راهنمای جامع تعویض و تعمیر رادیاتور پراید
به گزارش آسمان فارس، قبل از اینکه بخواهیم مراحل تعویض و تعمیر رادیاتور پراید را شرح دهیم، بهتر است ابتدا با رادیاتور و عملکرد آن آشنا شوید.
یک خودرو زمانی که روشن و در حال حرکت است، به علت احتراق سوخت و سرعتی که دارد گرما و حرارت زیادی فراوری می نماید. این گرمای ناشی از کارکرد ماشین می تواند موجب آسیب رساندن و ذوب شدن قطعاتی مانند پیستون، سیلندر و واشر سر سیلندر شود.
رادیاتور ماشین به عنوان یک خنک نماینده برای ماشین عمل می نماید و وظیفه آن کاهش این فشار حرارتی است. با این شرحات کاملا معین است که عملکرد رادیاتور خودرو چقدر برای سیستم موتور خودرو حیاتی است.
شما می توانید برای تعمیر رادیاتور و تعمیر تخصصی خودرو به وسیله ثبت درخواست در صفحه تعمیرات خودرو خبرنگاران از تعمیرکاران ممتاز شهر خود به رایگان مشاوره دریافت کنید و در صورت لزوم از این سرویس بهره ببرید.
عملکرد رادیاتور خودرو - اجزای تشکیل دهنده رادیاتور پراید
قبل از انجام هر کاری برای تعمیر رادیاتور پراید، بهتر است ابتدا با اجزای تشکیل دهنده آن آشنا شوید. در اینفوگرافی زیر می توانید نمای شماتیک اجزای رادیاتور را ببینید.
دنبال کردن مسیر حرکت سیال در رادیاتور پراید، که با هدف خنک نمایندگی آن انجام می شود، یکی از گام های مهمی است که باید برای آموزش تعمیر رادیاتور پراید بردارید. در تصویر زیر با پیگیری فلش ها این مسیر را دنبال کنید.
آشنایی با نحوه عملکرد رادیاتور می تواند به شما در عیب یابی و تعمیر رادیاتور پراید یاری کنید. حرارت ایجاد شده به وسیله موتور و احتراق سوخت باید به گونه ای تعدیل شود و این کار به وسیله انتقال آب به محیط صورت می گیرد.
آب خنکی که در مخزن پایینی رادیاتور قرار گرفته است، به وسیله لوله وارد موتور می شود و با گردش در داخل سیستم موتور، آن را خنک می نماید. این آب بعد از گردش و گرفتن گرمای سیلندر و سرسیلندر و محفظه احتراق، در حالی که دمای بالایی پیدا نموده است برمی شود و وارد مخزن بالایی رادیاتور می شود.
در پشت رادیاتور دو فن مکانیکی و الکتریکی تعبیه شده است که گرمای آب رادیاتور را می گیرد و پس از خنک شدن، آب دوباره در مسیر گردش قرار می گیرد.
علت تعبیه کردن دو مدل فن برای این است که فن مکانیکی با نیروی ماشین کار می نماید و به محض خاموش شدن ماشین متوقف می شود، اما فن الکتریکی انرژی خود را از باتری ماشین دریافت می نماید و تا زمان خنک شدن کامل سیستم به کار خود ادامه می دهد.
مقاله پیشنهادی چگونه باید نشتی سانروف خودروی خود را برطرف کنید؟
مراحل تعویض و تعمیر رادیاتور پراید
نکته مهم: یادتان باشد قبل از اینکه تعویض رادیاتور پراید را آغاز کنید از سرد بودن کامل ماشین مطمئن شوید.
برای این کار به ابزار زیر احتیاج دارید:
- پیچ گوشتی
- آچار 10
- مایع ضد یخ و آب رادیاتور
- رادیاتور
و اما آغاز مراحل تعویض رادیاتور پراید
1- با استفاده از آچار 10 بست های نگه دارنده رادیاتور را باز کنید.
2- بست شلنگ مرتبط بین رادیاتور و ترموستات را باز کنید.
3- بست شلنگ زیری رادیاتور را هم باز کنید.
4- سوکت موتور فن و مقاومت فن را بکشید.
5- رادیاتور را به آرامی بیرون بکشید و با استفاده از آچار 10، 4 عدد پیچ دور فن رادیاتور را باز کنید.
6- هنگام جا زدن رادیاتور به پایه آن دقت کنید و از گیرس برای جا زدن شلنگ رادیاتور بهره ببرید. در صورتی که بست شلنگ خراب است، حتماً آن را عوض کنید.
دلایل تعویض یا تعمیر رادیاتور پراید
ممکن است این سوال برایتان مطرح شود که چرا رادیاتور پراید خراب می شود و احتیاج به تعمیر و تعویض دارد و یا چه زمانی باید این کار انجام شد. موارد ذیل پاسخ کوتاهی به پرسش شما است:
- وجود مشکل در اتصالات رادیاتور
- پارگی و یا ترک خوردن لوله های انتقال آب
- سوختن فیوز فن رادیاتور
- خرابی واترپمپ
- خرابی ترموستات
- سوراخ شدن مخزن آب رادیاتور
تعمیر رادیاتور بخاری پراید
اگر بخاری ماشین شما به درستی کار نمی نماید و باد گرمی ندارد یکی از دلایل آن می تواند خرابی رادیاتور بخاری باشد. چون اگر رادیاتور بخاری به درستی کار نکند بخاری توانایی پرتاب و پمپاژ باد گرم را ندارد.
در چنین شرایطی یا باید برای تعمیر رادیاتور بخاری پراید اقدام کنید و یا آن را عوض کنید. در ادامه ما هم نحوه تعمیر رادیاتور پراید و هم نحوه تعویض آن را برای شما شرح می دهیم.
آموزش تعمیر رادیاتور بخاری پراید
برای آغاز کار، این ابزار و لوازم را دم دست بگذارید تا کار را آغاز کنیم:
- پیچ گوشتی چهار سو
- پیچ گوشتی دو سو
- انبر دست
- پیچ گوشتی مچی
- آچار بکس 10
- رابط کوتاه
- جغجغه
- چراغ قوه
- آچار بکس 19
برای برطرف مشکل رادیاتور بخاری پراید 8 مرحله زیر را اجرا کنید.
1- در گام اول برای تعویض و یا تعمیر رادیاتور بخاری پراید باید اتصال شلنگ بخاری به رادیاتور را از طرفی که به موتور وصل می شود را باز کنید.
2- حالا برای اینکه بتوانید به بخاری دسترسی پیدا کنید، باید قسمت میانی را باز کنید.
3- بعد از پیدا کردن دسترسی به بخاری خودرو که در زیر داشبورد قرار گرفته است، باید همه پیچ هایی که به بخاری وصل شده است را باز کنید.
4- سه عدد پیچی که روی بخاری بسته شده است را باز کنید و فن را جدا کنید.
5- برای تعمیر رادیاتور پراید تمام فیش های متصل به بخاری را باز کنید و بخاری را بیرون بکشید.
6- چهار پیچ بسته شده روی بخاری را باز کنید و قاب یا صفحه را بلند کنید.
7- بعد از بلند کردن قاب شما به رادیاتور بخاری دسترسی پیدا می کنید و می توانید تعویض رادیاتور پراید را انجام دهید.
8- بعد از اینکه رادیاتور نو را با رادیاتور قدیمی عوض کردید، تمام مراحل گفته شده را از آخر به اول اجرا کنید. مطمئن شوید که اتصالات به درستی در جای خود قرار گرفته اند و محکم شده اند. و از گرمای مطبوع بخاری خود لذت ببرید.
رادیاتور کولر پراید
کولر خودرو یکی از مهم ترین بخش های ماشین به خصوص در روزهای گرم سال است و یکی از مهم تر ین اجزای تشکیل دهنده ان رادیاتور است.
خرابی رادیاتور کولر یکی از عواملی است که می تواند موجب درست کار نکردن کولر شود که در این صورت باید برای تعمیر رادیاتور کولر پراید اقدام کنید.
وظیفه رادیاتور کولر چیست؟
رادیاتور کولر گاز با فشار بالا را تبدیل به مایع با فشار بالا می نماید و یک نوع مبدل حرارتی است و در واقع عمل چگالش را انجام می دهد.
کندانسور کولر، گرمای گاز خنک نماینده را می گیرد و زمانی که دمای سیال کم شد به وسیلهه دریچه های رادیاتور کولر آن را خارج می نماید. در صورتی که گرد و خاک و غبار وارد کندانسور و رادیات شوند، دیگر رادیاتور نمی تواند به خوبی عمل خنک کردن را انجام دهد.
رانندگان با تجربه همیشه به این نکته توجه دارند و بنا بر تجربه با غبارروبی و رسوب گیری دوره ای، به افزایش عمر مفید رادیاتور و کیفیت کارکرد آن یاری می نمایند.
علائم فرارسیدن زمان تعمیر کولر پراید
- بوی سوختگی در داخل کابین خودرو احساس شود.
- از دریچه های کولر هوای گرم خارج شود.
- بیش از میزان معمول در رادیاتور کولر بخار جمع شود.
- در زیر ماشین مایعات نشت کند.
- چراغ هشدار خودرو روشن شود.
داغ کردن موتور پراید
اگر هنگام رانندگی متوجه شدید دمای موتور بیش از میزان بالاست و یا صدای غیر متعارف از موتورتان شنیدید با رعایت احتیاط بایستید، کولر را خاموش کنید و دنده را خلاص کنید و ترمز دستی را بکشید و دو حالت زیر را آنالیز کنید:
اگر سیال خنک نماینده یا بخارات از رادیاتور برون می آید موتور را خاموش کنید. سوایچ را در حالت روشن یا On قرار دهید تا فن عمل کند (استارت نزنید و موتور را روشن نکنید).
اگر فن شما کار نکرد حتما به یک تعمیرکار مراجعه کنید تا نقص آن را برطرف کند. از هدایت هایی که در بخش انتهایی مقاله آمده است نیز می توانید یاری بگیرید.
حالت دوم زمانی است که سیال خنک نماینده از رادیاتور بیرون نمی زند. در این صورت در حالتی که موتور در دور آرام کار می نماید کمی شکیبایی کنید تا موتور خنک شود و نشانگر دما را چک کنید. اگر دما کاهش نیافت موتور را خاموش کنید. حتما سطح خنک نماینده را چک کنید.
اگر سطح آن کم بود آنالیز کنید که نشتی در رادیاتور، درب آن، پمپ، بخاری و شلنگ ها وجود دارد یا خیر. اگر نشتی در سیستم خودرو وجود داشت به هیچ عنوان موتور را روشن نکنید.
برای آنالیز سطح مایع خنک نماینده، وقتی موتور سرد است ایندکسر مخزن را چک کنید. سطح مایع باید بین Max و Min قرار بگیرد. بیشتر بودن سطح مایع از علامت حدبیشتر نیز مانند کم بودن آن برای سلامت خودرو شما مضر است.
نکات ایمنی برداشتن درب رادیاتور
مهم ترین نکته در آموزش تعمیر رادیاتور پراید این است که اگر تجربه کافی در تعمیر خودرو ندارید هرگز نباید بدون کسب اطلاعات کافی دست به عمل بزنید. باز کردن درب رادیات اگرچه امری ساده به نظر می رسد اما اگر نکات ایمنی که در ادامه خواهیم گفت را رعایت نکنید ممکن است آسیب جدی ببینید.
هرگز وقتی موتور روشن است درب رادیاتورش را باز نکنید چون علاوه بر اینکه خطر سوختگی وجود دارد، سیستم خنک نمایندگی و موتور آسیب می بینند.
لذا اول موتور را خاموش کنید و بعد به یاری دستمال درب رادیاتور را (با چرخش خلاف عقربه های ساعت) تنها تا اولین پله باز کنید. در این مرحله اجازه دهید فشار کاهش یابد و سپس کاملا درب رادیاتور را باز کنید.
حتما از کافی بودن ضد یخ در رادیاتور پراید مطمئن شوید و از ضد یخ استاندارد که تاثیر منفی روی رگلاتور ندارد استفاده شود. وقتی موتور پراید گرم است به هیچ عنوان درب رادیاتور را باز نکنید چون ممکن است آب داغ به بیرون جهیده و باعث سوختگی شود.
تعمیر موتور فن رادیاتور پراید
یکی دیگر از عواملی که ممکن است باعث شود به اشتباه تصور کنیم که رادیاتور ماشین دچار مشکل شده و باید برای تعمیر رادیاتور پراید اقدام کنیم، خرابی موتور فن رادیاتور است. در این قسمت ما به آنالیز دلایل و علائم خرابی موتور فن و روش تعمیر موتور فن رادیاتور پراید می پردازیم.
برای خودرو از برترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.
محاسبه قیمت برای شما
علائم خرابی موتور فن رادیاتور پراید:
- کار نکردن موتور فن
- ضعیف کار کردن موتور فن
- فن کار می نماید اما دمای موتور همچنان بالا است.
- فن صدای اضافی ایجاد می نماید و می لرزد.
- چراغ هشدار ماشین روشن می شود.
در بیشتر موارد خرابی فن به علت سوختن و یا خرابی مقاومت فن اتفاق میفتد. از نشانه های خرابی مقاومت فن این است که زمانی که ماشین داغ می شود، فن روی دور کند کار نمی نماید و مستقیم وارد دور تند می شود و چراغ خطر ماشین روشن می شود.
باز کردن فن در تعمیر فن رادیاتور پراید
برای تمیز کردن و یا تعمیر فن رادیاتور پراید باید به فن دسترسی پیدا کنید و باز کنید و از ماشین جدا کنید. معمولاً موتور فن پراید در بخش میانی ماشین قرار گرفته است. شما امکان دسترسی به فن خودرو به وسیله کاپوت جلوی ماشین را هم دارید. باید با استفاده از پیچ گوشتی، پیچ های سین فن را باز کنید و از ماشین جدا کنید.
برای جدا کردن موتور فن از ماشین، تمام خارها و پیچ های فن را به طور کامل باز کنید و فن را خیلی آرام جدا کنید. در مرحله بعد باید پیچ های موتور فن را باز کنید. در این قسمت به جهت باز و بسته شدن پیچ ها و طریقه قرارگیری فن خوب دقت کنید.
بیشتر بخوانید 7 علت کشیده شدن فرمان به یک سمت هنگام ترمزگیری
حالا می توانید فن و موتور فن را آنالیز کنید و بعد از عیب یابی کردن برای تعمیر موتور فن رادیاتور پراید اقدام کنید. بعد از تمام شدن همه مراحل، نوبت به قرار دادن فن در جای خودش است. در این مرحله ابتدا تمام قطعات را در جای خود قرار دهید و پس از مطمئن شدن از درست بودن محل قرارگیری قطعات پیچ ها و خارها را ببندید.
اگر پرسشی در مورد تعمیر رادیاتور پراید دارید می توانید در بخش نظرات بپرسید تا به شما پاسخ دهیم. در خبرنگاران متخصصین متبحری مشغول به کار هستند که تعمیرات رادیاتور پراید را به صورت تخصصی انجام می دهند.
سوالات متداول
رانندگی با رادیاتور خراب چه مشکلاتی ایجاد می نماید؟
وظیفه اصلی رادیاتور، خنک نگه داشتن موتور و سیلندر ماشین است. اگر رادیاتور خوب کار نکند، ممکن است که موتور بیش از حد گرم شود و این موضوع می تواند آسیب های جدی به موتور و سیستم خودرو بزند.
اصلی ترین عاملی که موجب زنگ زدگی رادیاتور ماشین می شود چیست؟
استفاده از مایع خنک نماینده بی کیفیت اصلی ترین عاملی است که در پره های رادیاتور رسوب ایجاد می نماید و باعث زنگ زدگی آن می شود.
عمر مفید رادیاتور ماشین چقدر است؟
به طور کلی عمر مفید یک رادیاتور 5 تا 10 سال است؛ اما عوامل متعددی در کاهش یا افزایش این مدت زمان، نقش دارند. از جمله رسوب گیری و تمیز کردن دوره ای رادیاتور، استفاده از مایع خنک نماینده باکیفیت، برطرف گرفتگی و رسوبات پره ها و شلنگ رادیاتور.
منبع: آچاره