الکاظمی نخست وزیر عراق شد،کابینه رای اعتماد گرفت

به گزارش آسمان فارس، جلسه مجلس عراق برای دادن رأی اعتماد به کابینه معرفی شده از سوی مصطفی الکاظمی برگزار گردید و در نهایت نخست وزیر مکلف توانست از قانونگذاران عراقی رأی اعتماد بگیرد؛ هرچند شرایط بعضی وزارت خانه ها بلاتکلیف باقی ماند.

الکاظمی نخست وزیر عراق شد،کابینه رای اعتماد گرفت

به نقل از سومریه نیوز، نمایندگان از فراکسیون های مختلف برای دادن رأی اعتماد به کابینه جدید عراق در مقر مجلس حضور یافتند و رایزنی ها در این زمینه تا آخرین لحظات پیش از شروع دیرهنگام جلسه کماکان ادامه داشت. شروع این جلسه که برای ساعت 21 به وقت محلی برنامه ریزی شده بود، با تأخیر همراه بود.

محمد الحلبوسی، رئیس مجلس عراق با به صدا در آوردن زنگ شروع جلسه، از نمایندگان خواست جلسه رسیدگی به کابینه معرفی شده از سوی مصطفی الکاظمی را شروع نمایند؛ جلسه ای که قرار بود طی آن نمایندگان عراقی به کابینه معرفی شده رأی اعتماد بدهند.

رئیس مجلس عراق جلسه رأی اعتماد به کابینه را شروع کرد و گفت: با وجود شیوع ویروس کرونا و چالش های پیش رو، در فرایند سیاسی ما به دنبال تشکیل دولتی مقتدر و توانا برای مقابله با همه مسائل و دشواری ها هستیم.

الکاظمی: دولتم، دولت حل و فصل است نه دولت بحران

نخست وزیر مکلف عراق در این جلسه به بیان خط مشی و برنامه خود در دولت و نیز اعضای کابینه پرداخت و گفت، دولتش دولت حل و فصل است نه دولت بحران.

طبق اعلام الکاظمی، از برنامه های وی در دولت جدید، توسعه و اصلاح نهادهای امنیتی، آنالیز و حل چالش های اقتصادی و اقتصادی، تمرکز بر روابط خارجی، مبارزه با فساد و اصلاحات اداری است. از دیگر برنامه های نخست وزیر مکلف برقراری عدالت به عنوان معیار دولت پیروز است.

وی با بیان این که با استفاده از خاک عراق به عنوان میدان حملات مخالف است، ادامه داد، برای فراهم کردن مقدمات برگزاری انتخابات زودهنگام و شفاف کوشش خواهد نمود.

نخست وزیر مکلف عراق گفت، برای فراهم کردن شرایط برگزاری انتخابات شفاف قبل از هر چیزی باید بر حاکمیت ارضی کشور در همه زمینه ها مطابق با قانون اساسی به ویژه در انحصاری کردن سلاح در اختیار دولت و نیروهای مسلح و عدم تبدیل کشور به میدان تسویه حساب ها تأکید گردد.

الکاظمی در مورد مأموریت های دولت نیز گفت، شامل دستیابی به موارد مورد احتیاج برای مقابله با کرونا است که همکاری و حمایت سازمان بهداشت جهانی و هیأت های بین المللی ذی ربط را می طلبد.

وی توضیح داد، دولت در قابل تضمین آزادی بیان و حفاظت از تظاهرنمایندگان صلح جو، همکاری با آنها برای تنگ کردن حلقه کسانی که به دنبال بهره برداری از مسالمت آمیز بودن اعتراضات هستند و نیز پیگرد قاتلان معترضان متعهد است.

الکاظمی در مورد روابط میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان گفت، دولت جدید برای تقویت روابط این دو طرف و همکاری آنها براساس قانون اساسی کوشش می نماید.

نتیجه رأی گیری

در جلسه رأی اعتماد، اعضای مجلس به برنامه دولت جدید و 15 وزیر معرفی شده از سوی نخست وزیر مکلف رأی اعتماد دادند. به این ترتیب دولت الکاظمی رسمی شد و مراسم تحلیف را به جای آورد.

اسامی وزیرانی که پیروز شدند از مجلس رأی اعتماد بگیرند، به توضیح زیر است:

1. عثمان الغانمی: وزیر کشور

2. آدینه عناد: وزیر دفاع

3. علی عبدالامیر علاوی: وزیر دارایی

4. خالد بتال: وزیر برنامه ریزی

5. حسن التمیمی: وزیرا بهداشت

6. نبیل کاظم: وزیر آموزش عالی

7. ماجد مهدی: وزیر برق

8. نازنین محمد: وزیر مسکن و شهرسازی

9. ناصر حسین: وزیر حمل ونقل

10. عدنان درجال: وزیر امور جوانان

11. منهل عزیز: وزیر صنعت

12. شهاب احمد: وزیر ارتباطات

13. عادل حاشوش: وزیر کار

14. مهدی رشید: وزیر منابع آب

15. علی حمید مخلف: وزیر آموزش و پرورش

در این میان گزینه های معرفی شده برای وزارتخانه های بازرگانی، دادگستری، فرهنگ، کشاورزی و امور مهاجران پیروز به کسب رأی اعتماد نشدند. رأی گیری برای سمت های وزارت نفت و امور خارجه نیز همان طور که احتمال می رفت، به زمانی دیگر موکول شد.

رئیس مجلس عراق پیش تر پیش بینی نموده بود که کابینه در این جلسه با وجود دشواری ها و اعتراضات موجود درباره بعضی از نامزدهای وزارتخانه ها، رأی اعتماد بگیرد. وی پیش از برگزاری رسمی جلسه رأی اعتماد در دفترش با روسای فراکسیون ها ملاقات کرد.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 14 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1017

به "الکاظمی نخست وزیر عراق شد،کابینه رای اعتماد گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الکاظمی نخست وزیر عراق شد،کابینه رای اعتماد گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید