این مکمل ها نباید با هم مصرف شوند

به گزارش آسمان فارس، اگر مکملی مصرف می کنید یا قصد دارید مقداری از آن را به روتین زندگی خود اضافه کنید، در اینجا ترکیباتی وجود دارد که باید مراقب آنها باشید و از ترکیب کردن آنها اجتناب کنید.

این مکمل ها نباید با هم مصرف شوند

به گزارش سلامت نیوز، بیش از نیمی از بزرگسالان روزانه نوعی مکمل یا ویتامین مصرف می کنند. بسته به مکملی که مصرف می کنید، برخی ادعا می کنند که شکاف های تغذیه ای در رژیم غذایی شما را پر می کنند، در حالی که هدف برخی دیگر مقابله با کمبودها، کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری ها، تقویت بخش های خاصی از بدن یا حمایت از سلامت کلی است.

در حالی که مکمل ها می توانند مزایای سلامتی بالقوه مختلفی را ارائه دهند، کارشناسان می گویند استفاده عاقلانه از آنها و در نظر گرفتن زمان مصرف آنها مهم است. به عنوان مثال، مصرف یک باره همه مکمل ها بعد از غذا یا در یک زمان خاص از روز می تواند بر قدرت یا میزان جذب آنها تأثیر بگذارد یا حتی اثرات خطرناکی برای سلامتی به همراه داشته باشد.

دانیل کرامبل اسمیت، متخصص در رژیم تغذیه گفت : برخی مکمل ها می توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند و منجر به کاهش اثربخشی، افزایش خطر عوارض جانبی یا آسیب احتمالی به سلامتی شما شوند.

سایر متخصصان می گویند که مردم باید با احتیاط از مکمل ها استفاده کنند، به خصوص مکمل هایی که از طریق سازمان غذا و دارو (FDA)تایید نشده اند و بیشتر آنها مورد مطالعه قرار نگرفته اند.

مریلین تان، پزشک متخصص غدد درون ریز و داخلی و دانشیار بالینی پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد گفت: برخی مکمل ها ممکن است دارای ترکیبات و دوزهای ناسازگاری از دسته ای به دسته دیگر باشند.

تان گفت که تولیدکنندگان نیز اغلب ادعاهای سلامتی بیشماری برای مصرف این مکمل ها می کنند که در کارآزمایی های تصادفی کنترل شده به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است. علاوه بر این، برخی از مکمل ها حتی اگر طبیعی در نظر گرفته شوند، می توانند باعث آسیب شوند.

به گفته متخصصان، اگر مکملی مصرف می کنید یا قصد دارید میزانی از آن را به روتین زندگی خود اضافه کنید، در اینجا ترکیباتی وجود دارد که باید مراقب آنها باشید و از ترکیب کردن آنها اجتناب کنید.

مکمل هایی که نباید با یکدیگر مصرف شوند

به گفته کرامبل اسمیت، مکمل های خاصی وجود دارند که نباید با هم مصرف شوند زیرا یکی می تواند اثربخشی دیگری را خنثی کند:

  • کلسیم و آهن: این دو مکمل را نباید به طور همزمان مصرف کرد زیرا کلسیم می تواند جذب آهن را کاهش دهد، آهن اغلب در صورت ترکیب با سایر غذاها اثر کمتری دارد. اگر نیاز به مصرف مکمل های کلسیم و آهن دارید، سعی کنید آنها را با فاصله حداقل دو ساعت مصرف کنید. شما می توانید یکی را در صبح و دیگری را در عصر مصرف کنید.
  • روی و مس: هر دوی این مکمل ها برای جذب در بدن با هم رقابت می کنند، بنابراین مصرف آنها با هم می تواند اثربخشی آنها را کاهش دهد. اگر به هر دو نیاز دارید، در پی گزینه ای باشید که حاوی نسبت متعادلی از روی و مس باشد، یا آنها را در ساعات مختلف روز با فاصله حداقل دو ساعت مصرف کنید.
  • منیزیم و کلسیم: این مکمل ها همچنین می توانند در جذب یکدیگر در روده ها با هم تداخل داشته باشند که می تواند اثربخشی آنها را کاهش دهد. اگر هر دو را مصرف می کنید، آنها را در ساعات مختلف روز مصرف کنید.
  • ویتامین C و ویتامین :B12 این مکمل ها را نباید در دوزهای بالا با هم مصرف کرد زیرا ویتامین C می تواند میزان جذب ویتامین B12 و متابولیسم بدن را کاهش دهد. توصیه می شود این مکمل ها را به طور جداگانه یا با فاصله حداقل دو ساعت مصرف کنید.

توجه به این نکته مهم است که ترتیب مصرف مکمل ها می تواند بر میزان جذب آنها در بدن و میزان موثر بودن آنها تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، برخی از مکمل ها مانند کلسیم بهتر است همراه با غذا برای افزایش جذب مصرف شوند، در حالی که برخی دیگر مانند آهن با معده خالی بهتر جذب می شوند.

مکمل هایی که می توانند برای سلامتی شما مضر باشند

  • ویتامین C و آهن: ویتامین C می تواند جذب آهن را در بدن افزایش دهد که می تواند چیز خوبی باشد. با این حال، اگر ویتامین C در دوزهای بالا مصرف شود، می تواند منجر به سطوح اضافی در بدن و افزایش خطر مسمومیت با آهن شود. اگر باید هر دو را مصرف کنید، متخصصان عموماً توصیه می کنند که حداقل دو ساعت فاصله بین آنها بیندازید.
  • ویتامین D و کلسیم: در حالی که این دو مکمل اغلب با هم توصیه می شوند، مصرف دوزهای بالای هر دو می تواند منجر به هیپرکلسمی یا کلسیم بیش از حد در خون شود که می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه یا مسائل قلبی را افزایش دهد.

مصرف پودرهای حاوی ویتامین و مکمل

کارشناسان می گویند توجه به پودرها و سایر محصولاتی که حاوی مکمل های مختلف از جمله پودرهای پروتئینی، آدامس ها، نوشیدنی های انرژی زا یا بارها هستند نیز مهم است. کرامبل اسمیت گفت که به این دلیل است که برخی از مواد تشکیل دهنده این محصولات ممکن است به خوبی با هم کار نکنند یا در صورت ترکیب با چیزهای دیگر خطراتی برای سلامتی ایجاد کنند.

برای مثال، برخی از افراد ممکن است پودرهای ورزشی یا کافئین را با گیاهان، محرک ها و مکمل هایی مانند آشواگاندا و رودیولا ترکیب کنند. در کوتاه مدت، مخلوط کردن این موارد می تواند باعث افزایش انرژی شود. اما ممکن است خطرات سلامتی مرتبط با استفاده طولانی مدت همراه داشته باشد.

کرامبل اسمیت گفت: رودیولا واقعاً رایج است و شما آن را در محصولاتی که با کافئین ترکیب می شوند، خواهید دید. در درازمدت، می تواند غده آدرنال را تحت فشار قرار دهد. افراد ممکن است علائم نامطلوبی مانند اضطراب، بی خوابی یا حتی تپش قلب را تجربه کنند.

از هر پودر یا ترکیب مکملی که تصمیم به استفاده از آن دارید مطمئن شوید که تمام مواد فعال و غیر فعال و هشدارهای FDA را بررسی کرده اید. همچنین ممکن است بخواهید با پزشک در مورد تمام مکمل هایی که مصرف می کنید، از جمله قرص ها، مایعات و پودرها صحبت کنید.

آنچه قبل از مصرف مکمل ها باید بدانید

قبل از تصمیم به مصرف مکمل ها، کارشناسان توصیه می کنند با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین گزینه ها را برای نیازهای فردی خود معین کنید. این امر به ویژه برای افرادی که دارای شرایط پزشکی از قبل موجود هستند یا کسانی که دارو مصرف می کنند بسیار مهم است.

مکمل ها عالی هستند، اما قرار نیست جایگزینی برای خوردن، خواب یا ورزش متعادل شوند. اگر می خواهید مکمل ها مصرف کنید، ابتدا به موارد اولیه مانند خواب، هیدراتاسیون، خوب غذا خوردن و ورزش توجه کنید. سپس می توانید با یک پزشک یا متخصص تغذیه ملاقات کنید و بفهمید که در کجا ممکن است کمبودهایی وجود داشته باشد که مکمل ها می توانن آن ها را تامین کنند.

منبع: فرارو
انتشار: 3 خرداد 1402 بروزرسانی: 3 خرداد 1402 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 2178

به "این مکمل ها نباید با هم مصرف شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این مکمل ها نباید با هم مصرف شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید