایند نزولی در 219 نماد هستیم و تنها 33 نماد به جهت صعودی خود ادامه می دهند. همچنین از بین 142 نماد معامله شده در بازار فرابورس، 101 نماد قرمزپوش هستند و 31 نماد با افزایش قیمت سهام روبرو شده اند. موردی که نشان می دهد درست برخلاف دو روز گذشته، دوباره سلطه بورس به دست نماد های قرمزرنگ افتاده است.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز دوشنبه 10 خردادماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

نقشه بازار دوباره به رنگ قرمز درآمده است. پالایش و دارا یکم در گروه صندوق های ETF بدترین شرایط و بیشترین آمار معاملات را تجربه می نمایند و هر کدام چهار و پنج درصد ارزش خود را از دست داده اند. چراکه فراورده های نفتی به فرایند نزولی افتاده اند. شتران و شبندر کاهش قمیت دارند و شپنا و شبریز نزدیک به قیمت روز گذشته معامله می شوند. فلزات اساسی عموما قرمزرنگ هستند. نمد های عظیم مثل فولاد، فملی، فخوز و کاوه در حد دو تا سه درصد کاهش قیمت دارند، اما نماد های کوچک از جمله کویر با صف فروش روبرو شده اند. فروس، فوکا و فپنتا از معدود نماد های سبز فلزی هستند. گروه خودرو و ساخت قطعات کار خود را با صف فروش شروع نموده و اغلب نماد ها از جمله خودرو و خساپا پنج درصد ارزش سهام خود را از دست داده اند. محصولات شیمیایی دیگر گروه قرمزرنگ بازار است، اما در این گروه شاهد نوسانات شدیدی نیستیم. طوری که فرایند نزولی نماد ها به حدود دو تا سه درصد محدود شده است. بانک ها و موسسات اعتباری، لاستیک و پلاستیک، استخراج کانه های فلزی، شرکت های چندرشته ای صنعتی، عرضه برق و گاز، ساخت محصولات فلزی، کاشی و سرامیک، مخابرات و ماشین آلات برقی از جمله گروه های قرمزرنگ بازار امروز هستند. بعد از گذشت 30 دقیقه تعدادی از صف های فروش جمع آوری شده و چند نماد رنگ سبز به خود گرفته اند، اما کلیت بازار همچنان قرمزرنگ است.

تعداد صف های فروش به بیش از 300 نماد رسید

بیش از نصف نماد های بازار سرمایه تا ساعات انتهای معاملات امروز به صف فروش رسیدند. تعداد آن ها حدود 319 نماد است که 52 درصد بازار را تشکیل می دهند. ارزش کل صف های فروش حدود چهار هزار میلیارد تومان است که کمتر از هفته گذشته به حساب می آید. در سوی دیگر بازار شاهد تشکیل صف خرید به ارزش 420 میلیارد تومان برای 37 نماد هستیم که تنها شش درصد بازار را تشکیل می دهند.

افزایش آمار معاملات کمکی به سمگا نکرد

چند روزی است شاهد افزایش ارزش معاملات در نماد گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی هستیم و روزانه حدود پنج درصد قیمت سمگا کاهش پیدا می نماید، اما این موضوع هنوز تاثیری در صف فروش این نماد نگذاشته و امروز هم شاهد تشکیل صف 117 میلیارد تومانی توسط فروشندگان هستیم. البته صف بنو با 141 میلیارد تومان در رتبه اول واقع شده است و بقدری بازار آن بی رونق است که قیمت انتهای آن حتی یک صدم درصد هم تغییر ننموده است. خزر، سصفها، غصینو، های وب، کلر، غدام، غنوش، گدنا، خنصیر و قثابت دیگر صف های فروش بازار هستند که ارزش بیش از 40 میلیارد تومان دارند.

کدما؛ سنگین ترین صف خرید بازار

نماد شرکت معدنی دماوند که تا چند هفته پیش دائما در صف فروش قرار داشت و تا حد زیادی از ارزش خود را در دوران ریزش بازار از دست داده، امروز بعد از نماد های عرضه اولیه سنگین ترین صف خرید بازار بود. ارزش صف خرید کدما در ساعات انتهای معاملات به 10 میلیارد تومان رسید. در بین نماد های تازه وارد بورس شاهد تشکیل صف خرید 251 میلیاردی برای غکورش، صف 48 میلیارد تومانی برای فتوسا و صف 19 میلیارد تومانی برای فگستر بودیم.

کاهش 11 هزار واحدی شاخص در روز قرمز بورس

شاخص کل بورس تهران در انتها معاملات امروز دوشنبه 10 خردادماه 1400 با کاهش 10 هزار و 963 واحدی به رقم یک میلیون و 145 هزار و 970 واحد رسید و در نیمه اول کانال 1.1 میلیونی نهاده شد. امروز شاخص کل 95 صدم درصد و شاخص هم وزن 66 صدم درصد کاهش پیدا کرد که نشان می دهد شرکت های کوچک و عظیم در فرایند نزولی با یکدیگر همراه بودند. هرچند فملی، فولاد، وبملت، شستا، تاپیکو و خودرو بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص داشتند و تنها شپنا با تاثیر مثبت بر شاخص کل ظاهر شد.

نقشه بازار در انتها معاملات روز دوشنبه 10 خردادماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

با وجود بهبود نسبی معاملات در ساعات 9 و 30 تا 10 و 30 دقیقه، همچنان قدرت فروشنده ها به خریداران چربید. اتفاقی که باعث شد اغلب نماد ها به رنگ قرمز دربیایند. دارا یکم بدترین شرایط را تجربه کرد و حدود شش درصد ارزش خود را از دست داد. پالایش هم حدود 4.6 درصد کاهش قیمت پیدا کرد. دیگر صندوق های ETF عموما در حدود دو تا چهار درصد عقب نشینی کردند. در گروه فرآورده های نفتی تنها شپنا توانست کار خود را با رنگ سبز به انتها برساند و حدود یک درصد رشد داشت. دیگر نماد های پالایشی یعنی شتران، شبندر و شبریز در کنار شرکت های روانکار عموما قرمزرنگ بودند. در گروه فلزات اساسی شاهد عقب نشینی دو تا سه درصدی لیدر ها یعنی فولاد، فملی، ذوب و فخوز بودیم. دیگر نماد های فلزی عموما قرمزرنگ بودند و در بینشان تنها فجر، فوکا و فباهنر سربلند بیرون آمدند. در گروه بانک ها برای وبملت صف فروش تشکیل شد، وتجارت، وپارس، وپاسار و وملل نزدیک به قیمت روز قبل معامله شدند و دیگران از جمله وبصادر ارزش سهام خود را از دست دادند. تمام نماد های گروه خودرو و ساخت قطعات امروز صف فروش داشتند و شاهد کاهش پنج درصدی قیمت سهام خودرو و خساپا بودیم. در بازار امروز تنها چند نماد از جمله وپست، اپال، آریان، ودی، برکت، مادیرا، شکربن و شتوکا توانستند سهامدارانشان را خرسند نمایند و دیگران عموما فرایند نزولی داشتند.

ارزش معاملات هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد

معامله گران بورس امروز حدود پنج میلیارد و 166 میلیون سهام و اوراق اقتصادی را در قالب 490 هزار معامله به ارزش چهار هزار و 237 میلیارد تومان دادوستد کردند. این رقم حدود هزار میلیارد تومان کمتر از ارزش معاملات روز گذشته است. با این وجود همچنان اختلاف قابل توجه بین سرانه خرید و سرانه فروش حفظ شده. طوری که امروز خریداران در هر سفارش به طور میانگین 21 میلیون و 300 هزار تومان سهام خریدند و در هر سفارش به طور میانگین 10 میلیون و 420 هزار تومان سهام فروختند. موردی که نشان می دهد قدرت خریداران بیش از دو برابر فروشنده ها بوده است. شپنا، غزر، برکت، خودرو، خساپا، غکورش و شتران پرتراکنش ترین نماد های بورس و فگستر، فتوسا، چخزر، کزغال، غگیلا، کرمان و ذوب پرتراکنش ترین نماد های فرابورس در بازار امروز بودند.

بانک و فلزات در صدر خروج پول

آنالیز تغییر مالکیت حقیقی و حقوقی در بازار امروز نشان از خروج 467 میلیارد تومان سرمایه از بورس دارد. نماد های بانکی و فلزی در صدر فهرست بیشترین خروج پول هستند. در این فهرست نماد های وتجارت، غصینو، وبملت، فملی، فولاد، شبندر، سمگا، خودرو، وپاسار و خساپا به جشم می خورند. در طرف مقابل نماد های اپال، فجر، غکورش، ودی، شاراک، وپست، کاذر و سپ امروز شاهد ورود پول جدید و البته فروش حقوقی ها بودند.

منبع: فرارو
انتشار: 13 تیر 1400 بروزرسانی: 13 تیر 1400 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1680

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه 10 خردادماه 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه 10 خردادماه 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید