از دلیل تا درمان خشکی پوست سر

به گزارش آسمان فارس، خشکی پوست سر علل مختلفی می تواند داشته باشد که بعضی از آن ها عبارت اند از, اگزما، کمبود رژیم غذایی، عفونت های پوستی، قرار گرفتن در معرض هوای سرد و خشک، استفاده زیاد از شامپو و محصولات مراقبت از مو حاوی الکل است.

از دلیل تا درمان خشکی پوست سر

خشکی پوست سر

خشکی پوست سر، بیشتر با احساس خارش غیر قابل کنترل می باشد. خارش پوست سر نشان دهنده شوره سر، خشکی پوست و یا حتی ریزش مو است. بسیاری از اوقات، تغییر در آب و هوا یا استفاده از محصولات شیمیایی سخت می تواند پوست سر شما را خشک کند.

اگر با شستن منظم مو و پوست سر خود، بهداشت را رعایت نکنید، احتمال خشکی پوست سر شما بیشتر هم می گردد. دلایل دیگر خشکی پوست سر می تواند شامل بیماری هایی مانند پسوریازیس یا اگزما باشد.1

چه عواملی باعث خشکی پوست سر می گردد؟

خشکی پوست سر نتیجه غدد چربی مسدود شده و یا کم کار در پوست سر است، که قادر به فراوری اندازه لازم روغن طبیعی در پوست شما نیستند. بعضی از دلایل شایع انسداد این غدد چربیف عبارتند از:

استفاده بیش از حد از محصولات نامناسب

عفونت قارچی ناشی از قارچ های Malassezia

قرار گرفتن در معرض شرایط شدید آب و هوایی

کمبود مواد مغذی در بدن به دلیل رژیم غذایی نامناسب

غفلت از مراقبت از مو، از جمله عادات زیبایی ناسالم و کمبود ویتامین ها

استفاده طولانی مدت از شامپوهای خشن که حاوی مواد شیمیایی زیادی هستند.

اولین قدم در درمان خشکی پوست سر، تشخیص دلیل اصلی آن است. بعد از تشخیص دلیل آن، می توانید چند راه حل مورد احتیاج در فرایند مراقبت از موهای خود انجام دهید.1

راه های درمان خشکی پوست سر

- استفاده از شامپو مرطوب کننده
شما باید در خصوص انتخاب پاک کننده مناسب برای پوست سرخود،دقت داشته باشید.مطمئن شوید که شامپو مرطوب کننده، مو و پوست سر شمارا از خشک شدن بیشتر محافظت می نماید.استفاده از شامپوهای ملایم بسیار مهم است.بعلاوه شستن موهای شامپو زده،با آب داغ خشکی آن را تشدید می نماید.
- اجتناب از محصولات حالت دهنده
محصولاتی که شامل عطرو الکل است ممکن است باعث خشکی پوست سر گردد.این مهم است که استفاده از محصولات حالت دهنده مو را به حداقل کاهش دهید.استفاده از ژل مو، موس مو، اسپری های مو و …موجب خشک کردن پوست سر شما در دراز مدت خواهد شد. در واقع،قراردادن موهایتان در معرض گرما (به عنوان مثال، هنگام استفاده از سشوار)می تواند موها و پوست سر شما را خشک کند.
- درمان پوست سر با استفاده از روغن (دو یا سه بار در هفته)
درمان با چربی،تأثیر معجزه آسایی برای خشکی پوست سر دارد.روغن نارگیل که به راحتی نیز در دسترس است،یک مرطوب کننده شناخته شده می باشد.روغن نارگیل گرم را بر روی پوست سرخود به آرامی ماساژ دهید تا روغن کاملاً جذب گردد. این عمل آب رسانی پوست را افزایش داده و خشکی پوست سر و پوسته پوسته شدن آن را تسکین می دهد.

بعلاوه، شما می توانید از روغن زیتون بهره ببرید. روغن زیتون دارای اثر مرطوب کنندگی فوق العاده است. بعد از استفاده از این روغن ها، پوست سرخود را به طور کامل با یک شامپوی ملایم بشویید.

- لایه برداری پوست سر
یکی از برترین روشهای درمان خشکی و پوسته پوسته شدن پوست سر،لایه برداری آن است.

برای این کار دانه های شکر قهوه ای را به روغن زیتون اضافه نموده و پوست سرخود را با آن ماساژ داده و سپس مطابق معمول با شامپو بشویید.این کار پوسته های خشک را از بین برده و بعلاوه به تحریک غدد چربی یاری می نماید.2

درمان گیاهی خشکی پوست سر

برای درمان خشکی پوست سر ابتدا باید دلیل آن را آنالیز کرد. اگر دلیل بروز عارضه، عفونت های قارچی و مانند آن نباشد، نسخه های درمانی زیر در برطرف خشکی پوست سر موثر است.
انار
در درمان اختلالات پوستی، تقویت عضو رئیسه و اصلی بدن یعنی کبد بسیار مهم است، زیرا نقش اساسی در فراوری اخلاط اربعه سالم در بدن دارد. یکی از میوه های موثر در تقویت کبد (به ویژه در شرایطی که حرارت در بدن و کبد وجود دارد)، انار است. انار شیرین با طبع سرد و تر، در درمان انواع مختلف ضعف کبد کاربرد دارد. مقوی طحال بوده و موجب شادابی پوست می گردد.

مصرف انار برای افرادی که معده و کبد سرد یا زخم معده و روده دارند توصیه نمی گردد.3

روغن نارگیل
یکی از برترین نسخه های همیشگی و نتیجه بخش برطرف خشکی پوست و مو، استفاده از روغن نارگیل است.

این روغن گیاهی از دیر باز التیام بخش طبیعی خشکی پوست کف سر شناخته می گردد. فقط کافی است اندازهی از آن را روی پوست کف سر ماساژ دهید، سپس اجازه دهید اندازهی روی سر بماند تا جذب پوست سر گردد، سپس سرتان را بشویید. استفاده از روغن نارگیل باعث رطوبت و نرمی پوست سر و چربی موها می گردد.3

سرکه سیب
سرکه سیب خواص ضد میکروبی از خود نشان می دهد. بعلاوه به نظر می رسد که PH پوست سر را متعادل می نماید. این، به نوبه خود، می تواند به عملکرد طبیعی غدد چربی یاری کند و می تواند پوست خشک پوست را تسکین دهد. 3-2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را با اب رقیق نموده و با پنبه آن را به پوست سر خود بمالید.

پوست سر خود را با انگشتان خود به مدت 2-3 دقیقه ماساژ دهید. سرکه را به مدت حدود 20 دقیقه بگذارید و سپس آن را با آب خنک بشویید. این کار را بیش از دو بار در هفته تکرار نکنید. اطمینان حاصل کنید که سرکه سیب را قبل از استفاده روی پوست سر خود رقیق کنید. بعلاوه می توانید اندازهی عسل به این مخلوط اضافه کنید.1

آب پیاز
پیاز سرشار از مواد شیمیایی است که می تواند این بیماری شما را کاهش دهد. استفاده موضعی از آب پیاز ممکن است پوست پوسته پوسته را از بین ببرد و بعلاوه شوره سر را کاهش می دهد. یک پیاز را رنده نموده و آب آن را استخراج کنید. عسل را به این آب اضافه نموده و خوب مخلوط کنید.

این مخلوط را با پنبه به پوست سر خود بمالید و اجازه دهید به مدت 5- 10 دقیقه بماند. موهای خود را با شامپوی معمولی بشویید. ابتدا دو بار در هفته آب پیاز را روی پوست سر خود بمالید. هنگامی که شرایط پوست سر خشک بهبود یافت، می توانید هر دو هفته یک بار برای رشد موهای سالم از آب پیاز بهره ببرید.1

عسل و روغن بادام
برای تهیه این ماسک باید سه قاشق غذاخوری عسل طبیعی را با چهار قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید تا کمی گرم گردد. سپس اندازه کمی بابونه به آن اضافه کنید. این ماسک باید به مدت 30 دقیقه روی نواحی خشک پوست بماند.3
نسخه های غذایی
- مصرف انواع سبزی و میوه مانند هویج، کدو حلوایی، نارنگی، پرتقال، طالبی، غلات و آجیل به دلیل داشتن بتاکاروتن که یک آنتی بیوتیک طبیعی محسوب می گردد، برای درمان خشکی پوست سر و بدن مفید است.

- مصرف متعادل انواع گوشت باید در برنامه غذایی گنجانده گردد.

- مصرف سیر، پیاز و تخم مرغ به دلیل داشتن گوگرد باعث حفظ لطافت و جوانی پوست می گردد.

- مصرف جوانه گندم، سبوس برنج و نخودفرنگی نیز باعث دریافت ویتامین B1 و جلوگیری از خشکی پوست می گردد.

- نوشیدن آب را از قلم نیاندازید. آب رطوبت بدن را حفظ و از بروز خشکی پوست سر و بدن جلوگیری می نماید.

- مصرف زیاد فست فودها و غذاهای سرخ شده نوشابه، چیپس، شکلات برای پوست مناسب نیست.

- خواب کافی و ورزش کردن باعث بازسازی و ترمیم سلول های پوستی می گردد و جریان خون را در رگ ها افزایش می دهد.

- نعناع، ریحان، بابونه، رزماری، اسفناج و آویشن از جمله گیاهانی هستند که برای نرم کردن پوست می توان از آن ها استفاده کرد.3

پینوشتها

1.www.pezeshket.com

2.www.mankan.me

3.www.namnak.com

منبع: راسخون
انتشار: 11 آذر 1400 بروزرسانی: 11 آذر 1400 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1808

به "از دلیل تا درمان خشکی پوست سر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از دلیل تا درمان خشکی پوست سر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید