آلودگی هوا پرخاشگری را تشدید می کند

به گزارش آسمان فارس، تهران - ایرنا - عضو انجمن علمی روان پزشکان ایران معتقد است، آلودگی هوا با تاثیرگذاری بر اکسیژن مغز، رفتارهای اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده و سبب کاهش کنترل خشونت و پرخاشگری می شود.

آلودگی هوا پرخاشگری را تشدید می کند

فربد فدایی در خصوص اثرات آلودگی هوا بر اعصاب وروان گفت: آلودگی هوا به ویژه ریزگردها بر سیستم عصبی وروانی شهروندان اثر گذاشته و رفتارهای اجتماعی را کاهش می دهد.

او ادامه داد: با افزایش آلودگی هوا اکسیژن به میزان کافی به مغز نمی رسد و این امر قدرت کنترل بر هیجانات انسانی را کاهش می دهد. همچنین رفتارهای پرخاشگرانه در این دوران با افزایش آلودگی هوا و ریزگردها تشدید می شود.

فدایی با بیان این که حالات اضطرابی وافسردگی نیز یکی از نتایج مخرب آلودگی هوا به شمار می رود، گفت: شرایط شناختی انسان همچون ادراک مسائل، قدرت تمرکز، توجه وحافظه نیز با افزایش ریزگردها دچار نقصان خواهد شد.

این متخصص اعصاب وروان گفت: سکونت در بزرگراه ها باتوجه به تردد بالای وسائل نقلیه و همچنین افزایش آلودگی به ویژه برای بچه ها در درازمدت سبب نقصان های هوشی وذهنی خواهد شد.

فدایی یادآور شد: استفاده از ماسک در این ایام می تواند (به هنگام ضروری بودن خروج از منزل) این تبعات مخرب را کاهش دهد، اما در حقیقت عدم استفاده از وسائل نقلیه موتوری و سوخت های نامناسب راهکار اصلی کاهش آلودگی هوا است.

او همچنین تاکید کرد: در حال حاضر یکی از مسائل پایتخت، سازه های نامناسب است. سازه های مرتفع دروازه های ورودی وخروجی شهر تهران مانع از ورود جریان هوا می شود وپایتخت را همانند یک کاسه وارونه (که آلودگی هوا را به وضوح نشان می دهد) در یک شرایط منحصر به فرد قرار می دهد.

به گزارش شهر به نقل از ایرنا، از ابتدای امسال 15 روز هوای پاک، 181 روز هوای قابل قبول (سالم) و 87 روز هوای ناسالم برای گروه های حساس و 6 روز ناسالم برای تمامی گروه ها در تهران به ثبت رسیده است.

از لحاظ غلظت آلایندگی، ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون با شاخص لحظه ای 152 در شرایط ناسالم برای تمامی گروه ها محسوب می شود.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 26 بهمن 1399 بروزرسانی: 26 بهمن 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1428

به "آلودگی هوا پرخاشگری را تشدید می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلودگی هوا پرخاشگری را تشدید می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید