مطالعات کُردی را به صندلی اصلی خود می رسانیم

به گزارش آسمان فارس، رئیس پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان، در مورد رسالت اصلی پژوهشکده کردستان شناسی گفت: عرف مطالعات کُردی با اقتدا به زبان و ادب کُردی، حوزه دین و آیین وفولکلور کُردی است اما خوشبختانه پژوهشکده کردستان شناسی از این حوزه ها خارج و به طور کل جامعه را مورد توجه قرار داده است.

مطالعات کُردی را به صندلی اصلی خود می رسانیم

از وبلاگ نیک دل دیدن فرمایید و کلی مقاله و خبر جالب مطالعه نمایید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، به گفته رئیس پژوهشکده کردستان شناسی، به منظور تبادل دانشجو، استاد و همچنین علم و مطالعات پژوهشی در حوزه روابط بین الملل، قراردادی بین دانشگاه های کردستان عراق و دانشگاه های اروپایی منعقد شده است و کوشش بر این است که پژوهش و تحقیقات و مطالعات کُردی را به داخل جامعه و به مکان و اصل خود بازگردانیم.

بهروز چمن آرا در مورد رسالت اصلی پژوهشکده کردستان شناسی گفت: عرف مطالعات کُردی با پیروی از زبان و ادب کُردی، حوزه دین و آیین و فولکلور کُردی است اما خوشبختانه پژوهشکده کردستان شناسی از این حوزه ها خارج و به طور کل جامعه را مورد توجه قرار داده است.

وی اضافه کرد: برای پژوهشکده کردستان شناسی، مسئله آب، خاک، سلامت جامعه، مسائل اجتماعی زنان و بچه ها، جامعه و توسعه همانقدر حائز اهمیت هستند که فولکلور کُردی مهم است.

رئیس پژوهشکده کردستان شناسی اعلام کرد: پژوهشکده کردستان شناسی در ابتدا طبق برنامه راهبردی دانشگاه کردستان کار خود را با هدف این که به عنوان پایگاهی قابل اعتماد در حوزه مطالعات کُردی در سراسر دنیا، در حوزه کنفرانس و کنگره ها عمل و توجه همگان را به خود معطوف کند، شروع کرد.

وی ادامه داد: پژوهشکده کردستان شناسی به منظور دستیابی به اهداف مورد نظر خود، با تقسیم کار سه گروه پژوهشی، مطالعات راهبردی و توسعه، ادبیات و زبانشناسی و تاریخ و فرهنگ کُردستان را به کارگروه های تخصصی تغییر داد.

چمنآرا توضیح داد: پژوهشکده دارای 14 کارگروه پژوهشی است که حول محور خاصی به شیوه تخصصی فعالیت می نمایند و دستاوردهای علمی خود را زیر نظر کردستان شناسی منتشر می نمایند.

وی اعلام کرد: در بخش کارگروه راهبردی و توسعه چنان نتایج مطلوبی را به دست آورده ایم که حوزه روستایی و کشاورزی استان، طرح بزرگی همچون کار و اشتغال روستایی را به پژوهشکده کردستان شناسی واگذار نموده است.

رئیس پژوهشکده کردستان شناسی، تاکید نمود: به منظور دستیابی به توسعه در بخش کشاورزی، اشتغال روستایی و درآمدزایی و تولیدات کشاورزی پژوهشکده میخواهد کلینیک توسعه روستایی را راه اندازی کند.

وی اظهار کرد: تاسیس چنین طرح بزرگی در کردستان شناسی به معنای آمادگی برای توسعه بیشتر استان است.

به گفته چمن آرا، به منظور تبادل دانشجو، استاد و همچنین علم و مطالعات پژوهشی در حوزه روابط بین الملل، قراردادی بین دانشگاه های کردستان عراق و دانشگاه های اروپایی منعقد شده است و کوششمان بر این است که پژوهش و تحقیقات و مطالعات کُردی را به داخل جامعه و به مکان و اصل خود بازگردانیم و تاکنون پیروز شده ایم حدود 40 عنوان کتاب را در این حوزه منتشر کنیم.

وی از برگزاری اولین کنفرانس بین المللی مطالعات کُردی در سال آینده اطلاع داد و گفت: اولین کنفرانس بین المللی مطالعات کُردی در سال آینده در تاریخ 10 الی 12آبان برگزار می گردد.

رئیس پژوهشکده کردستان شناسی در خاتمه اعلام کرد: امید است در آینده ای نزدیک با یاری گروه زبان و ادبیات کُردی بتوانیم سطح حوزه مطالعات کُردی را گسترش دهیم و صندلی دانشگاه کردستان را به عنوان دانشگاه مادر بین سایر دانشگاه ها ارتقاء دهیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 668

به "مطالعات کُردی را به صندلی اصلی خود می رسانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مطالعات کُردی را به صندلی اصلی خود می رسانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید