تغییر نشان سایپا منتفی شد! ، ماجرای تغییر آرم سایپا چیست؟
به گزارش آسمان فارس، نشان تازه سایپا که روی نسخه های اولیه خودروی آریا مشاهده شده ، و نقدها زیادی را در پی داشته است، قرار نیست اجرایی گردد! در ادامه گزارش توضیح ماجرای تغییر نشان سایپا و توضیحات این خودروساز در این باره، را بخوانید.
خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: چند روز پیش بود که علی شیخ زاده، مدیرعامل نو سایپا در اولین روز کاری خود از خط فراوری کراس اوور آریا بازدید کرد. نکته قابل توجه در ویدئو منتشر شده از این بازدید، تغییر آرم سایپا روی خودروی آریا بود. پس از رسانه ای شدن این خبر به وسیله خبرنگاران ، حالا سایپا از نبود تغییر در آرم سایپا اطلاع داد. این شرکت خودروسازی در این زمینه گزارشی منتشر نموده است که در ادامه خواهید خواند.
ثبات نشان سایپا
گروه خودروسازی سایپا درباره تغییر نکردنِ لوگو سایپا گزارشی را به توضیح زیر منتشر نموده است.
قدمت برای سازمان ها، همیشه نمادی از پایداری و استحکام کسب وکار بوده است. به همین علت، بسیاری از شرکت ها کوشش می نمایند تا نام و نشان خود را به عنوان نمادی از سابقه و تاریخ پر افتخار به نمایش بگذارند. در این میان، اخیرا زمزمه هایی مبنی بر تغییر نشان گروه خودروسازی سایپا در بعضی رسانه ها مطرح شده است که بر این اساس هر گونه تغییر در نشان سایپا تکذیب می گردد. قابل ذکر است که نشان گروه خودروسازی سایپا در طول بیش از چهار دهه گذشته تغییری اساسی نداشته است.
نشان سایپا، که به عنوان یکی از پیروز ترین نمادهای طراحی شده در صنعت خودروسازی ایران شناخته می گردد، از زمان تأسیس این گروه خودروسازی با الهام از معماری اصیل ایرانی و به دست استاد زنده یاد مرتضی ممیز طراحی شده است. این نشان که بر اساس بنای تاریخی گنبد سرخ مراغه طراحی شده، نمادی از پایداری، تحرک و گستردگی فعالیت های این گروه صنعتی است.
آرم سایپا به وسیله استاد مرتضی ممیز و در سال 1364 طراحی شده است.
مفهموم آرم سایپا چیست؟
شرکت سایپا در ادامه گزارش خود درباره مفهموم آرم سایپا گفته است: نشان سایپا به شکل چرخ دنده طراحی شده است که نماد صنعت و فراوری به شمار می آید. طراحی آن به گونه ای است که در نگاه اول، مفاهیمی همانند تحرک و چرخش حول محور مرکزی را با تأکید بر تقارن ابعادی به فکر متبادر می سازد. علاوه براین، جهت گیری یال های نشان به اطراف، نشانگر گستردگی و تمایل به جهانی شدن است. در عین حال، قرار گرفتن یکی از یال ها به سمت بالا، نمادی از رویکرد تعالی محور سازمان و هماهنگی استعدادها در راستای رشد و توسعه است.
از سوی دیگر، جهت گیری یال های محیطی به سمت داخل، بیانگر ورودی های سازمان است. این ورودی ها شامل سه عنصر کلیدی منابع انسانی، منابع مالی و مواد اولیه هستند که در نهایت، خروجی های گروه خودروسازی سایپا را در قالب یال های مرکزی با جهت گیری به سمت بیرون نشان می دهند.
به طور کلی، نشان سایپا یکی از مفهومی ترین و پیروز ترین نمادهایی است که برای صنعت خودروسازی طراحی شده است. این صنعت زمانی به برترین شکل فعالیت می نماید که هم ارتباطات بین المللی بیشتری داشته باشد و هم منابع داخلی خود را به شکلی مؤثر مدیریت کند.
در نتیجه، علی رغم شایعات منتشرشده، گروه خودروسازی سایپا برنامه ای برای تغییر این نشان اصیل و پرمفهوم ندارد و همچنان به حفظ هویت ماندگار و ریشه دار خود پایبند است.
با وجود توضیحات سایپا اما به نظر می رسد پس از رسانه ای شدن خبر تغییر آرم سایپا به وسیله خبرنگاران ، واکنش های منفی اذهان عمومی باعث انصراف سایپا از این کار شده است. در غیر اینصورت چرا باید روی شاسی بلند آریا در زمان بازدید مدیرعامل نو از خط فراوری این محصول، لوگوی نو که حتما برای طراحی و فراوری آن هزینه شده است، نصب گردد؟
منبع: بیت ران