واکنش عجیب پنگوئن ها در مقابل آینه

به گزارش آسمان فارس، در طول دهه ها، دانشمندان آینه ای را برای حیوانات مختلف در نظر گرفته اند تا مشخص نمایند که آیا فکر آنها نوعی بازنمایی از خود را نشان می دهد یا خیر.

واکنش عجیب پنگوئن ها در مقابل آینه

به گزارش خبرآنلاین، فیل ها، میمون ها، دلفین ها، زاغی های اوراسیا و ماهی های وراس تنها بعضی از حیواناتی هستند که به انسان ها و شامپانزه ها در این باشگاه انحصاری ملحق می شوند و هر کدام به بازتاب آن ها به گونه ای پاسخ می دهند که نشان از درک آنها از خود دارد.

دانشمندان اکنون پنگوئن های آدلی را در آزمایش آینه قرار داده اند و نتایج متفاوتی به دست آورده اند. اگرچه ممکن است زودهنگام به این نتیجه برسیم که پنگوئن ها احساس خودآگاهی دارند، اما تیم تحقیقاتی هنوز احساس می نمایند شواهد کافی برای قابل قبول بودن آن وجود دارد.

آزمایش آینه ای که در دهه 1970 به وسیله گوردون گالوپ ایجاد شد، به یک آزمایش کلاسیک برای نشان دادن خودآگاهی در حیوانات تبدیل شده است. روش نسبتاً ساده است. حیوانات ابتدا به آینه عادت می نمایند تا به حضور و بازتاب آن عادت نمایند. وقتی آزمودنی آرام می گیرد، علامت واضحی در جایی روی بدن او قرار می گیرد، جایی که نمی تواند مستقیماً آن را ببیند. با تماشا علامت در آینه، یک حیوان خودآگاه به گونه ای رفتار می نماید که نشان می دهد متوجه می گردد که بدن خود علامت گذاری شده است، نه شخص دیگری.

هر چقدر هم که تصور واکنش به یک بازتاب در شرایط مختلف شهودی به نظر برسد ممکن است نشان دهنده نوعی تمایز در خود باشد، این آزمون بدون محدودیت نیست. با این حال، این یکی از معدود وسایلی است که می توانیم به وسیله آن تفکر فکر دیگری را آنالیز کنیم.

در یک مطالعه مقدماتی که در انتظار آنالیز همتایان بود، تیمی به رهبری پرابیر قوش دستیدار در وزارت علوم زمین هند، پنگوئن های آدلی وحشی (Pygoscelis adeliae) را در طی یک سری آزمایش ها به بازتاب خود معرفی کردند.

پنگوئن ها حیواناتی بسیار اجتماعی هستند و گونه های قطب جنوب برای تحمل سختی های سرد زمستان به توده های استعماری متکی هستند. آزمایش این حیوانات در شرایط وحشی نیز نسبتاً آسان است، برخلاف بسیاری از آزمایش های آینه ای دیگر که حیوانات را در محیط اسیر می خواستند.

12 پنگوئن در شرایط مختلف در معرض آینه قرار گرفتند. هنگامی که به عنوان یک گروه در معرض قرار گرفتند، واکنش کمی وجود داشت، اما هنگامی که به وسیله محفظه های مقوایی جدا شدند و به صورت جداگانه در معرض آینه قرار گرفتند، حیوانات بازتاب خود را آنالیز کردند.

این تیم در مقاله خود می نویسد: پنگوئن ها حرکات سریعی روی سر، باله یا بدن خود انجام می دادند که بعضی از آنها به نظر می رسید ژست باشد. بسیاری از این حرکات و ژست ها به سرعت تکرار می شدند، اما به طور شگفت انگیزی، توجه بصری همه پنگوئن های سوژه در تمام طول مدت اجرایشان، کاملاً روی تصاویر آنها بود.

پرندگان سعی نکردند با تصویر آینه ای خود تماس برقرار نمایند یا نسبت به آنها تهاجم نشان دهند، این نشان می دهد که شاید تا حدی می دانستند پرنده در آینه نه دوست است و نه دشمن و فقط خودشان را رها می نمایند.

با این حال، وقتی پنگوئن ها با پیشانی قرمز علامت گذاری شدند، به تغییر ظاهرشان واکنش نشان ندادند.

تیم اعتراف می نماید که شواهد حکایتی وجود دارد که همه پنگوئن ها حتی نمی توانند قرمز را ببینند، بنابراین آنها به این نتیجه اطمینان ندارند.

دستیدار و همکارانش پیشنهاد می نمایند: این گونه آزمایش ها باید در آینده بهتر طراحی شوند، با این وجود، تحقیقات ما به طور آزمایشی نشان می دهد که پنگوئن های آدلی احتمالاً خودآگاه هستند، همانطور که پاسخ آنها به تصاویر خود در آینه نشان می دهد.

منبع: ساینس آلرت

منبع: فرارو
انتشار: 24 دی 1401 بروزرسانی: 24 دی 1401 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 2123

به "واکنش عجیب پنگوئن ها در مقابل آینه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش عجیب پنگوئن ها در مقابل آینه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید