چرا فکر می کنید دوست داشتنی نیستید و چگونه باید با آن کنار بیایید؟

به گزارش آسمان فارس، پذیرش و عشق احتیاجهای اساسی انسان است. آبراهام مزلو، روانشناس که انگیزه و احتیاج را مورد مطالعه قرار داده است، عشق و تعلق را به عنوان یکی از پنج احتیاج ضروری انسان برای داشتن زندگی کامل شناسایی نموده است. بسیاری از مردم نگران این هستند که تعلق و پذیرش لازم برای برطرف این احتیاج را ندارند. آنها ممکن است احساس نمایند ارزشی ندارند، دوست داشتنی نیستند یا نمی توانند مورد محبت دیگران قرار بگیرند.

چرا فکر می کنید دوست داشتنی نیستید و چگونه باید با آن کنار بیایید؟

این مقاله دلایلی را مورد بحث قرار می دهد که چرا ممکن است شما احساس دوست نداشتنی بودن داشته باشید و پیشنهاداتی در خصوص اینکه چگونه می توانید با این احساس کنار بیایید ارائه می دهد.

معنای دوست داشتنی بودن چیست؟

کسی که احساس می کند دوست داشتنی نیست، ممکن است این را به روش های مختلفی تجربه کند:

  • ممکن است شخصی احساس کند که اساساً بد است به نحوی که دوست داشتن او را برای شخص دیگری غیرممکن می نماید.
  • کسی که در زندگی خود مرتکب اشتباهاتی شده است ممکن است احساس کند که لیاقت دوست داشته شدن را ندارد یا هر کسی که بداند چه نموده است او را دوست نخواهد داشت.
  • فردی که افراد را از خود دور می نماید یا رفتارهای خود خرابکارانه انجام می دهد ممکن است فکر کند که این انتخاب ها به این معنی است که او سزاوار عشق نیست.

مهم است که به یاد داشته باشید، حتی اگر احساس می کنید که دوست داشتنی نیستید یا ارزش توجه مثبت دیگران را ندارید، به این معنی نیست که درست است.

چرا کسی احساس می نماید دوست داشتنی نیست؟

ممکن است فردی به دلایل مختلف باور کند که دوست داشتنی نیست و بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود این احساس را تجربه می نمایند. دلایلی که ممکن است شخصی احساس دوست داشتنی بودن نداشته باشد عبارتند از:

  • افسردگی. افرادی که افسردگی را تجربه می نمایند اغلب تحریف های شناختی یا افکار و باورهایی را تجربه می نمایند که بر اساس واقعیت نیستند. وقتی افسردگی دارید، مغزتان ممکن است به شما بگوید که دوست داشتنی نیستید.
  • اختلال شخصیت مرزی. افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی درک ناپایداری از خود را تجربه می نمایند که ممکن است باعث گردد آنها احساس دوست نداشتنی بودن داشته باشند. آنها بعلاوه دونیمگی را تجربه می نمایند، نوعی از تفکر همه یا هیچ که می تواند باعث گردد خود را در یک نور بسیار منفی ببینند.
  • مسائل دلبستگی. افراد در اوایل زندگی بر اساس تجربیاتی که با مراقبین دارند، سبک هایی از دلبستگی را ایجاد می نمایند. کسانی که سبک دلبستگی ناایمن را ایجاد می نمایند ممکن است احساس نمایند که سزاوار محبت افراد زندگی خود نیستند.
  • سوء استفاده کردن. افرادی که در روابط عاطفی توهین آمیز هستند اغلب احساس می نمایند ارزش عشق ندارند. این به این علت است که سوء استفاده نمایندگان ممکن است به قربانیان خود بگویند که سزاوار رفتار بهتری نیستند، لیاقت عشق را ندارند یا اینکه هیچ کس دیگری آنها را نمی خواهد یا رفتار بهتری با آنها نخواهد داشت. این یک شکل از پدیده چراغ گاز در روانشناسی است.
  • عزت نفس پایین. اگر عزت نفس شما پایین است، ممکن است باور کنید که لایق عشق نیستید یا دیگران با شما مناسب شأنتان رفتار می نمایند.
  • ضربه پس از حادثه. بسیاری از بازماندگان حادثه به علت ضربه ای که تجربه نموده اند احساس دوست داشتنی بودن ندارند. آنها ممکن است باور داشته باشند که سزاوار اتفاقی هستند که رخ داده است و هر چیزی که آنها را مستحق آسیب روحی نموده است، آنها را شایسته عشق نمی نماید.

مهم است که به یاد داشته باشید، حتی اگر احساس می کنید که دوست داشتنی نیستید یا ارزش توجه مثبت دیگران را ندارید، به این معنی نیست که احساستان درست است.

اگر احساس کنید که دوست داشتنی نیستید چه اتفاقی می افتد؟

احساس دوست داشتنی نبودن می تواند زندگی و روابط شما را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار دهد. افرادی که احساس می نمایند دوست داشتنی نیستند، ممکن است رفتارهای خوشایند مردم را انجام دهند و با تشخیص اینکه کسی در حال آزار یا سوء استفاده از آنهاست، مبارزه نمایند. این به این علت است که آنها معتقدند که احتیاج به کسب عشق دارند.

فردی که احساس می نماید دوست داشتنی نیست ممکن است در معین مرزهای سالم با مشکل روبرو گردد. از آنجایی که انسان ها احتیاج ذاتی به دوست داشته شدن و پذیرفته شدن دارند، کسی که احساس می نماید دوست داشتنی نیست ممکن است در معین مرزها ناتوان باشد زیرا برای ایجاد این ارتباطات احتیاجهای دیگر خود را قربانی می نماید. آنها ممکن است متوجه نشوند که سزاوار رفتار خوب افرادی هستند که به آنها اهمیت می دهند.

زیرا افرادی که احساس می نمایند دوست داشتنی نیستند با معین و حفظ مرزها دست و پنجه نرم می نمایند و افراد سوء استفاده نماینده در پی سوء استفاده از آنها هستند. فرد آزارگر احتیاج قربانی خود به عشق را دستکاری می نماید و سپس با او بدرفتاری می نماید. مهم است به یاد داشته باشید که هیچ کس سزاوار سوء استفاده نیست و این رفتار هرگز مناسب و قابل قبول نیست.

از آنجایی که انسان ها احتیاج ذاتی به دوست داشته شدن و پذیرفته شدن دارند، کسی که احساس می نماید دوست داشتنی نیست ممکن است در معین مرزها ناتوان باشد زیرا برای ایجاد این ارتباطات احتیاجهای دیگر خود را قربانی می نماید. آنها ممکن است متوجه نشوند که سزاوار رفتار خوب افرادی هستند که به آنها اهمیت می دهند.

چگونه می توانید با احساس دوست نداشتن کنار بیایید؟

اگر باور دارید که دوست داشتنی نیستید، اولین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که احساسات واقعیت نیستند. این که احساس کنید دوست داشتنی نیستید به این معنی نیست که شما دوست داشتنی نیستید. افراد با افسردگی، اختلالات شخصیتی، سابقه حادثه و سایر مسائلی که می تواند باعث گردد فردی احساس دوست داشتنی نبودن داشته باشد، ذاتاً ارزش عشق یا ارتباط مثبت با دیگران را نمی دانند.

به یاد داشته باشید که افکار شما ممکن است نادرست باشد و صرف نظر از اینکه چه کسی هستید، سزاوار سوء استفاده نیستید. یک سیستم حمایتی متشکل از افرادی که با شما خوب رفتار می نمایند و به شما احترام می گذارند، حفظ کنید و برای شناسایی و پیشگیری از هر گونه رفتارهای خود ویرانگر کوشش کنید.

این احساسات می تواند منجر به مارپیچ خودگویی منفی گردد زیرا ممکن است به خاطر داشتن این افکار منفی از دست خود عصبانی شوید. به یاد داشته باشید که افکار همواره داوطلبانه نیستند و داشتن افکاری که با آنها مخالف هستید یا افکاری که درست نیستند، اشکالی ندارد.

توجه داشته باشید که آیا تجربیات و احساسات خود را با دیگران مقایسه می کنید. به یاد داشته باشید که احساسات شما معتبر هستند، حتی اگر شخص دیگری به نظر لایق تر از شما باشد. عشق یک منبع محدود نیست و برای همه به مقدار کافی وجود دارد!

آیا می توانید بر این احساس غلبه کنید؟

بله، شما می توانید بر احساس دوست نداشتنی بودن خود غلبه کنید! افرادی که این احساس را دارند می توانند از خدمات درمانی بهره مند شوند. درمانگری را پیدا کنید که آموزش و تخصص او با سابقه و سایر علائم شما مطابقت داشته باشد. به طور خاص، درمان شناختی-رفتاری می تواند به شما یاری کند افکار ناسازگار یا نادرست را شناسایی کنید و یاد بگیرید که این افکار را جایگزین کنید.

یادگیری تشخیص افکار نادرست احتیاج به تمرین زیادی دارد. توسعه این مهارت می تواند یک چالش طولانی و سخت باشد، اما با حمایت مناسب می توان آن را انجام داد.

حرف آخر

اگر احساس می کنید که دوست داشتنی نیستید یا فکر می کنید که لیاقت این را ندارید که با شما خوب رفتار گردد، توجه به این احساس و شناسایی آن، قدم خوبی برای مقابله با این افکار است. همه گاهی اوقات افکار نادرستی دارند و ما می توانیم برای شناسایی و قالب بندی مجدد این افکار کوشش کنیم.

هیچ انسانی ذاتا دوست داشتنی نیست و شما شایسته این هستید که عزیزانتان با شما خوب رفتار نمایند. اگر چنین احساسی دارید، درمان و پشتیبانی برای یاری به شما در دسترس است.

منبع:

verywellmind

منبع: هفت گنج
انتشار: 30 فروردین 1401 بروزرسانی: 30 فروردین 1401 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1947

به "چرا فکر می کنید دوست داشتنی نیستید و چگونه باید با آن کنار بیایید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا فکر می کنید دوست داشتنی نیستید و چگونه باید با آن کنار بیایید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید