80 درصد بومگردی ها مشکل دارند

به گزارش آسمان فارس، رییس هیات مدیره جامعه حرفه ای اقامتگاه های بومگردی با انتقاد به نبود ضوابط و تعریف منسجم و معین درباره بومگردی ها گفت: از بین 1600 واحد بومگردی که مجوز گرفتند، حدود 80 تا 90 درصد ضوابط را رعایت نمی نمایند و بومگردی نیستند. از ویلاهای شمال گرفته تا ساندویچی در قشم، همه کار بومگردی می نمایند.

80 درصد بومگردی ها مشکل دارند

مازیار آل داود در پاسخ به این سوال که با وجود تبلیغات گسترده درباره استفاده از بومگردی به عنوان واحد اقامتی مقرون به صرفه چرا امکانی برای دسترسی و شناسایی این خانه ها فراهم نشده، گفت: متاسفانه هنوز امکان معرفی و رزرواسیون بومگردی ها در یک شبکه واحد و منسجم وجود ندارد، البته تشکل حرفه ای بومگردی ها به فکر آن است ولی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم باید اطلسی آماده کند که اطلاعات دقیق بومگردی از آن طریق ارائه شوند.

او با بیان اینکه بومگردی ضوابط دقیقی ندارد، اضافه کرد: از ویلاها ساخته شده در شمال کشور تا ساندویچی های قشم همه کار بومگردی می نمایند. بسیاری از سایت های رزرواسیون هم بدون اطلاع این خانه ها را تبلیغ می نمایند، آن ها نه سواد این کار را دارند و نه این خانه ها و امکاناتشان را تا حالا دیده اند. حتی پیش آمده که بدون اجازه مالک، بومگردی های معروف و خوش نامی را برای وجاهت بخشیدن به کار و یا وب سایت خود، تبلیغ نموده اند.

این فعال بومگردی ادامه داد: در آنالیز های میدانی که تا کنون انجام داده ایم، شاید بتوان گفت که از بین 1600 واحدی که مجوز بومگردی گرفته، نزدیک به 200 یا 300 واحد، بومگردی واقعی هستند و شرایط و استانداردهای لازم و مرتبط را دارند، حدود 80 تا 90 درصد این واحدها ضوابط را رعایت نمی نمایند، هرچند که خیلی هم هزینه نموده اند.

آل داود اضافه کرد: در نمایشگاه های گردشگری از هر نوع و مدل بومگردی دیده می گردد، آن هایی که فقط به خاطر گرفتن وام وارد این کار نشده و با علاقه این حرفه را پی گرفته و تاثیرش را هم دیده اند و مدام مسافر دارند و درحال پیشرفت اند یا آن گروه که فقط یک نام از بومگردی شنیده اند و بدون اطلاع این کار را آغاز نموده اند، در و دیوار اتاقی را کاه گل نموده اند و یک نفر هم با جلیقه بته جقه ای از مهمانان پذیرایی می نماید و به این روش پول درمی آورند. هستند افرادی که وارد این حرفه شده اند، اما نمی دانند بومگردی یعنی چه. تعریف منسجمی وجود ندارد، با این وجود طبیعی است برای یک ویلا در شمال مجوز بومگردی صادر گردد.

رییس هیات مدیره جامعه حرفه ای اقامتگاه بومگردی نقش رسانه ها به ویژه تصویری ها را در شناسایی و معرفی درست بومگردی ها مهم دانست و اظهار کرد: رسانه ها و شبکه های رزرواسیون برای شناسایی و معرفی بومگری های واقعی باید هزینه نمایند، همان کاری که کتاب راهنمای سفر لونلی پلنت انجام می دهد و هر سال کارشناسانی را به سراسر جهان اعزام می نماید تا اقامتگاه های محلی و بومی و مسیرهای گردشگری را مرور و یا کنترل نمایند، نظرهای خوب و بد را درباره آن ها ثبت می نمایند، قیمت ها را اصلاح می نمایند و با اطلاعات به روز، داده های جدیدی را به این کتاب اضافه می نمایند، ولی ما نه تعریفی داریم، نه درجه بندی و نه حتی کنترلی روی خدمات و البته هیچ برنامه ای هم برای معرفی و شناساندن این خانه ها و نقشی که در واقعیت گردشگری دارند، نداریم.

او گفت: مردم نمی دانند وقتی قرار است در بومگردی بمانند چه چیزی را می خواهند تجربه نمایند و اصلا بومگردی چیست. با توجه به نوع فرهنگ سفر ایرانی ها استفاده از بومگردی اخیرا رایج شده، بنابراین نمی توان توقع زیادی از مردم داشت. ما به معرفی درست احتیاج داریم.

وی اضافه کرد: از نظر ما فعالان این حوزه، بومگردی یعنی تحرک که صرفا به معنی رفاه نیست، بنابراین مسافری که دنبال رفاه است بهتر است به هتل برود. مثلا در اقامتگاهی که من در روستای گرمه اصفهان مدیریتش را به عهده دارم. می بینم بیشتر مسافران خارجی به خاطر فضای خانه و تجربه زندگی به این سبک چنین انتخابی را داشته اند، برای همین سرویس های بهداشتی بیرون از اتاق ها ایجاد شده و فقط در داخل دو اتاق، سرویس بهداشتی ساخته شده که آن هم برای افراد کهنسال با توان جسمی پایین که تمایل دارند کویر را تجربه نمایند، چنین امکانی اضافه شده است. امکاناتی در این سطح برای بعضی از مسافران ایرانی غیرقابل تحمل است.

آل داود گفت: متاسفانه بعضی از آژانس ها فرهنگ بومگردی را تغییر داده اند، در حالیکه ترجیح و بیشترین انتخاب گردشگران خارجی طبق آنچه ما می بینیم، اقامت در اتاق های قدیمی بومگردی ها است.

منبع: ایسنا

منبع: همگردی
انتشار: 5 بهمن 1401 بروزرسانی: 5 بهمن 1401 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 2130

به "80 درصد بومگردی ها مشکل دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "80 درصد بومگردی ها مشکل دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید