جزئیات آمار صادرات و واردات ایران با ترکیه

به گزارش آسمان فارس، خبرنگاران : اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به ارزیابی تجارت مشترک ایران و ترکیه در 10 ماهه ابتدایی امسال پرداخته است.

جزئیات آمار صادرات و واردات ایران با ترکیه

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، براساس این گزارش از ابتدای سال 2020 میلادی تا خاتمه ماه اکتبر ایران حدودا به ترکیه 795 میلیون دلار کالا صادر نموده که این رقم در قیاس با مدت مشابه سال قبل کاهشی 74 درصدی را نشان می دهد.

برآوردها نشان می دهد که علت اصلی کاهش این آمار صادراتی تحریم های آمریکا و پایین آمدن صادرات نفت و مشتقات نفتی ایران به ترکیه بوده است.

ایران در 10 ماهه ابتدایی سال 2019 حدود سه میلیارد دلار کالا به ترکیه صادر نموده بود.

همچنین ایران در 10 ماهه ابتدایی امسال میلادی از ترکیه حدودا یک میلیارد و 350 میلیون دلار کالا وارد نموده که این عدد نیز در قیاس با مدت مشابه سال قبل کاهشی 29 درصدی را نشان می دهد. در سال 2019 این آمار از یک میلیارد و 900 میلیون دلار عبور نموده بود. به این ترتیب تراز تجاری ایران در همکاری با ترکیه حدود 1.7 میلیارد دلار کاهش یافته است.

در ماه اکتبر ایران به ترکیه حدودا 94 میلیون دلار کالا صادر نموده که نسبت به ماه قبل و همچنین نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهشی را نشان نمی دهد.

همچنین آنالیز ها نشان می دهد که از سومین ماه امسال میلادی میزان تجارت مشترک میان دو کشور به شکل قابل توجهی کاهش یافته که علت اصلی آن شیوع ویروس کرونا بوده است.

اصلی ترین کالاهای صادراتی ایران به ترکیه را مواد پلاستیکی، مس، روی، کود، آلومینیوم، سوخت های معدنی و سنگ های قیمتی تشکیل می دهند و همچنین اصلی ترین کالاهای وارداتی از ترکیه دیگ های بخار آب گرم، ماشین آلات و وسائل مکانیکی، توتون و تنباکو، کاغذ و مقوا و همچنین چوب و اجزای آن بوده است.

ارزیابی ها از تجارت مشترک میان ایران و ترکیه نشان می دهد که با توجه به کاهش صادرات ایران به این همسایه غربی ترکیه صندلی خود در میان اصلی ترین شرکای تجاری کشور را تا حدی از دست داده است و در حال حاضر اصلی ترین مقاصد صادراتی ایران - عراق، چین، امارات متحده عربی و افغانستان بوده اند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 3 بهمن 1399 بروزرسانی: 3 بهمن 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1383

به "جزئیات آمار صادرات و واردات ایران با ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات آمار صادرات و واردات ایران با ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید