بیانیه مشترک ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی

به گزارش آسمان فارس، براساس توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، سازمان انرژی اتمی حداکثر تا 29 اسفند توضیحات کتبی مرتبط با سؤالات مطرح شده به وسیله آژانس درباره موضوعات مربوط به سه مکان که ایران به آنها نپرداخته را به همراه اسناد پشتیبان مربوط، به این نهاد ارائه خواهد نمود.

بیانیه مشترک ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرنگاران، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز (شنبه) 14 اسفند ماه در تهران با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی برای سومین بار در دولت سیزدهم ملاقات و گفت وگو کرد.

دو طرف پس از این ملاقات که نزدیک 2 ساعت به طول انجامید به میان خبرنگاران آمدند و اسلامی خاطرنشان کرد که قرار است توافق دو طرف در قالب یک بیانیه منتشر گردد. بر این اساس، محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بیانیه ای مشترک صادر کردند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران (سازمان) و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی (آژانس) جهت شفاف سازی درخصوص مسائل مطرح شده در سند GOV/2021/52 به تاریخ 26 آبان1400 (17 نوامبر 2021) بر روی بیانیه مشترک زیر به توافق رسیدند.

سازمان و آژانس با هدف حل و فصل موضوعات توافق کردند، در ادامه همکاری خود همانطوری که در بیانیه مشترک مورخ 5 شهریور 1399 (26 اوت 2020)بیان شده است، همکاری ها و گفتگوهای بین خود را سرعت بخشیده و تقویت نمایند.

در این زمینه، سازمان و آژانس درخصوص موارد زیر توافق کردند:

1- سازمان حداکثر تا 29 اسفند 1400(20مارس 2022)توضیحات کتبی مرتبط با آن دسته از سوالات مطرح شده به وسیله آژانس در خصوص موضوعات مربوط به سه مکان که ایران به آنها نپرداخته است را به همراه اسناد پشتیبان مربوطه به آژانس ارائه خواهد نمود.

2- ظرف دو هفته پس از دریافت توضیحات کتبی سازمان و اسناد پشتیبان مرتبط با آن، آژانس این اطلاعات را مرور نموده و هر سؤالی در خصوص این اطلاعات دریافت شده را به سازمان ارائه می نماید.

3- ظرف یک هفته پس از ارائه اطلاعات به سازمان به وسیله آژانس در خصوص هر سؤال دیگر در خصوص این اطلاعات، آژانس و سازمان برای آنالیز سؤالات در تهران تشکیل جلسه خواهند داد. برای هر مکان جلسات جداگانه ای برگزار خواهد شد.

4- مدیرکل در نظر دارد با انجام فعالیت های مندرج در بندهای 1 تا 3 بالا و در پی ارزیابی مربوطه به وسیله آژانس، نتیجه گیری خود را پیش از برگزاری شورای حکام در خرداد 1401(ژوئن 2022)گزارش کند.

به گزارش فارس، رئیس سازمان انرژی اتمی در کنفرانس خبری با مدیرکل آژانس با تأکید بر اینکه موارد ادعایی باید برای همواره بسته گردد، خاطرنشان کرد: توافق کردیم مدارکی که باید بین ایران و آژانس مبادله گردد، حداکثر تا خرداد انجام گردد.(اینجا بخوانید)

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در این نشست خبری گفت که گفت وگوهای مثمرثمری را با محمد اسلامی داشته و توضیح داد: دستورکار آژانس تحت تاثیر هیچ طرف ثالثی قرار نمی گیرد.

گروسی بعلاوه در این سفر با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و مخبر معاون اول رئیس جمهور ملاقات و گفت وگو کرد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 15 تیر 1401 بروزرسانی: 15 تیر 1401 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 2014

به "بیانیه مشترک ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیانیه مشترک ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید