آشنایی با تاریخچه دلمه و انواع این غذای لذیذ در دنیا

به گزارش آسمان فارس، با انواع دلمه در دنیا آشنا هستید؟ دلمه یکی از غذاهایی است که معمولاً مردم منطقه ها خاورمیانه، بالکان، قفقاز، آسیای مرکزی و روسیه آن را میل می نمایند. در هر یک از این منطقه ها شاهد تهیه دلمه های مختلف و منحصر به فردی هستیم. همین موضوع باعث شده تا در دنیا ده ها نوع دلمه مختلف وجود داشته باشد.

آشنایی با تاریخچه دلمه و انواع این غذای لذیذ در دنیا

افراد با توجه به ذائقه و سلیقه خود می توانند به سراغ هر یک از این دلمه ها بروید. در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به دلمه و تاریخچه آن بیاندازیم. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

برای سفر مقرون به صرفه به استانبول کافی ست روی تصویر زیر کلیک کنید و با رزرو مقرون به صرفه ترین تور استانبول خبرنگاران به این شهر زیبا سفر کنید.

ریشه دلمه

اگر بخواهیم نگاهی ریشه ای به دلمه بیاندازیم، می توان گفت که نام این غذا به ترکی به معنای پر شده است و همین موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد فعال در حوزه های فرهنگی و تاریخی تهیه اولین دلمه را به منطقه ها ترک زبان نسبت بدهند.

دلمه را می توان با استفاده از برگ انگور، فلفل دلمه، بادمجان، کدو، گوجه فرنگی و… درست کرد. البته نکته مهم این است که متداول ترین نوع آن، دلمه ای است که با استفاده از برگ انگور به وجود می آید.

با وجود این که بسیاری از کشورها سالیان سال با استفاده از شواهد تاریخی کوشش کردند تا اختراع دلمه را به کشور خود نسبت بدهند. اما در نهایت در سال 2017 بود که کشور جمهوری آذربایجان توانست دلمه را به نام خود در لیست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو ثبت کند. البته همچنان نیز در بین کشورهای این منطقه بر سر دلمه و پیداش آن درگیری های فرهنگی مختلفی وجود دارد.

مواد لازم و طرز تهیه دلمه

همان طور که اشاره نمودیم شما می توانید انواع مختلفی از دلمه را در سراسر جهان مشاهده کنید. آشپزان با توجه به ذائقه و سلیقه خود کوشش می نمایند تا دلمه های مختلف و متنوعی را به وجود بیاورند.

با این حال اگر بخواهیم مواد لازم و طرز تهیه دلمه معمولی و مرسوم را به شما معرفی کنیم، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

مواد لازم برای تهیه دلمه

  • 300 گرم گوشت چرخ نموده
  • 500 گرم سبزی شامل پیازچه، گشنیز، تره، مرزه، شوید (نکته مهمی که باید بدانید این است که با توجه به نوع دلمه ای که قصد درست کردن آن را دارید ضروری است تا از سبزی های مختلفی بهره ببرید)
  • 200 گرم برگ مو (می توان به جای آن از گیاهان دیگری نیز استفاده کرد)
  • 1 پیمانه برنج و لپه
  • 2 تا 3 لیوان آب
  • 250 گرم گردو

شما می توانید با استفاده از این مواد اقدام به درست کردن یک دلمه خوشمزه و لذیذ کنید.

با رزرو آنلاین هتل ترکیه خبرنگاران برترین و مقرون به صرفه ترین هتل را در هر کجا ترکیه رزرو کنید.

طرز تهیه دلمه

برای تهیه دلمه ضروری است تا چند مرحله را طی کنید. به عنوان اولین گام برنج و لپه را جداگانه در آب قرار داده و اجازه دهید تا چند ساعت خیس شوند. سپس سبزی ها را با هم خرد کنید.

مرحله بعدی برای تهیه دلمه این است که برگ مو را شسته و آن را در صافی قرار دهید. سپس برنج و لپه خیس خورده را نیم کوب کنید. بعد گوشت، سبزی، برنج و لپه را نمک و فلفل زده و مواد را به خوبی با هم ترکیب و مخلوط کنید.

مایه به دست آمده را کمی تفت دهید و اجازه دهید تا رنگ گوشت قهوه ای بگردد. سپس مقداری از مایه را بر روی هر یک از برگه ها قرار بدهید و آن ها را به صورت بقچه ای بپیچید.

شما می توانید به هر اندازه دلخواه که علاقمند هستید، مواد مختلفی مثل آبلیمو، سرکه، شکر، شیره و… را با هم مخلوط نموده و بعد از چیدن دلمه های درست شده در قابلمه این مواد را بر روی آن ها بریزید و مزه دلمه را تغییر دهید.

یکی از نکات جالبی که باید در خصوص دلمه بدانید این است که این غذا درصد بسیار زیادی آهن دارد. دلمه برای بدن بسیار مفید است. به نحوی که آهن موجود در هر 100 گرم از برگ تازه درخت انگور، 7 برابر آهنی است که در 100 گرم میوه انگور وجود دارد.

به همین علت پیشنهاد ما این است که حتماً از برگ مو برای درست کردن دلمه بهره ببرید. موادی که به عنوان مایه در داخل برگ مو می ریزید نیز هر یک به صورت جداگانه دارای ارزش غذایی و ویژگی های مختلفی هستند.

با خبرنگاران برترین و مقرون به صرفه ترین پرواز استانبول را آنلاین را رزرو کنید. برای خرید بلیط هواپیما روی تصویر زیر کلیک کنید.

انواع دلمه

خوشبختانه افرادی که دلمه دوست دارند، با توجه به گستره سبک های آشپزی برای تهیه دلمه می توانند انواع مختلفی از این غذا را میل نمایند. در ادامه انواع دلمه را به شما معرفی می کنیم.

دلمه برگ کلم

در این دلمه از برگ کلم به جای برگ درخت انگور استفاده می گردد. این نوع دلمه هواداران مخصوص به خود را دارد. دلمه برگ کلم در شهر های بسیار زیادی به عنوان دلمه محلی پخته می گردد.

دلمه برگ مو

متداول ترین نوع دلمه، دلمه برگ مو است که یک غذای سنتی ایرانی نیز شناخته می گردد و بسیاری از افراد خاستگاه آن را به لرستان نسبت داده اند. در بین ایرانی ها دلمه برگ مو جایگاه ویژه ای دارد.

دلمه بادمجان

نوع دیگری از دلمه، دلمه بادمجان نام دارد. در آن مایه و مواد اولیه را در داخل بادمجان قرار می دهند. سپس این نوع دلمه به وجود می آید.

دلمه گوجه فرنگی

اگر هوادار گوجه فرنگی هستید و دوست دارید تا یک غذای فوق العاده خوشمزه با استفاده از گوجه را درست کنید، پیشنهاد ما این است که به سراغ دلمه گوجه فرنگی بروید. در این نوع دلمه مواد در داخل گوجه فرنگی قرار می گیرند.

دلمه سیب زمینی

اگر مایه دلمه را در داخل سیب زمینی بریزید. می توانید یک دلمه سیب زمینی خوشمزه و لذیذ را درست کنید.

دلمه کدو

بعضی از افراد مایه دلمه را در داخل برگ مو نمیریزند. مایه را در داخل کدو قرار می دهند و در نتیجه شاهد درست شدن دلمه کدو هستیم.

دلمه فلفل

دلمه فلفل یکی از غذاهای تند و خوشمزه است. برای تهیه این غذا، مایه دلمه را در داخل فلفل قرار داده و سپس مراحل پخت آن را انجام بدهید.

منبع: الی گشت
انتشار: 9 شهریور 1403 بروزرسانی: 9 شهریور 1403 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 2252

به "آشنایی با تاریخچه دلمه و انواع این غذای لذیذ در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با تاریخچه دلمه و انواع این غذای لذیذ در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید