آخرین شرایط بازار کالاهای اساسی ، چه محصولاتی گران شد؟

به گزارش آسمان فارس، به گزارش تجارت نیوز، با شیوع ویروس کرونا و حرف و حدیث ها مبنی بر محدود کردن رفت و آمد بعضی از شهرها به یکباره خرید کالاهای اساسی از سوی مردم بیش از دو برابر افزایش پیدا کرد. در این مدت کمتر فروشگاهی با کمبود کالاهای اساسی روبرو شد و همه مردم توانستند مایحتاج خود را خریداری نمایند.

آخرین شرایط بازار کالاهای اساسی ، چه محصولاتی گران شد؟

مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت می گویند: از آنجا که ما برای شب عید و افزایش خریدهای مردم پیش بینی های لازم را نموده بودیم توانستیم در تأمین کالاهای اساسی پیروز عمل کنیم. اما خریدهای گسترده و بعضاً 5 برابر احتیاج مصرف باعث شد که در بعضی از کالاها شاهد رشد قیمت باشیم. برنج، حبوبات، میوه و گوشت از جمله کالاهایی بودند که از اواخر سال گذشته به خاطر شیوع کرونا به سمت رشد قیمت حرکت کردند.

در این میان کالاهایی که گفته می شد برای جلوگیری از بیماری کرونا مناسب هستند جهش قیمت داشتند، نمونه این محصولات لیموترش و زنجبیل بود.

شورای اطلاع رسانی دولت در گزارشی شرایط بازار کالایی در تهران و کرج را رصد نموده است که در ادامه به بخشی از آن اشاره می گردد. در این گزارش عنوان شده که هم اکنـون کمبـود کالا در بـازار وجود نـدارد و قیمـت بعضی اقـلام با افزایش همراه شـده اسـت.

در این گزارش تحلیلی از شرایط بازار آمده است: در اقـلام فروشـگاهی ماننـد حبوبات، ماکارونی، تن ماهـی و … هیـچ کمبـودی وجود نـدارد و تمام فروشـگاه ها در حـال عرضه این محصولات هسـتند. براسـاس گفته هـای فروشـندگان، تمام اقلام موجـود در فروشـگاه ها مربوط بـه اواخر سـال گذشـته اسـت و در سـال جاری کالای جدیدی عرضه نشـده اسـت. این گفته در شرایطی است که بررسیهای میدانی نشان می دهد در امسال عرضه کالا به فروشگاه ها اجرا شده است. از جمله کالاهایی که در سال 99 عرضه وسیع آن اجرا شده ماکارونی و رب است.

توقف عرضه!/ شورای اطلاع رسانی دولت در گزارش خود آورده است: بـه گفته فروشـندگان تعطیلـی بعضی از واحدهـای تولیدی یا کاهش نیـروی کار آنها باعث شـده فرایند توزیـع کالا در حوزه خرده فروشـی ها مختل شـود. به گونه ای که یکـی از فروشـندگان در شـرق تهـران دراین بـاره گفـته است: هر محصول جدیـدی که در سـال جاری عرضه می گردد با افزایش حداقل 20درصدی قیمت روبرو اسـت.

فروشـنده دیگری در غـرب تهران تأکیـد کرد: بعضی از تولیدنمایندگان با هدف کسـب سـود بیشـتر، توزیع محصولاتشـان را متوقف نموده انـد تا بـا قیمت هـای جدید عرضـه نمایند.

گوشت قرمز گران شد، بازار مرغ؛ آرام است/ موضوع دیگری که شورای اطلاع رسانی دولت به آن پرداخته قیمت گوشت قرمز است. در این گزارش عنوان شده که قیمـت انواع گوشـت قرمز (گوسـفند و گوسـاله) نسـبت به ابتدای اسـفندماه سـال قبل بـا افزایش همراه شـده اسـت. گرچـه در مقایسـه با انتهـای اسـفندماه، اندکـی از قیمت ها کاسته شده است اما همچنان هر کیلو گوشـت قرمز با افزایش 30 هزار تومانی روبرو شده است. به عنوان مثال گوشت شقه گوسفندی 98 هزار تومانی به بیش از 115 هزار تومان رسیده است.

این گزارش تحلیلی به بازار مرغ هم اشاره ای داشته است. در این گزارش تأکید شده که بازار مرغ آرام بوده است و هر کیلو مرغ بین 10 هزار الی 10 هزار و 500 تومان عرضه می گردد. گفته می گردد علت افت قیمت مرغ به خاطر کاهش صادرات است.

کالای دیگری که مورد پایش قرار گرفته برنج است. در این گزارش آمده با وجـود آنکه کمبـودی در بازار برنج مشـاهده نمی شـود، ولـی قیمت ها رشد داشته است. قیمت برنج درجه یک ایرانی که قبل از سال جدید 19 هزار تومان بود اکنون به 27 هزار تومان رسیده است.

منبع: روزنامه ایران

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 4 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 933

به "آخرین شرایط بازار کالاهای اساسی ، چه محصولاتی گران شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط بازار کالاهای اساسی ، چه محصولاتی گران شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید